با همکاری کره جنوبی؛

«توسعه دولت هوشمند ایران» وارد فاز عملیاتی شد

دولت هوشمند
شناسهٔ خبر: 3760486 - یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۱
با همکاری کشور کره جنوبی، طرح «توسعه دولت هوشمند» در ایران وارد فاز اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، درگاه ملی خدمات دولت هوشمند همزمان با روز جهانی ارتباطات (اردیبهشت ۹۵) به آدرس IRAN.GOV.IR راه اندازی شد. این درگاه با هدف استانداردسازی و مدیریت یکپارچه و ارائه خدمات به مردم و حرکت به سمت معماری سرویس گرا و خدمات محور ایجاد شده است.

تا پیش از این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با راه اندازی پرتال «ایران دات آی آر» در دولت دهم، قصد داشت پروژه دولت الکترونیکی را با اتصال تمامی دستگاههای اجرایی به این پرتال اجرایی کند. اما هم اکنون این پرتال ماهیت گذشته خود را ندارد و درگاه ملی «خدمات دولت هوشمند» به جای آن و با ماموریتهای بیشتر تعریف شده است.

درگاه ملی جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به همراه اطلاعات، شرایط، کانال ها و شیوه دریافت آنها به شهروندان در ۴ بخش ارائه می شود.

پنجره جستجوی درگاه با بهره گیری از سه جویشگر بومی، قابلیت دسترسی به پرکاربردترین خدمات دولتی، ارائه خدمات به صورت فهرست وار و تقسیم بندی موضوعی و نیز ارائه خدمات بر اساس فهرست دستگاههای دولتی و حاکمیتی، این بخش ها را تشکیل می دهند.

هم اکنون و با گذشت حدود ۳ ماه از آغاز راه اندازی درگاه ملی خدمات دولت هوشمند توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران، این سازمان از همکاری با آژانس ملی توسعه فناوری اطلاعات کره جنوبی برای توسعه این طرح خبر داده است.

اگرچه تا پیش از این طرح «توسعه دولت الکترونیک» مطابق با اهداف برنامه های بالادستی نظام از جمله برنامه پنجم توسعه، توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف شده بود، اما از آنجایی که اجرای این پروژه چند سالی است با تاخیر همراه شده و با توجه به پیشرفت سریع فناوری در این بخش، این بار وزارت ارتباطات، پروژه دولت هوشمند را جایگزین دولت الکترونیکی کرده است.

طرح «توسعه دولت هوشمند ایران» پیرو امضای یادداشت تفاهم میان مسئولان فناوری اطلاعات دو کشور ایران و کره جنوبی در حاشیه سفر هفته گذشته وزیر ارتباطات ایران به کره جنوبی، شکل گرفته است.

در مراسمی که در محل آژانس ملی توسعه فناوری اطلاعات کره جنوبی (نایپا) برگزار شد، نصرالله جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران و جونگ لوک یون رئیس نایپا، یادداشت تفاهمی در مورد «پروژه دولت هوشمند جمهوری اسلامی ایران» امضا کردند.

در این مراسم که در آن جمعی از مدیران ارشد دو سازمان و نیز نماینده سفارت ایران در کره جنوبی حضور داشتند، طرفین علاوه بر بحث و گفتگو پیرامون استفاده از ظرفیت ها و تجارب کشور کره در زمینه توسعه فناوری اطلاعات و دولت هوشمند در ایران، راههای چگونگی ادامه همکاری و توسعه تعاملات را بررسی کردند.

این چهارمین سند تفاهم در سطح بالای وزارت ارتباطات در سفر اخیر محسوب می شود.

جدال وزارت کشور با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر سر وظایف است

مدیرکل دفتر تشکیلات و بهبود روش‌های وزارت کشور خبر داد:

جدال وزارت کشور با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر سر وظایف است

ژاله فرامرزیان
شناسهٔ خبر: 3725708 - چهارشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
همدان-مدیرکل دفتر تشکیلات و بهبود روش‌های وزارت کشور بابیان اینکه دررابطه با عنوان وظیفه‎ای درسازمان مدیریت درگیر هستیم،گفت:جدال اصلی وزارت کشور با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برسر وظایف است

به گزارش خبرنگار مهر، ژاله فرامرزیان ظهر چهارشنبه در نشست معاونان هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع و مدیران کل امور اداری و مالی استانداریهای کشور در همدان با بیان اینکه چارت استانداری‌ها آذرماه ابلاغ شده است، گفت: براساس این چارت اقداماتی در خصوص تدوین شرح وظایف انجام شده اما با وجود تلاش‌های وزارت کشور، قبل از شرح تشکیلات تفصیلی، وظایف ابلاغ نشد.

وی با بیان اینکه در رابطه با عنوان وظیفهای در سازمان مدیریت همچنان درگیر موضوع هستیم، گفت: در سیستم ساختاری مشکلاتی در استان‌ها وجود داشت که مهمترین آن ادغام سازمان مدیریت و معاونت برنامه‌ریزی بود که به واسطه آن ۳۰۰۰ پست سازمانی به استانداری‌ها اضافه شد.

فرامرزیان با تاکید بر اینکه در ادغام سازمان مدیریت و معاونت برنامه‌ریزی ساختار تغییر کرد و عناوین جدیدی به استانداری‌های سراسر کشور اضافه شد، گفت: در این ادغام ساختار مقداری فربه‌تر و عناوین جدیدی اضافه شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و تشکیلات وزارت کشور با بیان اینکه جدال اصلی وزارت کشور با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر سر وظایف بوده است، عنوان کرد: وزارت کشور متقاضی ادغام معاونت برنامه‌ریزی با سازمان برنامه و بودجه نبود بنابراین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید خود پاسخگوی مشکلات پیش آمده باشد.

فرامرزیان با تاکید بر اینکه سازمان مدیریت باید پاسخگوی اتفاقات رخ داده باشد، افزود: در احیا سازمان مدیریت به ناچار تعداد پست‌ها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به ۲ هزار و ۷۹۰ پست رسید اما ۱۶۹ پست از این مجموعه حذف شد و برای استانداری‌ها باقی ماند.

مدیرکل دفتر تشکیلات و بهبود روش‌های وزارت کشور با بیان اینکه ۹۰ پست از ۱۶۹ پست برای فرمانداری ها ذخیره شد، افزود: ماحصل جریانات ادغام مدیران روابط عمومی ها با مدیردفتر استانداران بود.

فرامرزیان با بیان اینکه مسیر تعریف شده در وزارت کشور مطلوب است، اظهار داشت: سازمان مدیریت با ایجاد دفاتر روستایی مخالف است.

وی تاکید کرد: سازمان مدیریت با ایجاد دفتری با نام دفتر توسعه دولت الکترونیک زیر نظر استاندار ان مخالفت است.