فقر ایمان مردم را تهدید می‌کند

۹۵/۰۵/۲۴ :: ۱۷:۲۱

وزیر اطلاعات:

فقر ایمان مردم را تهدید می‌کند

نسبت به مسأله اقتصاد باید اهتمام داشته باشیم

دشمنان هرچه آدم فرستادند توطئه‌های آنان خنثی شده است

خبرگزاری فارس: فقر ایمان مردم را تهدید می‌کند/ نسبت به مسأله اقتصاد باید اهتمام داشته باشیم/ دشمنان هرچه آدم فرستادند توطئه‌های آنان خنثی شده است

وزیر اطلاعات اقتصاد را زمینه‌ بالندگی جامعه خواند و با بیان اینکه فقر ایمان مردم را تهدید می‌کند تصریح کرد: نسبت به مسأله اقتصاد باید اهتمام داشته باشیم، دولت با آرامش و تدبیر برای پویایی اقتصاد و حل مشکلات کار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، حجت‌الاسلام سید محمود علوی عصر امروز در دیدار با مردم دهدشت از توابع کهگیلویه و بویراحمد با ابلاغ سلام رئیس جمهور اظهار داشت: صفای مردم این منطقه، عشق به اهل بیت، رشادت‌ها و دلاوری‌های فرزندان منطقه در مصاف با کافر را از نزدیک شاهد بودم و همیشه آرزو داشتم خداوند توفیق حضور در جمع این مردم را بدهد.

وزیر اطلاعات امنیت و برخورداری از اقتصاد پویا را زمینه رشد فرهنگی جامعه دانست و افزود: در هر کشوری و نظام حکومتی ایمان بخواهد تقویت شود و دین مردم قدرت بگیرد و بندگی خدا رونق بگیرد باید امنیت و اقتصاد در آن جامعه بالنده شود.

وی با بیان اینکه امروز در جامعه‌ای که امنیت نداشته باشد اقتصاد هم پا نمی‌گیرد تصریح کرد: نظام مقدس جمهوری اسلامی در شرایطی که در دنیا شاهد ناامنی هستیم و هر روز خبر انفجار بمب، عملیات انتحاری یا کشتار با اسلحه به گوش می‌رسد بحمدالله امنیت کامل در کشور ما حاکم است.

علوی تصریح کرد: این طور نیست که دشمن دنبال ناامن کردن کشور نباشد، تلاش‌هایی دارد و امکاناتی می‌دهند حتی آموزش می‌دهند از چند ماده شیمیایی مواد منفجره تولید و در نقاطی از شهرهای ایران منفجر کنند.

وی افزود: به لطف پروردگار و با عنایت امام زمان(عج) و نفس گرم رهبری و دعای خیر مردم تا امروز هر چه دشمنان آدم فرستادند هرچه امکانات و وسایل دادند توطئه‌های آنان خنثی شده است.

علوی با بیان اینکه سربازان گمنام امام زمان(عج) مانند باز شکاری بالای سر توطئه‌گران حاضر و آن‌ها را در چنگ گرفتند بیان کرد: امنیت را با چنگ و دندان نگه می‌داریم و به دشمن اجازه تجاوز نمی‌دهیم.

وزیر اطلاعات ادامه داد: نهادهای تأثیرگذار با هماهنگی و همکاری کار می‌کنند و ثمره این همدلی تأمین امنیتی است که در کشور حکمفرما است.

علوی اقتصاد را از دیگر زمینه‌های بالندگی جامعه خواند و با بیان اینکه فقر ایمان مردم را تهدید می‌کند تصریح کرد: نسبت به مسأله اقتصاد باید اهتمام داشته باشیم، دولت با آرامش و تدبیر برای پویایی اقتصاد و حل مشکلات کار می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات کشور در زمان تحویل به دولت روحانی گفت: اداره کشور در شرایطی که 2 میلیون بشکه نفت صادر می‌کردیم و قیمت هر بشکه 130 دلار بود با وضعیتی که فروش 800 هزار بشکه نفت به قیمت هر بشکه کمتر از 40 دلار رسیده بود دشوار است.

وی در ادامه تأکید کرد: نظام اسلامی متعلق به همه است و همه باید زیر بیرق رهبر انقلاب حرکت کنیم تا کشورمان برکت پیدا کند.

وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه با یک سفر دولت همه مشکلات رفع شدنی نیست با اشاره به برنامه‌های دولت پیش از سفرهای استانی و تصمیم‌گیری درباره طرح‌ها بیان کرد: در این سفر برای شهرستان کهگیلویه سه طرح به تصویب رسیده است و از مجموع 997 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای استان 257 میلیارد تومان به این طرح‌ها اختصاص داده شده است.

علوی طرح‌های آبرسانی دهدشت با 60 میلیارد تومان،انتقال آب به دشت‌های شهرستان با 47 میلیارد تومان و جاده پاتاوه به دهدشت با 150 میلیارد تومان را از برنامه‌های مصوب دولت در سفر استانی عنوان کرد.

انتهای پیام/82016/ج40/


ادامه مطلب 

برخی ازاخبار برنامه ششم و ایراداتش 20 - 24 مرداد 95

برخی ازاخبار برنامه ششم و ایراداتش 20 - 24 مرداد 95
*
یجاد ترکیبی از بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی برای زنبورداران
ربیعی: اشتغالزایی راهبرد اصلی دولت است
تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایجاد اشتغال پایدار راهبرد اصلی دولت است که با جدیت دنبال می شود.
17:31 - 1395/05/20
*
زمینه مناسب اشتغالزایی با پرورش زنبور، گیاهان دارویی، زعفران و کرفس
حجتی: ظرفیت های مغفول زیادی در کشور برای اشتغال وجود دارد
تهران- ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت ها و توانمندی های زیاد ایران برای ایجاد اشتغال پایدار مغفول مانده است و باید مورد توجه جدی تر قرار گیرند.
18:7 - 1395/05/20
*
رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف:
رفع اساسی بحران آب درکشور نیازمند تغییردرالگوی تغذیه است
تهران-ایرنا- رئیس انستیتو آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف معتقد است کشوری مانند ایران که در منطقه نیمه خشک دنیا واقع شده است و بیشتر مناطق آن با بحران آب دست و پنجه نرم می کند، علاوه بر ایجاد تغییردرالگوی کشت محصولات کشاورزی نیازمند تغییر در الگوی تغذیه است.
10:26 - 1395/05/21
*
عاون سازمان برنامه و بودجه:
سالانه 840 هزار فارغ التحصیل جویای کار در کشور داریم
کرج - ایرنا - معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت که سالانه 840 هزار فارغ التحصیل در کشور خواهیم داشت که این افراد نیاز به اشتغال دارند و باید راهکارهای لازم ارائه شود، که در این زمینه وزرات ورزش و جوانان نقش بسزایی ایفا می کند.
10:32 - 1395/05/21
*
امارات بیشترین درآمد گردشگری در خاورمیانه را دارد
تهران-ایرنا- سازمان جهانی گردشگری طی گزارشی اعلام کرد کشور امارات طی سال گذشته میلادی بیشترین میزان درآمدزایی از حوزه گردشگری را در منطقه خاورمیانه به خود اختصاص داده است.
11:26 - 1395/05/22
چرا ؟
بخوانید !
امام جمعه مشهد: بار فرهنگی مشهد زیارت است، اینجا شهر گردشگری نیست
مشهد- ایرنا- نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اصطلاحات و عناوین بار فرهنگی دارند و بار فرهنگی که بر مشهد حاکم می باشد زیارت است، اینجا شهر گردشگری نیست و هرکس کنسرت می خواهد از مشهد برود.
15:7 - 1395/05/22
*
عراق در جایگاه نخست افزایش تولید نفت اوپک قرار گرفت
تهران- ایرنا- وزارت نفت اعلام کرد: تولید نفت عراق در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) سال 2016 با افزایش ٧٥ هزار بشکه ای در روز، بیشترین افزایش تولید را در میان کشورهای عضو اوپک به خود اختصاص داد.
11:42 - 1395/05/22
*
۹۵/۰۵/۲۳ :: ۱۱:۲۸
 معاون اول رئیس‌جمهور در پاسخ به فارس:امسال به رشد اقتصادی ۵ درصدی می‌رسیم/ سکوت در برابر همکاری نکردن پسابرجامی بانک‌های اروپا و آمریکاخبرگزاری فارس: امسال به رشد اقتصادی ۵ درصدی می‌رسیم/ سکوت در برابر همکاری نکردن پسابرجامی بانک‌های اروپا و آمریکا
معاون اول رئیس‌جمهور گفت: نمی توانم درباره رشد اقتصادی در ۲ ماهه اول امسال اظهارنظر کنم اما مطمئنم امسال به رشد اقتصادی ۵ درصد خواهیم رسید.
*
*
http://fna.ir/OEK8XW۹۵/۰۵/۲۳ :: ۰۰:۴۶ فرشته روح‌افزا در گفت‌وگو با فارس مطرح کردجای خالی پیوست فرهنگی در برنامه ششم توسعه/ آیا ازدواج و فرزندآوری امور فرهنگی نیستند؟خبرگزاری فارس: جای خالی پیوست فرهنگی در برنامه ششم توسعه/ آیا ازدواج و فرزندآوری امور فرهنگی نیستند؟
معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: نگاه دولت به مباحث فرهنگی در برنامه ششم توسعه، کلی­‌گویی است و وارد جزئیات نمی‌شود. آیا می‌­توان گفت بالارفتن سن ازدواج، کاهش نرخ باروری، افزایش طلاق و ... امور فرهنگی نیستند؟
*
۹۵/۰۵/۲۴ :: ۱۰:۲۱
 موسوی‌لارگانی در تذکری آیین‌نامه‌ای:لایحه برنامه ششم در مجلس دهم اعلام وصول نشده است/انتقاد از امضای نوبخت پای لایحه ارسالی دولتخبرگزاری فارس: لایحه برنامه ششم در مجلس دهم اعلام وصول نشده است/انتقاد از امضای نوبخت پای لایحه ارسالی دولت
نماینده فلاورجان در مجلس نسبت به امضای نوبخت پای لایحه ارسالی دولت به خانه ملت انتقاد کرد و گفت: لایحه برنامه ششم توسعه در مجلس دهم اعلام وصول نشده است.
*
۹۵/۰۵/۲۴ :: ۱۱:۴۳ در پاسخ به تذکر کواکبیانمطهری: نمایندگان ایرادات بنی‌اسرائیلی به لایحه برنامه ششم نگیرندخبرگزاری فارس: مطهری: نمایندگان ایرادات بنی‌اسرائیلی به لایحه برنامه ششم نگیرند
نایب‌رئیس دوم مجلس در پاسخ به انتقاد نماینده تهران به لایحه برنامه ششم که در واقع احکام برنامه ششم است، گفت: خیلی ایرادات بنی‌اسرائیلی به متن ارسالی دولت نگیرید و هر چه سریع‌تر آن را به تصویب برسانید.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه) پارلمان در تذکری با استناد به مواد 136 و 137 آیین‌نامه داخلی مجلس، اظهار داشت:‌ احکامی که دولت به عنوان برنامه ششم تقدیم مجلس شورای اسلامی کرده معلوم نیست که آیا واقعا خود برنامه ششم است یا احکام برنامه ششم؟!
وی افزود: اگر این لایحه احکام برنامه ششم است که دیگر نیازی به تشکیل کمیسیون تلفیق نیست و باید خود کمیسیون‌های تخصصی آن را مورد رسیدگی قرار دهند، این موضوع واقعا برای ما جای سوال است. تقاضا دارم هیأت رئیسه به این مورد رسیدگی کند.
در ادامه علی مطهری نایب‌رئیس دوم مجلس در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: دولت متنی که ارائه کرده را تحت عنوان لایحه به مجلس داده است فلذا بررسی این لایحه نیازمند تشکیل کمیسیون تلفیق است.
وی افزود: امیدوارم هر چه زودتر این لایحه در مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد تا کار کشور روی زمین باقی نماند چرا که دولت باید بودجه 96 را بر اساس قانون برنامه ششم تقدیم مجلس کند.
وی افزود: بهتر است خیلی ایرادات بنی‌اسرائیلی به لایحه برنامه ششم نگیرید چرا که در صورت تأخیر بر تصویب این لایحه،‌ دولت مجبور به ارائه بودجه 96 در اسفندماه می‌شود و از آن طرف ما هم ناچار به تصویب بودجه چند دوازدهم می‌شویم.
انتهای پیام/

 


ادامه مطلب 

گزیده اخبار برنامه و بودجه کشور 16 - 22 مرداد 95

گزیده اخبار برنامه و بودجه کشور 16 - 22 مرداد 95

جمعه 22 مرداد 1395 - 11:01
معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری: آنچه با امضای نوبخت به مجلس ارسال شد اصلاحیه برنامه ششم نیست
معاون پارلمانی رئیس جمهوری گفت: آنچه اکنون با امضای آقای نوبخت به مجلس ارسال شده است، اصلاحیه لایحه برنامه ششم توسعه نیست بلکه نظر کارشناسی و اسناد پشتیبانی مربوط به همان لایحه‌ای است که قبلا با امضای رئیس‌جمهوری تقدیم مجلس شده بود.
*
معاون وزیر کشور خبر داد: احیای سازمان مدیریت در استان‌ها تا پایان سال
*
۹۵/۰۵/۲۱ :: ۱۰:۱۱
رئیس مرکز ملی فرش ایران:فرش دستباف شاه‌بیت غزل اقتصاد مقاومتی است/ در حوزه فرش دستباف هیچ کشوری به گرد پای ایران نمی‌رسد
*
معاون وزیر راه و شهرسازی:
یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن گرانقیمت در کشور خریدار ندارد
تهران- ایرنا- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن گرانقیمت در کشور خالی مانده است که به دلیل دلال بازی و سوداگری خریدار ندارد.
10:21 - 1395/05/20
*
http://fna.ir/MTHGBZ۹۵/۰۵/۲۱ :: ۱۱:۲۲ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر دادوجود بیش از 6 میلیون بیکار در کشور/ ضرورت ارتقای مهارت‌ها در جوانان جویای کار
*
چهارشنبه 20 مرداد 1395 - 13:30
لاریجانی: لایحه برنامه ششم نواقصی دارد که باید رفع شود
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجودی که لایحه احکام برنامه ششم نقایصی دارد، این نقایص باید در کمیسیون‌ها رفع شود و بودجه 96 بر اساس این لایحه تنظیم شود.
*
انتقاد یکپارچه مجلسی‌ها از «نواقص برنامه ششم» در روز مخالفت پارلمان با تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی
۹۵/۰۵/۲۰ :: ۱۳:۲۸
*
سالانه 840 هزار فارغ التحصیل جویای کار در کشور داریم
پنج‌شنبه 21 مرداد 1395 - 13:23
*
معاون وزیر راه و شهرسازی:
یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن گرانقیمت در کشور خریدار ندارد
تهران- ایرنا- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن گرانقیمت در کشور خالی مانده است که به دلیل دلال بازی و سوداگری خریدار ندارد.
10:21 - 1395/05/20
*
بانک جهانی: اقتصاد جهان فقط برای 40 درصد جوانان کار می آفریند
تهران- ایرنا- بانک جهانی ظرفیت کنونی اقتصاد جهان را اشتغالزایی فقط برای 40 درصد از جوانانی دانست که در دهه آتی وارد بازار کار می شوند. این نهاد همچنین نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله ایران را 29.4 درصد- کمی بیش از فرانسه- برآورد کرد.
20:22 - 1395/05/19
*
۹۵/۰۵/۱۹ :: ۱۶:۴۶
اصلاحیه بودجه ۹۵ در کمیسیون برنامه تصویب شدمخالفت با کاهش بودجه دفاعی/ حذف کارت سوخت/ بنزین تک نرخی می‌ماندخبرگزاری فارس: مخالفت با کاهش بودجه دفاعی/ حذف کارت سوخت/ بنزین تک نرخی می‌ماند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب جزئیات لایحه اصلاحیه بودجه 95 در نشست امروز این کمیسیون خبر داد و گفت: اعضای کمیسیون با پیشنهاد دولت مبنی بر کاهش بودجه نیروهای مسلح مخالفت کردند.
تصویب اصلایحه لایحه بودجه سال 95 با تغییراتی در کمیسیون برنامه و بودجه
تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تصویب اصلاحیه لایحه بودجه سال 9 کل کشور با اعمال تغییراتی در این کمیسیون خبر داد.
تصویب اصلایحه لایحه بودجه سال 95 با تغییراتی در کمیسیون برنامه و بودجه
*
۹۵/۰۵/۱۹ :: ۱۳:۱۰
آزادی خواه در گفت‌وگو با فارس مطرح کردتصویب کلیات لایحه برنامه ششم در کمیسیون فرهنگی مجلسخبرگزاری فارس: تصویب کلیات لایحه برنامه ششم در کمیسیون فرهنگی مجلس
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: پس از بحث و بررسی پیرامون لایحه برنامه ششم در کمیسیون فرهنگی، کلیات آن در جلسه امروز به تصویب رسید.
*
۹۵/۰۵/۱۹ :: ۱۱:۲۳
سی و سومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور/20واعظ مهدوی: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیاز به نفت را کاهش داده‌اند/ دریافت مالیات تنها راه اداره کشور استخبرگزاری فارس: واعظ مهدوی: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیاز به نفت را کاهش داده‌اند/ دریافت مالیات تنها راه اداره کشور است
معاون توسعه علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نیاز خود به نفت را کاهش دادند و تنها راه اداره کشور دریافت مالیات است.
*
ربیعی: سیاست فقرزدایی دولت تدبیرو امید، صدقه ای نیست
تهران- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سیاست مبارزه با فقر در دولت تدبیر و امید، سیاست صدقه ای نیست، بلکه سیاست توانمندسازی است.
16:55 - 1395/05/18
*
۹۵/۰۵/۱۸ :: ۱۵:۳۶
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان خبر دادبیکاری 8 میلیون فارغ‌التحصیل در کشورخبرگزاری فارس: بیکاری 8 میلیون فارغ‌التحصیل در کشور
معاون نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: آمارهای رسمی نشان می‌دهد نزدیک به ۸ میلیون فارغ‌التحصیل در کشور بیکارند.
*
روستاهای مرزی و سواحل مکران در اولویت پرداخت تسهیلات روستایی هستند
مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن:
روستاهای مرزی و سواحل مکران در اولویت پرداخت تسهیلات روستایی هستند
تهران- ایرنا- مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران با اشاره به مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار گفت: امسال اولویت پرداخت تسهیلات 200 میلیون ریالی نوسازی واحدهای مسکن روستایی، روستاییان جزایر، سواحل مکران و تمام روستاهای شهرستان های مرزی هستند.
9:40 - 1395/05/18
*
کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات
عبدالرضا مصری، سید مهدی فرشادان، محمد خدابخشی، محمدرضا تابش، محمد حسینی، حسینعلی حاجی دلیگانی، حمیدرضا حاجی بابایی، غلامرضا تاجگردون، غلامرضا حیدری
*
تاریخ خبر: 17/05/1395 | ساعت: 18:6|
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با تشریح جلسه روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اظهار داشت: کلیات لایحه بودجه 95 با تغییرات و اصلاحاتی که از سوی مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد شده بود به تصویب کمیسیون رسید.
*
۹۵/۰۵/۱۷ :: ۱۵:۳۳
حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با فارس:کمیسیون برنامه و بودجه کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 را به صورت مشروط تصویب کردخبرگزاری فارس: کمیسیون برنامه و بودجه کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 را به صورت مشروط تصویب کرد
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب مشروط کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال 95 در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.
*
وزیر دادگستری: رقم قاچاق را به زیر 10 میلیارد دلار می رسانیم
تهران - ایرنا - وزیر دادگستری گفت: در دو سال گذشته رقم قاچاق کالا از 25 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار رسیده و امسال می خواهیم این رقم را به زیر 10 میلیارد دلار برسانیم.
14:37 - 1395/05/17
*
۹۵/۰۵/۱۷ :: ۱۴:۱۶
رئیس شورای شهر تهران هشدار دادفشل شدن شهرداری‌ها در برنامه ششم توسعه/تصمیم‌گیری برای دور بعد انتخابات زود استخبرگزاری فارس: فشل شدن شهرداری‌ها در برنامه ششم توسعه/تصمیم‌گیری برای دور بعد انتخابات زود است
به گفته چمران، در برنامه ششم توسعه به جای آنکه مشکلات مدیریت شهری حل شود بر مشکلات آن می افزاید و شهرداری‌ها فشل می‌شوند.
*
۹۵/۰۵/۱۷ :: ۱۰:۲۸
در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شدتاجگردون:اختلافِ نظر جدی بین دولت و مجلس درباره برنامه ششم وجود دارد/ فولادگر:آنچه دولت ارائه کرده لایحه احکام دائمی است نه برنامهخبرگزاری فارس: تاجگردون:اختلافِ نظر جدی بین دولت و مجلس درباره برنامه ششم وجود دارد/ فولادگر:آنچه دولت ارائه کرده لایحه احکام دائمی است نه برنامه
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نظر رئیس جمهور مبنی بر اینکه لازم نیست برنامه ششم به مجلس ارائه شود را قبول نداریم.
*
یک هفته با دولت؛حرکت به سمت اقتصاد و عدالت
تهران- ایرنا- گفت و گوی رئیس جمهوری با مردم، تصویب قراردادهای نفتی،جلوگیری از تبعیض جنسیتی در استخدام، 36 پروژه بزرگ ملی در قالب اقتصاد مقاومتی، مبارزه با تروریسم و سفر به استان ها بخش های مهم فعالیت دولت در هفته گذشته است.
10:7 - 1395/05/16
*
شنبه, 16 مرداد 1395 - 09:30
نویسنده نقی آقالو
اندر قبای گشاد «سازمان مدیریت و برنامه ریزی»!
*

تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا به رسمیت شناخته شود

۹۵/۰۵/۲۱ :: ۱۱:۱۹

لاریجانی در همایش شورای عالی استان‌ها:

تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا به رسمیت شناخته شود

خبرگزاری فارس: تصمیم‌گیری توسط شوراهای شهر و روستا به رسمیت شناخته شود

رئیس مجلس تغییر در برخی اصول قانون اساسی و ساختار دولت را شرط عملی شدن نگاه اختیاردار شمردن شوراهای شهر و روستا در تصمیم‌گیری‌ها برشمرد و گفت: باید با رعایت قانون اساسی تصمیم‌گیری از سوی شوراها را در کشور به رسمیت بشناسیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز پنج‌شنبه 21 مرداد در همایش شورای عالی استان‌ها که در محل مجلس قدیم برگزار شد شوراهای اسلامی شهر و روستا را در تحقق مردمی کردن اداره امور کشور مؤثر خواند و گفت: 2 دیدگاه درباره شوراها در کشور وجود دارد.

وی اظهار داشت: دیدگاه اول با استناد به بعضی اصول قانون اساسی عنوان می‌دارد همه امور کشور به‌ غیر از اموری که در اختیار رهبری است با قوه مجریه بوده و در حقیقت دولت مسئول تصمیم‌گیری در کلیه سطوح است و شوراها از جهت تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری نمی‌توانند نقش ویژه‌ای ایفا کنند اما دیدگاه دوم معتقد به اختیار داشتن شوراهای شهر و روستا در تصمیمات منطقه‌ای کشور است.

رئیس مجلس شورای اسلامی زمینه‌های تحقق دیدگاه دوم را تغییر احتمالی برخی اصول قانون اساسی و نیز تغییراتی در ساختار دولت خواند و با اشاره به اینکه در شرایط امروز توجه صرف به یکی از این 2 دیدگاه‌ها ممکن نیست، گفت: باید با رعایت قانون اساسی و جایگاه شوراها در این قانون تصمیم‌سازی توسط شوراهای شهر و روستا را به رسمیت بشناسیم.

وی نیاز امروز کشور را جهش در مسیر آبادانی خواند و با تأکید بر ضرورت ظرفیت‌سازی برای اعضای شوراهای شهر و روستا به منظور ایجاد آبادانی و توسعه در کشور خاطرنشان کرد: اعضای شورا باید به وظایف خود نیز اشراف کامل داشته باشند.

لاریجانی از تلاش مجلس برای فراهم آوردن شرایطی به منظور ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری‌ها و شوراهای شهر خبر داد و با دعوت از اعضای شوراهای شهر و روستا برای کمک به مجلس در این مسیر گفت: می‌کوشیم در تدوین برنامه ششم توسعه نیز این موضوع مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه از لزوم تدوین قوانین و مقررات مربوط به اختیارات شوراها سخن گفت و افزود: در این صورت فردی که وارد شورا می‌شود آشنایی کامل با قوانین خواهد داشت و می‌داند که در چه مسیر و چه چارچوب و اختیاراتی باید حرکت کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به در پیش بودن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اشاره کرد و از آمادگی مجلس جهت تدوین قوانین کارآمد با همکاری شوراها سخن گفت و اظهار داشت: اشخاص توانمند و با سابقه باید در شوراها حضور یابند تا انتظارات مردم را به خوبی برآورده کنند.

وی توسعه همه جانبه کشور را نیازمند برخورداری تمام مناطق از امکانات عنوان کرد و با ذکر این نکته که در سال‌های اخیر روستاها از توسعه کمتری برخوردار شده‌اند، ادامه داد: امروز به واسطه فقدان شرایط کار در روستاها جوانان ناچار به مهاجرت هستند و به این دلیل که امکان فعالیت اقتصادی در شهرها نیز به سهولت ممکن نیست روستاییان مهاجر در حاشیه شهرها ساکن شده که خود آسیب‌های ویژه خود را دارد.

لاریجانی ایجاد چرخه اقتصادی مطلوب در حوزه‌های مختلف صنعتی، گردشگری، معدنی را راه‌حل معضل مهاجرت از روستاها ذکر کرد و با اشاره به مشکلات دیگری از قبیل خشک‌سالی و کم‌آبی در برابر نیل به اهداف مطلوب در توسعه روستاها گفت: ظرفیت روستاها باید به نحوی مدیریت شود که مهاجرت به شهرها کاهش یابد.

وی ذکر این نکته که نسبت جمعیت شهرنشین کشور به جمعیت روستانشین 70 به 30 است و این میزان در کشورهای دیگر پس از 15 سال آینده شکل می‌گیرد، تصریح کرد: در این زمینه ایران 15 سال از کشورهای دیگر جلوتر رفته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی به تجارب مفید شوراها در طول سال‌های فعالیت‌ آنها اشاره کرد و با یادآوری حمایت مجلس جهت موفقیت هرچه بیشتر شوراهای شهر و روستا گفت: مجلس طرحی جهت ساماندهی به مسئله آمایش سرزمین در دست دارد تا مانع جدی از سر راه موفقیت روزافزون شوراهای شهر و روستا برداشته شود.

انتهای پیام/


ادامه مطلب 

انتقاد یکپارچه مجلسی‌ها از «نواقص برنامه ششم» در  روز مخالفت پارلمان با تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی

۹۵/۰۵/۲۰ :: ۱۳:۲۸

گزارش فارس از متن و حاشیه نشست علنی امروز «خانه ملت»

انتقاد یکپارچه مجلسی‌ها از «نواقص برنامه ششم» در

روز مخالفت پارلمان با تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری فارس: انتقاد یکپارچه مجلسی‌ها از «نواقص برنامه ششم» در روز مخالفت پارلمان با تشکیل کمیسیون اقتصاد مقاومتی

خانه ملت امروز در صحن علنی خود شاهد انتقادات نمایندگان به نواقص موجود در برنامه پنج ساله ششم توسعه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، جلسه علنی امروز مجلس 20 مرداد 95 به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

جلسه امروز مجلس در حالی آغاز شد که 82 نفر از نمایندگان در صحن مجلس حضور نداشتند و مجلس با حضور 204 نفر از نمایندگان کار خود را آغاز کرد.

نمایندگان در جلسه امروز خود رسیدگی به گزارش کمیسیون آموزش در مورد لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را در دستور کار خود داشتند.

همچنین درخواست چند نفر از نمایندگان در مورد تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی در جلسه امروز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

*اسامی متأخرین آغاز جلسه علنی امروز مجلس

اسامی غائبین و متأخرین آغاز جلسه از سوی هیأت رئیسه اعلام شد که این اسامی عبارت است از:

1-علیرضا ابراهیمی نماینده مردم رامیان و آزادشهر

2-ناهید تاج‌الدین نماینده مردم اصفهان

3-نورمحمد تربتی‌نژاد نماینده مردم گرگان

4-کاظم جلالی نماینده مردم تهران

5-محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد

6-زهرا ساعی نماینده مردم تبریز

7-بهمن طاهرخانی نماینده مردم تاکستان

8-محمد عزیزی نماینده مردم ابهر

9-محمد قمی نماینده مردم پاکدشت

10-سید فرید موسوی نماینده مردم تهران

*مخالفت مجلس با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی

در ابتداری نشست، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی رای مخالف دادند.

نمایندگان مجلس با 88 رای موافق، 102 رای مخالف و 6 رای ممتنع با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی مخالفت کردند.

*تعیین شرایط فروش یا اجاره ملک مدارس توسط نمایندگان مجلس

نمایندگان در ادامه، لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اعاده شده از سوی شورای نگهبان را بررسی و تبصره 2 ماده 32 آن را به تصویب رساندند.

طبق مصوبه نمایندگان مجلس در صورت انحلال یا تعطیلی دائم مدرسه و وجود شرایط مقرر در بندهای «الف» و «ب» این ماده و تایید شورای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت مرکزی، موسس موظف است فروش یا اجاره ملک را از طریق انتشار آگهی به اطلاع دوستان واجد شرایط برساند. در صورتی که هیچ موسسه واجد شرایط متقاضی خرید و اجاره ملک نباشد آموزش و پرورش می‌تواند ملک مورد نظر را خریداری یا برای دایر کردن مدرسه دولتی برابر قوانین و مقررات مربوط اجاره می‌نماید، در غیر این صورت شورای سیاست‌گذاری و نظارت مرکزی نسبت به تعیین وضعیت اجاره یا فروش ملک، تصمیم لازم را اتخاذ می‌کند.

*شرایط تعیین حقوق و مزایای کارکنان مدارس غیردولتی تعیین شد

نمایندگان همچنین برای تامین نظر شورای نگهبان تبصره یک ماده 25 لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را به تصویب رساندند.

به موجب این مصوبه بخشی از حق بیمه سهم موسس و کارکنان غیررسمی مدارس غیردولتی از محل اعتبارات صندوق حمایت از مدارس غیردولتی قابل پرداخت است.

همچنین وکلای ملت در ادامه بررسی برای تامین نظر شورای نگهبان ماده 26 این لایحه را نیز به شرح زیر اصلاح کردند. تعیین حقوق و مزایای کارکنان غیررسمی و رسمی غیرموظف این مدارس و مراکز به موجب قانون کار و ضوابط آن خواهد بود.

*آموزش و پرورش مجوز اخذ 4 درصد از شهریه دریافتی مراکز غیردولتی و اختصاص به مناطق محروم را دریافت کرد

نمایندگان همچنین لایحه تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اعاده‌شده از شورای نگهبان را مورد بررسی قرار دادند.

وکلای ملت پس از بحث و تبادل نظر ماده 20 این لایحه را به شرح زیر تصویب و تبصره سه آن حذف کردند:

«ماده 20 به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده می‌شود سالانه معادل 4 درصد از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی را دریافت و به حساب درآمدهای اختصاصی ملی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید. معادل وجوه واریزی از این محل در اختیار سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی قرار می‌گیرد تا برای نظارت در مراکز یاد شده و کیفیت‌بخشی به امور آموزشی و پرورشی غیردولتی مناطق محروم و کم‌برخوردار هزینه شود. مبلغ دریافتی به عنوان علی‌الحساب مالیاتی مراکز مذکور در آنها منظور می‌شود.»

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس در ادامه نشست امروز تبصره یک ماده 21 را نیز برای تامین نظر شورای نگهبان به شرح زیر اصلاح کردند: «تبصره یک مدیران مدارس مختص اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید ضمن اعتقاد به مبانی دینی خود متجاهر به نقض احکام اسلامی در انزار عمومی نباشند و توسط مراجع رسمی خود که تابع و مقیم ایران هستند یا نمایندگان مورد تایید ایشان به وزارت آموزش و پرورش معرفی شوند.»

*فولادگر: کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با دیگر کمیسیون‌‌های مجلس معارض نیست

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در صحن علنی به عنوان طراح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه هرگاه شرایط کشور ویژه باشد می‌توان کمیسیونی تخصصی تشکیل داد گفت: شما در حوزه‌های انتخابیه خود می‌بینید که اوضاع کشور استثنایی است و شاهد موانعی که در برابر تولید کنندگان است هستید.

وی با یادآوری تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر ضرورت برون رفت از شرایط موجود اظهار داشت: باید با تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی گزارش هایی تهیه شده و شرایط کشور ترسیم شود تا خلاهای قانونی و یا مشکلات اجرایی حل شود.

فولادگر به تاکید مقام معظم رهبری بر عملکرد انقلابی نمایندگان مجلس اشاره کرد و با تاکید بر اینکه کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی با دیگر کمیسیون‌های مجلس معارض نیست گفت: الان طرح‌هایی در کمیسیون‌ها است که رسیدگی به آنها وقت گیر است اما کمیسیون ویژه با همگرایی با سایر کمیسیون‌ها می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

وی با اشاره به اینکه 15 عضو کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی از میان همه کمیسیون‌ها انتخاب خواهند شد تجربه موفق مجالس قبلی در تشکیل کمیسیون‌های ویژه برای اجرای قانون رفع موانع تولید و کسب و کار را یادآور شد و بیان داشت: در کمیسیون‌های ویژه مجالس قبل گزارش‌های مهم نظارتی نیز ارائه کرده‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت اقدام فوق‌العاده مجلس جهت بهبود فضای کسب و کار عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی گفت: تجربه قبلی نشان داده است که کار داوطلبانه نمایندگان نتیجه بخش تر است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های اصل 44 در پایان خاطرنشان کرد: 60 نماینده از جمله روسای کمیسیون‌ها طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی را امضا کرده و حمایت از آن محدود به جریان و یا کمیسیون خاصی نیست.

به گزارش خبرنگار فارس، محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس شوری اسلامی نیز در موافقت با طرح  تشکیل کمیسیون آن را حداقل کار برای لبیک گفتن به مقام معظم رهبری خواند و با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی صرفا ابعاد اقتصادی نداشته و حاوی ابعاد اجتماعی و فرهنگی نیز هست گفت: کمیسیونی فرابخشی می‌خواهیم که همه ابعاد اقتصاد مقاومتی را عملیاتی کند لیکن امروز کمیسیون‌های ما بخشی عمل می‌کنند.

وی با اشاره به مجوز قانونی برای تشکیل کمیسیون‌های ویژه در شرایط اقتصادی کشور گفت: آیا امروز وضعیت رشد اقتصادی،‌بیکاری، رکود، معیشت و قدرت پول ملی کشور استثنایی نیست. کمیسیون ویژه مختص همین شرایط استثنایی است.

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی گفت: از داخل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی باید طرح‌هایی بیرون آید که بیماری هلندی کشور را درمان کرده ، اقتصاد مقاومتی را از اقتصاد ریاضتی تفکیک و از اثرگذاری شوک‌های بیرونی بر اقتصاد کشور جلوگیری کند.

*تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی به بی‌انگیزگی سایر کمیسیون‌های مجلس می‌انجامد

در ادامه، جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میان‌دوآب در مجلس در مخالفت با طرح تشکیل کمیسیون ویژه اقتصاد مقاومتی، آن را معارض با فلسفه وجودی ماده 44 آیین‌نامه داخلی مجلس خواند و گفت: طرح اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری همه کمیسیون‌های مجلس را موظف به پیگیری آن می‌کند اما وقتی کمیسیون ویژه‌ای برای آن تشکیل می‌شود سایر کمیسیون‌ها انگیزه خود را برای عملیاتی کردن آن از دست می‌دهند.

وی با تاکید براینکه تمام کمیسیون‌های مجلس باید بحران‌های کشور از جمله بحران آب‌، بیکاری‌، رشد اقتصادی و ... را حل کنند خاطرنشان کرد: رشد اقتصادی کشور به دو درصد هم نمی‌رسد در صورتی که طبق برنامه باید به 5 درصد برسد.

* بحران سوریه با اتحاد حاشیه‌نشین‌ها و مخالفان آغاز شد

محبی‌نیا با ذکر این نکته که همه دستگاه‌های دولتی باید در خدمت اقتصاد مقاومتی باشد، به مشکل 5 میلیون بیکار و 11 میلیون حاشیه‌نشین اشاره کرد و گفت: بحران سوریه با همین حاشیه‌نشین‌ها آغاز شد که با مخالفان متحد شدند.

نماینده مردم میان‌دوآب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: که تشکیل کمیسیون ویژه به اسم اقتصاد مقاومتی یعنی تعطیل کردن سایر کمیسیون‌های مجلس.

با 136 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

موافقت مجلس با یک‌فوریت طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور

همچنین نمایندگان یک‌فوریت طرح جامع توسعه و عمران روستایی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

وکلای ملت با 136 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 243 نماینده حاضر در صحن علنی، با یک‌فوریت طرح مذکور موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، «سازمان توسعه و عمران روستایی کشور» با ادغام برخی سازمان‌ها مانند سازمان تعاون روستایی ایران و سازمان امور عشایری کشور تأسیس می‌شود.

سلیمی: مجلس در جریان قراردادهای نفتی و خرید ایرباس نیست/ لاریجانی: قراردادهای بین شرکت‌های ایرانی و خارجی نیازمند تصویب مجلس نیست

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس نیز در اخطاری با استناد به اصل 77 قانون اساسی،‌اظهار داشت: طبق این اصل همه قراردادها و مقاوله‌نامه‌ها باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

وی افزود: درمورد قراردادهای نفتی و همچنین خرید ایرباس و بسیاری از موارد دیگر، جزئیات مساله در مجلس بررسی نشد و جزئیات این قراردادها به صورت شفاف در اختیار نمایندگان مجلس قرار نگرفت.

سلیمی همچنین گفت: خواهش بنده این است که هیات رئیسه محترم در این رابطه اطلاعات بیشتری را اخذ کرده و در اختیار نمایندگان مجلس قرار دهد تا این قراردادها به تصویب مجلس برسد.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این اخطار سلیمی توضیح داد: تشخیص شما از ضرورت تصویب قراردادهای نفتی در مجلس، مورد تایید شورای نگهبان نیست و این شورا آن را تایید نمی‌کند.

وی همچنین گفت: در مواردی که دولت قراردادی را با دولت‌های دیگر ببندد، باید به تصویب مجلس برسد اما درباره قرارداد بین شرکت‌ها، شورای نگهبان سال‌ها پیش در این زمینه تفسیر کرده که نیازی به مصوبه مجلس وجود ندارد.

رئیس مجلس با طرح این سوال که مگر همه قراردادهای نفتی که فروش نفت دارند، به مجلس ارسال شود؟ گفت: در زمانی مجلس اول، در این رابطه از شورای نگهبان تفسیر خواسته شد و شورای نگهبان هم تفسیر خود را اعلام کرد مبنی بر اینکه اگر قراردادی بین شرکت‌های ایران و شرکت‌های خارجی منعقد شود، احتیاجی به تصویب مجلس ندارد هرچند اطلاع نمایندگان مجلس از قراردادها لازم است و این موضوع در کمیسیون انرژی بررسی می‌شود.

*«رامین نورقلی‌پور» ناظر مجلس در شورایعالی فناوری اطلاعات شد

نمایندگان در ادامه جلسه نشست، عضو ناظر خانه ملت در شورایعالی فناوری اطلاعات را انتخاب کردند.

بر این اساس، رامین نورقلی‌پور با کسب 160 رأی از مجموع 176 آرای مأخوذه به عنوان ناظر در این شورا برگزیده شد.

*لاریجانی: لایحه برنامه ششم نقایصی دارد/ کمیسیون تلفیق نقایص برنامه را رفع کند

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس در تذکری با استناد به ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس، نسبت به نحوه ارائه لایحه برنامه ششم توسعه توسط دولت به مجلس انتقاد کرد و اظهار داشت: از آنجا که دولت اعتقادی به ارائه احکام لایحه برنامه ششم توسعه نداشت، تنها لایحه‌ای برای صدور مجوز احکام آن به مجلس داد.

وی همچنین خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفت: آقای لاریجانی! شما در همان موقع هم این ایراد را وارد دانستید که چیزی که دولت به مجلس ارائه داده لایحه برنامه ششم نیست. آن زمان هم آن لایحه 31 ماده داشت و با امضای رئیس‌جمهور به مجلس آمد، اما اخیراً آقای نوبخت لایحه قبلی را ویرایش مجدد کرده و با 35 ماده و با امضای خودش به مجلس تقدیم کرده است.

لاهوتی تصریح کرد: متنی که دولت به مجلس داده، لایحه برنامه ششم نیست، اما شما تصمیم گرفتید تا این لایحه به کمیسیون تلفیق برود و در آنجا اصلاحات لازم صورت گیرد، در حالی که باید توجه کنیم که برنامه ششم برنامه 5 سال آینده کشور است و باید با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دغدغه‌های مقام معظم رهبری تدوین و تصویب شود.

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر لاهوتی توضیح داد: دولت در این لایحه نظر خود را ارائه داده و این لایحه نقایصی هم دارد، اما این نقایص می‌تواند در کمیسیون‌های تخصصی و کمیسیون تلفیق رفع شود.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه کرد که بودجه سال آینده باید بر اساس برنامه ششم تدوین شود و ما باید تا قبل از آذرماه به صورتی لایحه برنامه ششم را بررسی و تصویب کنیم که نظر شورای نگهبان هم تا آن زمان واصل شود.

*اخطار کواکبیان نسبت به اجازه انتشار هفته‌نامه «یالثارات»

سپس مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی مرتبط با اصل 24 قانون اساسی گفت: ما همه اینجا جمع شده‌ایم که حاکمیت قانون در کشور سرعت گیرد.

وی افزود: روال هیات نظارت بر مطبوعات این بوده است که اگر به روزنامه‌ای تذکر می‌داد و آن را توقیف نمی‌کرد قوه قضائیه وارد می‌شد و آن روزنامه را توقیف می‌کرد.

کواکبیان گفت: اما این بار برعکس شده است یعنی هیات نظارت بر مطبوعات روزنامه‌ای را که توهین و حقوق عمومی را ضایع کرده است را توقیف کرده؛ البته من با هر توقیفی مخالفم و در لایحه جدید که می آید حتما نظرم را خواهم گفت.

وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه بدعتی گذاشته است چرا که هیات نظارت بر مطبوعات نشریه را توقیف کرده ولی قوه قضائیه به آن اجازه انتشار داده است در حالی که می‌توانست به هیات نظارت بگوید شما باید اجازه انتشار دهید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: 7 نفر اعضای هیات نظارت بر مطبوعات که حتی قوه قضائیه هم در آن نماینده دارد و نمایندگان قوه مجریه،‌مجلس ،‌ حوزه علمیه و دانشگاه‌ها هم در آن عضو هستند تصمیمی گرفتند آیا این حضور قوه قضائیه نیست؟

عضو هیات رئیسه فراکسیون امید بیان داشت: این ضعف هیات نظارت بر مطبوعات است که از قانون حمایت نمی‌کند و ما از هیات رئیسه مجلس می‌خواهیم که نقیصه قانونی را به قوه قضائیه تذکر دهد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است مسعود پزشکیان نائب رئیس اول که اداره جلسه علنی را برعهده داشت در توضیح گفت ما این موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

*داداشی: وزیر نفت اصل 167 قانون اساسی را درباره بورسیه‌های دانشگاه صنعت نفت رعایت کند

ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس در اخطار قانون اساسی ناظر به اصل 167 قانون اساسی در صحن علنی مجلس به وزیر نفت گفت: وزیر نفت با دستور غیر منصفانه‌ای که داده است این اصل را نقض کرده است.

وی با اشاره به ابطال تعهد وزارت نفت برای استخدام دانشجویان نخبه رشته نفت به وسیله بخشنامه وزارت نفت خاطرنشان کرد: وزارت با همکاری سازمان سنجش در دفترچه‌های آزمون سراسری قید کرده بودند که از دانشجویان صنعت نفت که جزء رتبه‌های الف باشند وزارت نفت تعهد می‌کند که آنها را استخدام کند و در واقع اینها را بورسیه کرده بود.

داداشی با اشاره به اعتراض چند روزه دانشجویان صنعت نفت مقابل مجلس گفت: کسی صدای این عزیزان را نشنید؛ ما از وزیر نفت می‌خواهیم که اصل 167 قانون اساسی را رعایت کند و طبق این اصل بخشنامه‌ها در همه وزارتخانه‌ها باید عطف به ماسبق شود.

*الگوی جدید قراردادهای نفتی در زمان شاه هم منسوخ بود

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر انجام‌وظیفه همه نهادهای نظارتی در قبال قراردادهای جدید نفتی، گفت: با اصراری که وزیر نفت دارد، الگوی جدید قراردادهای نفتی، صنعت نفت کشور را به مدت 30 سال در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد.

وی با تقاضا از هیأت تطبیق قوانین مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به این موضوع گفت: این نوع قرارداد حتی در زمان شاه نیز منسوخ شده بود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه نسبت به پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان، رسیدگی به وضعیت فارغ‌التحصیلان بورسیه دانشگاه صنعت نفت و نیز وضعیت بیمه قالیبافان به وزرای آموزش‌ و پرورش، نفت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی تذکر داد.

*فلاحت‌پیشه: هیچ عاملی به اندازه فیش‌های حقوقی به اعتماد عمومی مردم ضربه نزد

غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طی سخنانی به عنوان مخالف یک فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها، اظهار داشت: باید دید آیا مشکل عدم عدالت در نظام پرداخت‌ها در کشور ما با تصویب این طرح حل می‌شود یا فقط وقت مجلس گرفته می‌شود؟

وی افزود: همان طور که به خاطر دارید در جلسه اخیر دولت و مجلس، توافق شد قانون مدیریت خدمات کشوری که بحث نظام عادلانه پرداخت‌ها هم قرار است در آن تدوین شود، ظرف یک ماه به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

کاتب همچنین خاطرشان کرد: ما می‌پذیریم که برای قوانین مادر باید کار کارشناسی عمیقی روی آن انجام شود اما دولت باید هرچه سریعتر قانون مدیریت خدمات کشوری را تقدیم پارلمان کند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته یک فوریت طرح شفافیت پرداختی به مدیران در خانه ملت به تصویب رسید گفت: اگر قرار باشد هر روز یک قانون جدیدی را در زمینه پرداخت‌ها به تصویب برسانیم که نمی‌شود، دلیل پرداخت‌های متفاوت در کشور ما وجود قوانین متعدد و گوناگون است.

این عضو هیات رئیسه مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه صد در صد این طرح توسط شورای نگهبان رد می‌شود، گفت: اجازه دهید این طرح در قالب لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری مورد رسیدگی قرار گیرد، اگر قانونی که مربوط به موضوع پرداخت‌هاست توسط خود دولت در قالب لایحه تقدیم مجلس شود راحت تر می‌توان درباره آن تصمیم گرفت این خواسته بسیار اساسی مردم می‌بایست با انسجام دولت و مجلس انجام شود.

 در ادامه این جلسه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده مردم کرمانشاه در مجلس نیز طی سخنانی به عنوان موافق یک فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها، اظهار داشت: قانون مدیریت خدمات کشوری 5 سال به صورت آزمایشی اجرا شد و هنوز تبدیل به یک قانون دائمی نشده است چرا که دولت در این زمینه تعلل می‌کند.

وی افزود: بعد از گذشت سه سال از عمر دولت یازدهم، هیچ عاملی به اندازه فیش‌های نجومی برخی مدیران به اعتماد عمومی ضربه نزده است و لذا یک فوریت این طرح بیش از آنچه شما تصور می‌کنید دارای اهمیت است و باید به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه رفتگران، کارگران و کارکنان سطح پایین از نظر حقوقی، فقیرترین قشر جامعه ما هستند گفت: برخی مدیران هم حقوق خود را دریافت می‌کنند و هم از مزایا و پاداش برخوردار هستند که دلیل همه این موارد عدم اجرای قوانین است.

فلاحت پیشه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: عدالت در پرداخت ها باید رعایت شود، امروز مجلس مجبور است که به یک فوریت این طرح رای دهد کسانیکه در این مملکت حتی حقوق خود را نمی‌گیرند، منتظر امضای همان کسانی هستند که که به شما وعده دادند لایحه دائمی شدن قانون مدیریت خدمات کشوری را تقدیم مجلس می‌کنند، باید بدانید حتی اگر 6 ماه دیگر هم صبر کنید، لایحه مدیریت خدمات کشوری به مجلس نمی‌آید چرا که اصلا لایحه‌ای وجود ندارد.

*دلخوش: احکام برنامه نیازی به بررسی در کمیسیون تلفیق ندارند/باید خود برنامه را تصویب کنیم نه احکام آن را

همچنین کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا در تذکری شفاهی گفت: در ارتباط با این چیزی که به عنوان لایحه آمده دیروز در کمیسیون اقتصادی بحث شد و تذکر من ناظر به ماده‌های 136 و 141 است.

وی افزود: در کمیسیون اقتصادی دیروز رای‌گیری شد که به هیچ عنوان وارد متن لایحه نشوند که اگر بشوند هم ما زمان را از دست می‌دهیم و هم روندی که تا کنون طی شده است دچار اشکال قانونی است.

دلخوش با اشاره به اعلام وصول متن 31 ماده‌ای با امضای رئیس‌جمهور با محتوای احکام مورد نیاز اجرای برنامه گفت: هر چند در این مجلس اینها نیامد و اگر بنا بود بیاید باید 25 نفر از نمایندگان درخواست می‌کردند چگونه برای لایحه‌ای که به این مجلس ارائه نشده است، کمیسیون تلفیق تشکیل می‌شود؟ و یا به کمیسیون‌های تخصصی ارجاع می‌شود تا بررسی کنند؟

وی افزود: یک متن 35 ماده‌ای آمد که آن هم اصلا لایحه نیست و رئیس‌جمهور نداده است.

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت: اشکالی که وجود دارد این است که این احکام مورد نیاز اجرایی برنامه است و ما باید خود برنامه را تصویب کنیم. دوم آنکه احکام تلفیق که کمیسیون تلفیق نیاز ندارد و کمیسیون‌های معمولی و مشترک باید به آن رسیدگی کنند.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌مسعود پزشکیان نائب‌رئیس مجلس که اداره صحن را بر عهده داشت در توضیح گفت: انشاالله این مطلب را در هیأت رئیسه پیگیری می‌کنیم و خدمت شما عرض می‌کنیم.

بر اساس این گزارش دلخوش مجددا گفت: ما هیأت رئیسه کمیسیون اقتصاد هستیم و اعضای کمیسیون از ما گله دارند.

نائب‌رئیس مجلس تصریح کرد: ما شنیدیم و قبول کردیم انشاالله در هیأت رئیسه پیگیری می‌کنیم.

*حاجی‌بابایی: عدم شفافیت در نظام پرداخت‌ها اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرده است

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه طی سخنانی به‌عنوان طراح طرح یک‌فوریتی الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها، اظهار داشت: در سال‌های اخیر شاهد بودیم که تلاش‌هایی برای ایجاد استثنائاتی در قانون مدیریت خدمات کشوری انجام شد و درنتیجه با اجرای بد و نظارت غیرقابل‌قبول این قانون، شاهد مشکلات عدیده‌ای در جامعه بودیم.

وی افزود: امروز دو میلیون نفر در سراسر کشور ما بازنشسته هستند که دو ناراحتی عمیق دارند، اولین ناراحتی آنها میزان کم پرداخت‌هاست و دومین ناراحتی آنها که بیش از ناراحتی اول آنان را اذیت می‌کند، پرداخت‌های گوناگون و متفاوت در کشور ماست.

حاجی‌بابایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: ناعادلانه بودن پرداخت‌ها در کشور ما نارضایتی‌هایی را برای قشر بازنشسته کشور ایجاد کرده است، بهترین کار این است که خود دولت در این زمینه وارد صحنه عمل شود و تنها دارویی که می‌تواند این نارضایتی را برطرف کند، اجرای عدالت است.

این عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس بر همین اساس یادآور شد: در ماده‌واحده این طرح پیش‌بینی شده که شش ماه به دولت اجازه داده شود اقدامات لازم برای عادلانه شدن نظام پرداخت‌ها در سراسر کشور را انجام دهد، ناگفته نماند که این طرح مغایر با اصل 75 قانون اساسی هم نیست، چرا که گفته شده در قالب اعتبارات خود دولت، این طرح اجرایی شود.

حاجی‌بابایی ادامه داد: در طرح مذکور از دولت خواسته شده نسبت به حقوق، فوق‌العاده‌ها و برخورداری‌های افراد، پرداخت‌ها به آنان را ساماندهی و عادلانه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که شفافیت در پرداخت‌ها و حقوق‌های افراد وجود داشته باشد؛ چرا که امروز شاهد عدم اعتماد عمومی در سطح جامعه هستیم. به نظر می‌رسید با ایجاد شفافیت در پرداخت‌ها و عادلانه کردن آنها، اعتماد عمومی در فضای کشور به وجود می‌آید.

با 140 رأی مثبت نمایندگان صورت گرفت

موافقت مجلس با فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها

نمایندگان در ادامه، با یک فوریت طرح الزام دولت به اجرای عادلانه نظام پرداخت‌ها موافقت کردند.

وکلای ملت با 140 رأی موافق، 45 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از 241 نماینده حاضر در صحن علنی، با یک فوریت طرح مذکور موافقت کردند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به مدت 6 ماه به دولت فرصت داده می‌شود اقدامات لازم برای عادلانه شدن نظام پرداخت‌ها در سراسر کشور را انجام دهد.

با کسب 76 رأی نمایندگان

«محمود شکری» عضو ناظر مجلس در کارگروه مربوط به قانون مالیات بر ارزش افزوده شد

نمایندگان مجلس در ادامه این نشست،‌ ناظر خانه ملت در کارگروه اجرای ماده 32 قانون مالیات بر ارزش افزوده را انتخاب کردند.

بر این اساس، «محمود شکری» با کسب 76 رأی از مجموع 165 آرای مأخوذه، به‌عنوان عضو ناظر مجلس در کارگروه مذکور برگزیده شد.

تذکر حاجی‌دلیگانی نسبت به حیف و میل 600 میلیارد تومان در قراردادی میان یک شرکت دولتی و خصوصی

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس نیز در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس خطاب به محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: چه می‌کنید که کشاورزان به حق خود نمی‌رسند؟

وی با طرح این سوال که چرا همه تولیدکنندگان حقوق خود را دریافت می‌کنند اما کشاورزان و دامداران سه ماه بعد پول خود را دریافت می‌دارند در تذکر دیگری خطاب به وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اظهار داشت: آقای دهقان چرا صنعت هوایی کشور را برمی‌چینید چرا هزار نفر از پرسنل وزارت دفاع در تهدید اخراج قرار دارند؟

حاجی دلیگانی از قطع بیمه برخی پرسنل وزارت دفاع خبر داد و گفت: خانواده‌های این پرسنل می‌خواهند به پزشک مراجعه کرده یا با زایمان مواجه‌اند اما بیمه‌شان قطع شده است و یا برخی دیگر 10 سال سابقه کار دارند ولی در معرض اخراج هستند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود خطاب به چیتچیان وزیر نیرو اظهار داشت: زاینده‌رود کجا رفت؟ مگر رئیس جمهور نگفت که دیگر نمی‌گذارم زاینده رود خشک شود؟ آیا نمی‌‌شد همان تدبیری که درباره دریاچه ارومیه به کار گرفته شد در قبال زاینده رود هم اعمال شود.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از تذکر شفاهی خود در صحن علنی مجلس گفت: یک سال است که به سازمان بازرسی، دستگاه قضا، دیوان محاسبات و ... نوشته‌ایم که در قراردادی میان یک شرکت دولتی با یک شرکت خصوصی 600 میلیارد تومان در حال حیف و میل است اما توجه نمی‌شود.

*«انصاری» عضو ناظر مجلس در شورایعالی معادن شد

نمایندگان در ادامه عضو ناظر خانه ملت در شورایعالی معادن را انتخاب کردند.

براین اساس، رضا انصاری نماینده داراب و زرین‌دشت با کسب 132 رأی از مجموع 156 آرای مأخوزه به عنوان عضو ناظر در شورایعالی معادن برگزیده شد.

*عضو ناظر مجلس در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب شد

همچنین نمایندگان  «شهرام کوسه‌غراوی» نماینده کلاله، مینودشت، مراوه‌تپه و گالیکش در مجلس را با 122 رأی از مجموع 160 آرای مأخوذه به عنوان عضو ناظر پارلمان در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انتخاب کردند.

*«علی‌اکبر کریمی» عضو ناظر مجلس در هیأت نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار شد

نمایندگان در ادامه،‌ عضو ناظر خانه ملت در هیأت نظارت بر چاپ و تحویل اوراق بهادار را انتخاب کردند.

بر این اساس، «علی‌اکبر کریمی» نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی با کسب 143 رأی از مجموع 163 آرای مأخوذه به عنوان عضو ناظر پارلمان در این هیأت برگزیده شد.

*ناظران مجلس در هیأت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی انتخاب شدند

وکلای ملت همچنین ناظران خانه ملت در هیأت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی از طریق مذاکره را انتخاب کردند.

بر این اساس، «رمضانعلی سبحانی‌فر» با کسب 81 رأی و «علی اسماعیلی» با کسب 95 رأی به عنوان ناظران مجلس در هیأت واگذاری فعالیت‌ها و بنگاه‌های دولتی به بخش غیردولتی از طریق مذاکره برگزیده شدند.

*پایان نشست علنی صبح امروز مجلس/ جلسه بعدی 24 مرداد

نشست علنی صبح امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پایان یافت.

پزشکیان پیش از پایان اعلام کرد که جلسه بعدی خانه کلت یکشنبه هفته آینده 24 مردادماه با دستور کار تعیین‌شده تشکیل می‌شود.

وکلای ملت در این جلسه پس از بررسی یک اعاده شده از شورای نگهبان درباره آموزش و پرورش، یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی، نظام پرداخت‌ها در کشور عادلانه می‌شود.

انتهای پیام/


ادامه مطلب 

اخبار انحلال سازمان مدیریت

اخبار انحلال سازمان مدیریت
 نظر مخاطبان در مورد تغییر نام سازمان مدیریت و برنامه ریزی: اسم مهم نیست،کیفیت مهم است بانکداری الکترونیک 
 نظر مخاطبان در مورد تغییر نام سازمان مدیریت و برنامه ریزی: اسم مهم نیست،کیفیت مهم است خبر آنلاین |
 احیاء یا انحلال سازمان مدیریت کدام یک کار کارشناسی بود؟! تحلیل ایران 
 احیاء یا انحلال سازمان مدیریت کدام یک کار کارشناسی بود؟! صابرنیوز 
 احیاء یا انحلال سازمان مدیریت کدام یک کار کارشناسی بود؟! مشرق نیوز 
 تبعات انحلال دوباره سازمان مدیریت/ چه کارهایی در حوزه برنامه ریزی کشور باید انجام می شد و نشد؟ گذار 
 اذعان جهانگیری بر انحلال سازمان مدیریت نسیم آنلاین 
 حقوق های نجومی حاصل احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود روزنامه رسالت |
 بدهی ۴۳ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها شفا آنلاین |
 حقوقهای نجومی حاصل احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود هشدار نیوز 
 فروزنده: احیای سازمان مدیریت عامل حقوق های نجومی بود! فرارو 
 حقوقهای نجومی حاصل احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود ریسک نیوز 
 کاهش قیمت با ارز تک نرخی خبر پرداز
 توضیح نوبخت درباره رشد اقتصادی تیتر امروز 
 واکنش به انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی رویش نیوز 
 نوبخت: قصور قانونی در تعیین رئیس هیات عامل صندوق توسعه انجام نشد / آمار نوبخت از سرمایه گذاری خارجی خبرگزاری آنا 
 پاسخ نوبخت درباره چرایی تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی! مطلب ویژه عصر اقتصاد |
 اولین نشست خبری رئیس سازمان برنامه و بودجه ایسنا 
 توضیح نوبخت درباره رشد اقتصادی بهار راه امروز 
 رشد اقتصادی بهار هفته آینده اعلام می شود بنکر 
 بهتر بود روحانی سازمان مدیریت را دو تکه نمی کرد

تصویب اصلایحه لایحه بودجه سال 95 با تغییراتی در کمیسیون برنامه و بودجه

تاریخ خبر: 17/05/1395 | ساعت: 18:6|

 تصویب اصلایحه لایحه بودجه سال 95 با تغییراتی در کمیسیون برنامه و بودجه

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از تصویب اصلاحیه لایحه بودجه سال 9 کل کشور با اعمال تغییراتی در این کمیسیون خبر داد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا، با تشریح جلسه روز یکشنبه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات اظهار داشت: کلیات لایحه بودجه 95 با تغییرات و اصلاحاتی که از سوی مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد شده بود به تصویب کمیسیون رسید.
وی تصریح کرد: اعضای این کمیسیون با شرط تغییر محتوای تبصره 35 مبنی بر نحوه محاسبه بدهی های دولت به بانک ها و حذف تبصره 22 مبنی بر تقلیل بودجه دفاعی کشور به کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه 95 رای دادند.
نماینده مردم رشت در مجلس تصریح کرد: جزئیات این لایحه قرار است از فردا دوشنبه در کمیته ای در کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار گیرد.
وی همچنین از انتخاب 9 نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون تلفیق برنامه ششم خبر داد.
به گزارش ایرنا اعضای کمیسیون برنامه و بودجه پیش از این با کلیات لایحه اصلاح بودجه 95 مخالفت کرده بودند.
سیام**9103**1449

انتهای پیام /*

گزیده ی اخبار برنامه و بودجه کشور 9 - 15 مرداد 95

 

گزیده ی اخبار برنامه و بودجه کشور 9 - 15 مرداد 95

*

 تاریخ خبر: 15/05/1395 | ساعت: 19:49|
نوبخت: اختصاص اعتبار مورد نیاز احیای دریاچه ارومیه اولویت جدی دولت است

ارومیه- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اختصاص اعتبار و تامین منابع مالی مورد نیاز طرح های احیای دریاچه ارومیه اولویت جدی دولت یازدهم است.

*

تسنیم گزارش می‌دهد
ماجرای سازمانی که دوباره منحل شد/سازمان اداری بدون بودجه سرپا می‌ماند؟
۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۰
*
تاریخ خبر: 12/05/1395 | ساعت: 12:34|
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور وارد نیمروز شد
*
سه‌شنبه / ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۱:۴۰ دسته‌بندی: دولت
منبع : سایت ریاست جمهوری
گام مهم دولت در اصلاح ساختار اداری و استخدامی و نظام پرداخت‌ها
سازمان اداری و استخدامی کشور با حکم رییس جمهور احیا شد
جلسه‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر با حضور رییس‌جمهور
در ادامه برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام مدیریت و ساختار اداری و استخدامی کشور و به ویژه ساماندهی نظام حقوق و دستمزد؛ رییس جمهور در حکم مهمی سازمان اداری و استخدامی کشور را احیا و رییس آن را منصوب کرد.+
اصلاح ساختار اداری و استخدامی؛با حکم رئیس جمهوری سازمان اداری و استخدامی احیا شد
+
چهارمین تغییر ساختار سازمان مدیریت در 16 سالاحیای رسمی سازمان «اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه»/ جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور شدمحمدباقر نوبخت در راس سازمان برنامه و بودجه ماندﺳﻪشنبه، دوازدهم مرداد 1395 - 12:39 عصر
سازمان اداری و استخدامی کشور بعد از 16 سال مجددا با حکم رئیس‌جمهور احیا و از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جدا شد؛ حسن روحانی همچنین جمشید انصاری، استاندار زنجان را به عنوان رئیس این سازمان منصوب کرد.
*
بازگشت یواشکی به طرح احمدی‌نژاد
تغییر ۱۸۰ درجه‌ای مواضع نوبخت درباره احیاء و تجزیه سازمان مدیریت
شناسه خبر: 1144482 سرویس: رسانه ها
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۴
اگر احیاء دو ساله و سپس تجزیه سازمان مدیریت در دولت یازدهم، آزمون و خطا نیست، چه نام دیگری برای آن می توان گذاشت؟
*
یکشنبه 10 مرداد 1395 - 20:55
رییس جمهوری دستور داد تا هنگام اطمینان از تأمین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی، آزمون استخدامی به تعویق بیفتد و سهمیه‌های جنسیتی در جهت رعایت عدالت، اصلاح شود.


نوبخت: متاسفانه برخی با بی انصافی عملکرد دولت را زیر سوال می برند
ارومیه- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان موفقیت های دولت در بخش اقتصادی از جمله کنترل تورم و حمایت از کشاورزان گفت: متاسفانه برخی ها در رابطه با عملکرد دولت بی انصافی کرده و اقدام به سیاه نمایی می کنند.
0:2 - 1395/05/15
*
رکورد 20 ساله جذب سرمایه گذاری خارجی شکسته شد
تهران - ایرنا - رکورد 20 ساله سرمایه گذاری خارجی در پسابرجام بالاخره شکسته شد؛ گزارش ها نشان می دهد شاخص های کلان اقتصادی کشور روند رو به بهبودی را در یک دوره 6 ماهه داشته اند.
14:28 - 1395/05/13
*
تاریخ خبر: 12/05/1395 | ساعت: 11:45|
اصلاح ساختار اداری و استخدامی؛با حکم رئیس جمهوری سازمان اداری و استخدامی احیا شد
تهران- ایرنا- رییس جمهوری در ادامه برنامه های دولت برای اصلاح نظام مدیریت و ساختار اداری و استخدامی کشور بویژه ساماندهی نظام حقوق و دستمزد؛ در حکم مهمی سازمان اداری و استخدامی کشور را احیا و رییس آن را منصوب کرد.
*
۹۵/۰۵/۱۱ :: ۱۶:۵۴
قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با فارس:«اصلاحیه لایحه برنامه» به جای امضای روحانی یا جهانگیری با امضای نوبخت تقدیم مجلس شده/ لایحه وجاهت قانونی ندارد
*
گمرک ایران اعلام کرد:
حمایت موگرینی از الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی
تهران- ایرنا- فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی بازگشت هیات اقتصادی و گمرکی اتحادیه اروپا از تهران با صدور بیانیه ای از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) حمایت کرد.
14:59 - 1395/05/10

نوسازی در نظام برنامه‌ریزی کشور

تاریخ: 1395/5/13 00:00
با انتصاب رؤسای سازمان‌های «برنامه و بودجه» و «اموراستخدامی» آغاز شد
نوسازی در نظام برنامه‌ریزی کشور
روحانی، محمدباقر نوبخت و جمشید انصاری را به ریاست دو سازمان جدید منصوب کرد با جدایی رسمی 2 سازمان حساس مدیریتی، دولت یازدهم تصمیمی سرنوشت ساز برای نهاد برنامه‌ریزی کشور گرفت
نیم نگاهv,روزنامه ایران
متن احکام مدیران
حسن روحانی طی دو حکم جداگانه جمشید انصاری و محمدباقر نوبخت را به ریاست دو سازمان جدید منصوب کرده است. در حکم جمشید انصاری که پیش از این استاندار زنجان بود، آمده است: براساس اصل یکصد و بیست و ششم قانون اساسی و در اجرای مصوبه مورخ دوم مرداد یکهزار و سیصد و نود و پنج شورای عالی اداری، نظر به تخصص و تجربیات جناب عالی به موجب این حکم به عنوان «معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور» منصوب می‌شوید. توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسألت دارم.
رئیس جمهوری همچنین در حکم جداگانه‌ای محمد باقر نوبخت را به عنوان «معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور» منصوب کرد. در این حکم هم عنوان شده است: براساس اصل یکصد و بیست و ششم قانون اساسی و در اجرای مصوبه مورخ دوم مرداد یکهزار و سیصد و نود و پنج شورای عالی اداری، نظر به تخصص و تجربیات جناب عالی به موجب این حکم به عنوان «معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور» منصوب می‌شوید. توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال‌گرایی ومنشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسألت دارم.

گروه اقتصادی / روز دوم مرداد ماه جاری چهارمین تصمیم سرنوشت ساز برای نهاد برنامه‌ریزی کشور گرفته شد. دراین روز شورای عالی اداری مصوبه مهمی را به تصویب رساند که براساس آن یک بار دیگر ساختار سازمان برنامه تغییر کرد و بدین ترتیب این سازمان که در سال 1379 و با رأی شورای عالی اداری با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام شده بود، بار دیگر از هم جدا شدند. روزگذشته نیز با صدور احکام جداگانه برای رؤسای این دو سازمان از سوی رئیس جمهوری درعمل وظایف هر یک از این سازمان‌ها به صورت رسمی آغاز شد تا از این به بعد وظایف برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی از تدوین قوانین و مقررات اداری و استخدامی جدا شود.
حسن روحانی دراین احکام رسماً جدایی سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه را اعلام کرد و جمشید انصاری را به مدیریت سازمان امور اداری و استخدامی و محمد باقر نوبخت را به‌عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد.
16 سال پیش نخستین بار درتیرماه سال 79 شورای عالی اداری حکم به ادغام دو «سازمان برنامه و بودجه» و «سازمان امور اداری و استخدامی» داد و «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور» فعالیت خود را آغاز کرد.
اما هفت سال بعد یعنی در تیرماه 1386 و این بار درشورای عالی اداری که تحت مدیریت رئیس دولت نهم بود، حکم به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده شد و وظایف این سازمان به دو معاونت «برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی» و «توسعه مدیریت و سرمایه انسانی» که هر دوی آنها زیر نظر رئیس جمهوری بودند واگذار شد. تصمیمی که با موجی از انتقادات از سوی کارشناسان و اقتصاددانان مواجه شد و درادامه حتی محمود احمدی‌نژاد نیز تلویحاً به اشتباه بودن این انحلال اقرار کرد.
برهمین اساس و به دلیل خسارات سنگینی که اقتصاد ایران از خلأ نهاد برنامه‌ریزی متحمل شد، احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به عنوان یکی از اولویت‌های دولت یازدهم قرار گرفت و پس از فراهم شدن بسترهای قانونی و اداری در آبان ماه سال 1393 شورای عالی اداری به تشکیل دوباره این سازمان رأی داد و بدین ترتیب یکی از وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی محقق شد.
حال با توجه به انتقادات فراوانی که در سال‌های گذشته درخصوص ضرورت جدایی نظام برنامه‌ریزی از امور استخدامی و اداری مطرح شده است به نظر می‌رسد که با تفکیک این دو سازمان طرح احیای نهاد برنامه‌ریزی کشور تکمیل شده است. چراکه با این جداسازی نهاد برنامه‌ریزی با ساختار چابک تری می‌تواند دو وظیفه اصلی خود یعنی برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی را انجام دهد و درآن سو نیز با ایجاد سازمان امور استخدامی و اداری کشورکه رئیس آن حکم معاونت رئیس جمهوری را نیز دارد، برنامه دولت برای اصلاح ساختارهای اداری و استخدامی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.
عزم دولت برای ساماندهی
نظام حقوق و دستمزد
براساس اعلام پایگاه اطلاع‌‌رسانی ریاست جمهوری، این اقدام دولت در راستای برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام مدیریت و ساختار اداری و استخدامی کشور و بویژه ساماندهی نظام حقوق و دستمزد معرفی شده است. هدفی که پس از افشا و انتشار فیش‌های حقوقی غیرمتعارف برخی از مدیران باید با جدیت بیشتری پیگیری شود تا همان‌گونه که مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند برای همیشه موضوع حقوق‌های غیرمتعارف در کشور از بین برود.
از زمانی که با انتشار نخستین فیش‌های رقم بالای مدیران ماجرای حقوق و دستمزد مدیران شرکت‌ها آغاز شد دولت اقدامات جدی برای ساماندهی و برخورد با متخلفان انجام داده است که دایره این اقدامات از عزل و جابه‌جایی مدیران، اصلاح برخی از قوانین، صدور بخشنامه‌های فوری و... گسترده است. اما به نظر می‌رسد برنامه دولت دراین بخش هنوز به سرانجام کامل نرسیده است، چراکه با تشکیل یک سازمان مجزا برای امور استخدامی و اداری قصد دارد درکنار تدوین و اصلاح قوانین مرتبط با به‌کارگیری و پرداخت حقوق و دستمزد نظارت دقیق و شفافی نیز دراین حوزه داشته باشد.
تقویت عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تفکیک این سازمان
عضو ناظر مجلس در شورای عالی اداری علت تفکیک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به دو سازمان را تقویت کارکردهای این سازمان دانست.
زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اعلام این خبر افزود: به علت نقش و تکالیف مهمی که در حوزه برنامه‌ریزی، بودجه و اداری کشور برعهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قراردارد، با بحث‌های کارشناسی مفصلی که درجلسه شورای عالی اداری صورت گرفت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به دو سازمان تفکیک شد.درواقع همان تعریف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب دو سازمان است.

دکتر محمد باقرنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه شد

12 مرداد 1395

 

دکتر محمد باقرنوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه شد


رییس جمهوری همچنین در حکم جداگانه ای دکتر محمد باقر نوبخت را به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور» منصوب کرد.
متن حکم روحانی به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر محمد باقر نوبخت
براساس اصل یکصد و بیست و ششم قانون اساسی و در اجرای مصوبه مورخ دوم مرداد 1395 شورای عالی اداری، نظر به تخصص و تجربیات جناب عالی به موجب این حکم به عنوان «معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور» منصوب می شوید.
توفیق شما را در خدمت به ملت شریف ایران با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسالت دارم.
حسن روحانی»

 

متن کامل لایحه برنامه ششم توسعه منتشر شد

متن کامل لایحه برنامه ششم توسعه منتشر شد


تهران- ایرنا- متن کامل لایحه برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور که هفته گذشته از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است، منتشر شد.
2:30 - 1395/05/13
*
مدیر : متن این لایحه را خبرگزاری فارس برای علاقه مندان منتشر کرده است :
۹۵/۰۵/۱۲ :: ۱۵:۲۴
 فارس منتشر کردمتن کامل لایحه برنامه ششم توسعه
خبرگزاری فارس: متن کامل لایحه برنامه ششم توسعه
متن کامل لایحه برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود منتشر شد.

آیت‌الله جنتی: 70 ماده الحاقی به لایحه احکام برنامه توسعه به معنی غلبه حاشیه بر متن است

۹۵/۰۴/۲۷ :: ۱۲:۳۳
روایت لاریجانی از گفت‌وگویش با دبیر شورای نگهبان

آیت‌الله جنتی: 70 ماده الحاقی به لایحه احکام برنامه توسعه به معنی غلبه حاشیه بر متن است

خبرگزاری فارس: آیت‌الله جنتی: 70 ماده الحاقی به لایحه احکام برنامه توسعه به معنی غلبه حاشیه بر متن است

رئیس مجلس با اشاره به نظر شورای نگهبان مبنی بر کاهش مواد الحاقی به لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور گفت: دبیر شورای نگهبان معتقد است ۷۰ ماده الحاقی به لایحه یعنی حاشیه از متن بیشتر است.

 به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه 27 تیر در صحن علنی مجلس و در جریان بررسی لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور که از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود گفت: اشکال شورای نگهبان به این لایحه شکلی است.

وی افزود: طبق نظر شورا باید تعداد مواد الحاقی را به لایحه کاهش دهیم و من هم که با ‌آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان صحبت کردم ایشان گفتند 10-15 ماده الحاقی توجیه دارد اما 70 ماده الحاقی به معنی این است که حاشیه از متن بیشتر شده است. پس ما باید برای تامین نظر شورای نگهبان تعدادی از این بندهای الحاقی را کم کنیم.

لاریجانی گفت: باید برخی از این مواد را حذف کنیم تا این ایراد شکلی رفع شود و این تغییر محتوایی نیست یا باید از داخل بند مطلبی حذف شود یا باید مواد با  ادغام شود یا کل بند حذف شود. اما ما محتوا را تغییر نمی‌دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ممکن است سبک نظر شورای نگهبان را ما نپسندیم خاطرنشان کرد: به هر حال تفسیر شورای نگهبان این است و روی آن ایستادگی کرده است.

انتهای پیام/

*****

 

 

یکباردیگر ندانم کاریی عظیم ؟!

دانش و مهارت برنامه ریزی « امٌی » نیست . نزد کسانی نیست که روابط خویشاوندی ، همشهریگری ، دوستی و غیر از آن با بزرگان و مشاهیر صاحبمقام و صاحب نفوذ داشته اند : بستگان و وابستگان . نزد « سیاسیون » هم نیست . بلکه فقط و فقط نزد کسانی است که آن را در دانشگاههائی معتبر در جهان تحصیل کرده اند ؛ آنگاه تحصیلات معتبر خود را بکار گرفته و تجربه اندوخته اند ؛ و ...البته علاوه بر دانش از شمٌ و هنر و بینشی هم در این حوزه بر خوردار هستند .
برنامه ریزی ، در هر سطح آن نیاز به تحصیلاتی کاملا" علمی و هنری ، تجربه ی مثبت و کافی ، بینش و سایر شرایط لازم دارد . برای برنامه ریزی قبل از هر چیز برنامه ریز لازم است ؛ و این معضل اساسی که از زمان جنگ تحمیلی به اینطرف گریبان دستگاه مدیریت کشوری را گرفته است ؛ به جای حل ٌ بعد از اینهمه سال ! ... روز به روز شدٌت و حدٌت بیشتری یافته است : روابط ، جای کاردانی ها و شایستگی ها و سلائق ، جای ضوابط و روشهای علمی و فنٌی را گرفته اند .
روزی صاحبمنصبی فوق لیسانسیه مشهور به دکتر ... رئیس سازمان برنامه و بودجه شد که تحصیلاتش در ریاضیات بود ، در آمریکای مهد سرمایه داری نسبتا" افسار گسیخته ، و با تجربیاتی در ریاستهای آموزشی ...
وقتی در حضور رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه و تقریبا" تمام معاونان ، مدیران و کارشناسان زبده ی این سازمان ، طی یک سخنرانی چند دقیقه ای ، امٌا به عنوان آغازگر و عملا" طرٌاح مسائل ، پیشنهاد ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداری و استخدامی کشور را دادم آن را به چند شرط اساسی مقیٌد کردم :
- تنها بخش فرادستی مربوط به بودجه از سازمان امور اداری و استخدامی به سازمان برنامه منتقل شود ( رئیس جدید سازمان تذکر دادند که پیشنهاد اصلی ازآقای عبدالله نوری ، یک روحانی - سیاستمدار ، است و شامل تمام بخش ها می شود .
- ادغام توسط متخصصان واقعی امر صورت بگیرد ( که متاسفانه گویا توسط یک فوق لیسانسیه علوم اداری که از دوستان رئیس سازمان بود ! و احتمالا" هم اکنون در ... می باشد به ازایدریافت مبلغی بسیار بسیار کلان ) مهندسی شد ! .
- ادغام فقط روی کاغذ بود و به جای استقرار نظم و رسیدن به بهره وری لازم ، سبب فرصت طلبی هائی سیاسی - اقتصادی - شخصی ، و به نحوی یک بلبشو توسط مدیران نامتخصص گردید و بد تر از بد ...
چرا نوار آن سخنرانی را حفظ نکردند ؟!
آنان که بودند ، به دقٌت گوش کردند ، و به یاد می آورند می دانند که رئیس تقریبا" بر تمام این گفته ها صحٌه گذشت امٌا تذکر داد که چون بر نامه ریزی نمی داند امور را به معاونانش واگذار کرده است ؛ به خصوص معاون محترم اقتصادیش ...
آن روزگار ... سؤال من این بود که مگر برنامه ریزی فقط به معنی دانش اقتصاد است ؟ آنهم نظری ! ، در انگلستان ، که خود دچار یک سرمایه داری افسار گسیخته است ، و آنهم نه در کمبریج و آکسفورد ، بلکه در دانشگاههای فلان شهرستانهای متوسط و کوچک ...
و آنگاه باز گشت ، در مصدر قرار گرفتن ، و روشهای باصطلاح دقیانوسی برنامه ریزی پیشینیان را ادامه دادن ، با مواردی آزمون و خطا ... و نهایتا" به عنوان متخصص برنامه ریزی ! آن را در فلان مؤسسه و دانشگاه تدریس کردن، و مدرک کارشناسی و چه بسا دکتری در این رشته اعطاء کردن ؟! ؛ رو به سیر قهقرائی در برنامه ریزی و بنابر این توسعه ...
ید ا... فوق ایدیهم !
و این داستان همچنان ادامه دارد ....
مرداد 1395 . علیرضا آیت اللهی

دکتر حسن روحانی : احیای سازمان مدیریت وبرنامه ریزی جزو برنامه های دولت من است و از تصمیمات هفته اول دولت تدبیر و امید است که باید عمل شود حتی معتقدم رئیس این سازمان باید معاون اول رئیس جمهور باشد تا با قدرت عقب ماندگی ها را جبران کند و کار را به پیش ببرد. 8خرداد 1392

ما : بازهم آزمون و خطا و سیاسیکاریِ سیاستمداران

کم تخصص و بنابر این کم تعهد در کار ؟ ؛ یا 

مهندسی منطقی مجدد، توسط                              

متخصصان مجرٌب واقعیو بنابر این :               

متعهدان حقیقی به مردم و مملکت؟

سازمان مدیریت به جای احیاء، بی‌خاصیت شد

  • تاریخ انتشار : 6 مرداد, 1395 - 09:36 |

سازمان مدیریت به جای احیاء، بی‌خاصیت شد

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از سال 1327 که برای نخستین‌بار با تصویب برنامه هفت ساله عمرانی اول تشکیل شد تا امروز چندین بار از کانال تغییر، تحول، ادغام و تجزیه گذشته و این ماجرای تکراری نه برای مردم تازگی د آرد نه برای خود این سازمان اما پرواضح است که تبعات این تغییر سیاست‌های گاه به گاه اقتصاد ایران را به شدت تحت قرارداده و خواهد داد و آن طور که کارشناسان اقتصادی می گویند بخش بزرگی از مشکلات از همینجا ناشی می‌شود. به دو سازمان برنامه و بودجه و اداری و استخدامی تجزیه شد.

سازمان برنامه در سال‌های قبل از انقلاب اولین دور از تغییر و تحولات را تجربه کرد و نام آن به سازمان برنامه و بودجه تغییر کرد بعد از پیروزی انقلاب هم این سازمان 10 روزی را در تعطیلات گذراند و بعد از آن فعالیت خود را از سر گرفت از سال 79 هم با ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری – استخدامی نام این سازمان بر روی ساختمان بهارستان به سازمان مدیریت و برنامه ریزی تغییر یافت اما موج بزرگ تغییرات هنوز در راه بود. دولت نهم و دهم عملاً اعتقادی به وجود این سازمان نداشت و به عبارت بسیار ساده سازمان مدیریت را تنها مشکلی برای خود می د انست نه مرجعی برای برنامه ریزی و نظارت.

به هرحال احمدی‌نژاد در سال ١٣٨٦ نسبت به انحلال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و راه‌اندازی معاونتی تحت‌عنوان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی زیرنظر رییس‌جمهوری اقدام کرد اقدامی که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و منتقدان این سازمان را عملاً به حیات خلوت دولت تبدیل کرد. به این ترتیب در شامگاه هجدهم تیرماه ١٣٨٦، بنا به پیشنهاد رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، شورای عالی اداری کشور مصوبه‌ای را به تصویب رساند که تبدیل به جنجالی‌ترین مصوبه این شورا شد. تغییر دولت در سال 92 وعده‌های جدید اقتصادی را هم به همراه آورد که احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی یکی از مهمترین آن‌ها به شمار می‌آمد. روحانی وعده داده بود که این سازمان 100 روزه احیاء خواهد شد اما آمدن محمدباقر نوبخت و احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی عملاً تا آبان سال بعد زمان نیاز داشت. حالا تقریباً 9 سال بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی تصمیم جدید در مورد تجزیه آن ساکنان قدیمی ساختمان بهارستان را دوباره به مرکز توجهات برگردانده است.

ظاهراً تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به دو سازمان با نام‌های "امور اداری و استخدامی " و " سازمان برنامه " هم یکی از پس لرزه‌های فیش‌های حقوقی نجومی بوده تا بلکه نظارت بیشتری از طریق سازمان امور اداری و استخدامی بر نظاام پرد آخت در کشور صورت گیرد.

مسعود روغنی زنجانی که رکورد نشستن بر صندلی ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی را در اختیار دارد به تجزیه دوباره سازمان به شدت هرچه تماتر معترض است او می‌گوید چنین تصمیمی در نهایت از سازمان مدیریت و برنامه ریزی سازمانی بی خاصیت خواهد ساخت.

مشروح گفت وگوی "امیدایرانیان" با مسعود روغنی زنجانی را در ادامه می‌خوانید:

آقای زنجانی 9 سال بعد از انحلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی دولت تصمیم گرفته که این سازمان را به دو بخش تجزیه کند آن هم در شرایطی که یکی از اهداف تاکید شده دولت یازدهم احیاء و تقویت سازمان مدیریت بوده است به نظر شما چنین تصمیمی چه تاثیری بر فعالیت این سازمان و اقتصاد کشور دارد؟

واقعیت این است که تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی به امور اداری، استخدامی و برنامه ریزی قطعاً به تضعیف این سازمان منجرخواهد شد به عبارت دیگر به سادگی می‌توان پیش بینی کرد با تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی این سازمان به مانند سابق تبدیل به یک سازمان بی خاصیت خواهدشد یعنی پرواضح است که پس از اجرای این سیاست متوجه خواهیم شد تجزیه این سازمان با انحلال آن فرقی ندارد و عملاً یک نتیجه واحد را به همراه خواهد داشت.

به نظر شما دولت از تجزیه این سازمان چه اهدافی را دنبال می‌کند و اصولاً با چنین سیاست‌هایی می‌توان به این اهداف دست یافت؟

یکی از اهداف اصلی تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کشور اعمال مدیریت بهتر آن از سوی دولت است. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد دولت این سازمان را تجزیه می‌کند تا مشکلاتی مانند فیش‌های حقوقی را بهتر رصد و مدیریت کند اما واقعیت این است که در شرایط فعلی تجزیه این سازمان نه تنها تاثیری در پیشگیری و پیگیری فیش‌های حقوقی چند ده میلیونی ندارد بلکه تنها به معنای پاک کردن صورت مسئله است ضمن این که پیامدهای منفی آن قطعاً دامن اقتصاد ایران خواهد گرفت.

به نظر شما در شرایط فعلی اصولاً ساختار اقتصادی کشور اجازه تفکیک این سازمان به دو سازمان دیگر را می‌دهد؟

امروز در کشورپهناوری مانند آمریکا سازمان برنامه و بودجه کشور را اداره می‌کند آن هم در شرایطی که در مقابل سهم 35 درصدی دولت فدرالی از تولید ناخالص سهم هزینه‌ای این دولت به 28 درصد می‌رسد با اینهمه سازمان برنامه و بودجه در زمینه نظارتی و مدیریتی همه بخش‌های آن را تحت اختیار دارد. اما در کشوری مانند ایران سازمان مدیریت و برنامه ریزی را برای مدیریت بهتر تفکیک می‌کنند. دولت باید این موضوع را بداند در شرایط کنونی نظام بودجه ریزی را نمی‌توان از ارزیابی عملکردی مدیریت در کشور تفکیک کرد. در حال حاضر ساختار اقتصادی کشور به گونه‌ای طراحی شده این امکان وجودند آرد یک سازمان برنامه ریزی کند و سازمان مستقل دیگر وظیفه نظارتی را برعهده داشته باشد. یعنی نظام بودجه ریزی به نحوی به همدیگر آمیخته شده که با تئوری‌های مدیریت نوین نمی‌توان این دو سازمان را از همدیگر تفکیک کرد. در نهایت این که دولت در حالی نسبت به تجزیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در کشور اقدام کرده که این سازمان در دولت آقای خاتمی آسیب جدی دید در دولت احمدی نژاد نیز به دلیل تصمیمات غلط آسیب‌های جدی را تحمل کرد اما در دولت یازدهم کلاً بی خاصیت شد. به طوری که دراین دوره شاهدیم به دلیل ضعف در سیستم مدیریتی فرایند کلی بودجه، برنامه، مدیریت و نظارت از دور خارج شده است.

دلیل اصلی آسیب سازمان برنامه و بودجه را در دولت یازدهم چه می دانید؟

یک سازمان مدیریتی در کشور جدا از منابع مادی به سرمایه‌های انسانی هم نیازمند است یعنی اساساً سرمایه انسانی یک سازمان است که نشان می‌دهد تا چه اندازه‌ای می‌تواند مأموریت خود را به انجام برساند و اهداف را محقق کند اما متاسفانه همزمان با آغاز به کار دولت یازدهم، کسی ریاست این سازمان را به عهد ه گرفت که بیشتر حائز سابقه سیاسی بود تا اقتصادی در حال حاضر هم آقای نوبخت سه وظیفه کلیدی را در کشور عهده دار است که هر کدام از این مشاغل نیازمند یک مدیر جداگانه تمام وقت است. یعنی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در این سه سال هم سخنگوی دولت و وظیفه خطیر هدایت افکار عمومی در راستای سیاست‌های دولت را برعهده داشته هم به عنوان دبیر یک حزب عهده دار فعالیت سیاسی است. این در حالیست که سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیازمند مدیری است که از مسائل سیاسی به دور باشد. سازمان مدیریت و برنامه ریزی محل رفع و رجوع مسائل حزبی نیست.

علت اصلی مشکلات به وجود آمده در اقتصاد کشور را تا چه اندازه ناشی از این مدیریت می دانید؟

تشکیل شورای حقوق دستمزد یکی از ضروریات است، اما رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نسبت به تشکیل شورای حقوق و دستمزد اقدامی نکرده است با این تفاسیر می‌توان شخص آقای نوبخت را مسبب و دلیل اصلی دریافت فیش‌های حقوقی چند ده میلیونی مدیران دانست به همین علت قبل از بازخواست مدیران متخلف شخص آقای نوبخت باید مورد بازخواست قرار بگیرد.

اما ادغام دو سازمان برنامه و بودجه و امور استخدامی در زمان دولت اصلاحات هم با انتقادهایی رو به رو بود؟

ببینید ادغام این دو سازمان با انتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اعلام مخالفت‌های آن‌ها صورت گرفت واقعیت هم این است که ادغام این دو سازمان آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد کرد تأسیس مرکز آموزش مدیریت دولتی خود یکی از بزرگترین خیانت‌هایی بود که به اقتصادایران شد. در آن دوره این مرکز برای افزایش معلومات کارکنان تبدیل به دانشگاه شد اما در عمل دیدیم آبداراچی و سایر کارکنانی که دارای مدارک علمی نبودند مدرک دکترا گرفتند. در ادامه هم مدیرانی وارد عرصه اقتصاد شدند که نه دانش کافیداشتند و نه بهره وری لازم را.


ادامه مطلب

مبارزه با فساد و مسئولیت نظارتی مجلس

۹۵/۰۵/۰۳ :: ۰۴:۳۲ سرمقاله رسالت

مبارزه با فساد و مسئولیت نظارتی مجلس

http://fna.ir/3YQAAZ۹۵/۰۵/۰۵ :: ۰۲:۱۳ آقای جهانگیری؛ ۶ گزارش به مردم بدهکارید
۹۵/۰۴/۳۱ :: ۱۰:۱۳ نوبخت در گفتگوی ویژه خبری:روحانی درباره اقدامات دولت در خصوص حقوق‌های نامتعارف به مردم گزارش می‌دهد/ اصلاحیه بودجه را در صحن علنی مطرح می‌کنیم

جلسه توجیهی نوبخت با کارکنان درباره دوپاره‌شدن سازمان مدیریت

جلسه توجیهی نوبخت با کارکنان درباره دوپاره‌شدن سازمان مدیریت
 ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۶
نشست خبری مشترک سیف ، طیب‌نیا و نوبخت
جلسه توجیهی نوبخت با کارکنان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هفته آینده برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  دوشنبه هفته آینده جلسه توجیهی نوبخت، رئیس سازمان مدیریت وبرنامه‌ریزی کشور با کارکنان و پرسنل این سازمان برگزار می‌شود.
تعدادی از کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در تماس با خبرگزاری تسنیم اعلام کرده بودند که صبح امروز تجمعی در مقابل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی  برای رسیدگی به مطالبات پرسنل برگزار می‌شود.
به گزارش تسنیم، در روزهای گذشته بحثهایی در مورد جدا شدن معاونتهای برنامه‌ریزی و نیروی انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در رسانه‌ها مطرح شده بود.
به نظر می‌رسد تجمع مذکور بعد از اعلام برگزاری جلسه توجیهی از سوی مدیریت سازمان کنسل شده باشد.
پیش از این ابوذر ندیمی مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل دو سازمان «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» را رد کرد و گفت: موضوع دوپاره‌شدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مطرح نیست و بحثهایی که در این خصوص مطرح شده است شایعه و فضاسازی رسانه‌ای است.
انتهای پیام//*

 ادامه مطلب 

احیای سازمان مدیریت دوام نیاورد

۹۵/۰۵/۰۳ :: ۱۵:۲۶

فارس گزارش می‌دهد

احیای سازمان مدیریت دوام نیاورد

بازگشت به قانون اساسی پس از 17 سال

خبرگزاری فارس: احیای سازمان مدیریت دوام نیاورد/ بازگشت به قانون اساسی پس از 17 سال

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور که جزء وعده‌های 100 روزه رئیس جمهور بود، حالا در دومین سال خود دوام نیاورده و با چرخش 180 درجه‌ای به دو سازمان امور اداری و استخدامی و برنامه و بودجه تجزیه شد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس مصوبه اخیر شورای عالی اداری، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بار دیگر دست‌خوش تحول شده و قرار است از دل آن دو سازمان مجزا به نام «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» متولد شود.

کمتر از 2 سال از تحولات و احیاء مجدد سازمان مدیریت در دولت یازدهم می‌گذرد که جزء وعده‌های 100 روزه رئیس جمهور بود، اما به نظر می‌رسد جرقه فیش‌های حقوقی و پاداش‌های کلان منجر به نمایان شدن نقصان و ضعف‌های نظام اداری شده تا پس از 17 سال تجربه ساختارهای متفاوت، دولت به فکر احیای نظر صریح اصل 126 قانون اساسی باشد.

اصل 126 قانون اساسی به صراحت تاکید می‌کند: رییس جمهور مسوولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره آنها را به عهده دیگری بگذارد.

با توجه به قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر ممنوعیت تشکیل سازمان جدید در دولت، فارغ از اینکه شورای عالی اداری صلاحیت تشکیل دو سازمان مجزا را دارد یا خیر؛ رویکرد تجزیه یا تفکیک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بوده که از اهمیت و کارکردی بالاتر از منطق احیای سازمان توسط مسئولان داشته است، زیرا برای اولین بار در طول انقلاب اسلامی یک دولت دوبار برای سازمان مدیریت با 180 درجه تغییر، تصمیم‌گیری می‌کند.

به گزارش فارس، ایجاد و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اولین بار به مصوبه شورای عالی اداری در اسفند سال 1378 باز می‌گردد، زمانی که 2 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه ادغام شدند و عملاً تشکیلات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از سال 79 شروع به کار کرد.

این سازمان تا سال‌ها به فعالیت خود ادامه داد، اما با روی کار امدن دولت نهم عملاً پس از 8 سال از مصوبه تشکیل سازمان به دستور رئیس جمهور و به دلایل مختلف، مجدداً تفکیک و این بار به دو معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تغییر نام داد، تا هرکدام بخشی از وظایف محوله را بر عهده بگیرند.

آن زمان با این استدلال که سازمان مدیریت کمکی به دولت نکرده و مانع تسریع در امور جاری کشور است، علاوه بر آن گفته شد، رئیس جمهور از اختیارات قانونی خود برای این سازمان در قالب دو معاونت برنامه‌ریزی کرده است.

با این حال منتقدان به این شیوه کار ایراد گرفته و از فروپاشی نظام یکپارچه مدیریت و برنامه‌ریزی انتقاد می‌کردند.

با روی کار آمدن دولت یازدهم یکی از وعده‌های 100 روزه رئیس جمهور احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بود و این بار روحانی براساس اصل 126 قانون اساسی در دی‌ماه سال 93 معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان را ادغام و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور احیا کرد.

مسئولان سازمان مدیریت قطعا می‌توانند راجع به این ابهامات و مسائل شفاف سازی مناسبی انجام دهند.

انتهای پیام/ب

گزیده ی اخبار برنامه و بودجه کشور 1 - 8 مرداد 95

 

گزیده ی اخبار برنامه و بودجه کشور 1 - 8 مرداد 95

 

وزیر کشور: برنامه های اقتصاد مقاومتی به نحو مطلوب اجرا می شود

خرم آباد - ایرنا - وزیر کشور با بیان اینکه برای اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور اراده ملی شکل گرفته گفت: برنامه های اقتصاد مقاومتی در کشور به نحو مطلوبی در حال پیشرفت و اجراست.
20:47 - 1395/05/07

*

6 مرداد 1396
تصویب‌نامه در خصوص انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام
*در جلسه هیات دولت؛

تاکید رییس جمهوری بر پیگیری جدی اجرای اصل44 قانون اساسی
تهران- ایرنا- رییس جمهوری در جلسه هیات دولت با تشکر از عملکرد سازمان خصوصی سازی، پیگیری جدی اجرای اصل44 قانون اساسی را که به تعبیر رهبر معظم انقلاب می بایست منجر به انقلاب اقتصادی در کشور شود، خواستار شد.
13:57 - 1395/05/06
*
تاریخ انتشار: 06 مرداد 1395 - 09:43
پروژه روحانی برای احیای نهاد برنامه ریزی کشور
نهاد برنامه و بودجه درایران تاریخ پر فراز و نشیبی داشته است. از سال 1327 که سازمان برنامه و بودجه به عنوان مغز متفکر برنامه‌ریزی ایران شکل گرفت و فعالیت خود را با تدوین نخستین برنامه توسعه‌ای هفت ساله اول آغاز کرد، بارها و بارها این سازمان تغییر ساختاری و نامی داشته است.
*
نیز در این ایٌام نگاه کنید به :
بلومبرگ: افزایش تولید نفت، مهار تورم و جذب سرمایه گذاری در ایران یک سال پس از برجام
تهران - ایرنا - خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ در مطلبی با انتشار چهار نمودار اقتصادی نوشت: یک سال پس از توافق هسته ای، صادرات نفتی ایران افزایش یافته ، توافق های کاری با شرکت های جهانی امضا شده ، تورم مهار شده و اقتصاد ایران در حال ترمیم است .
15:19 - 1395/05/05

سه‌شنبه / ۵ مرداد ۱۳۹۵ / ۱۰:۱۸
سخنگوی دولت:
آغاز اولین مرحله پرداخت پاداش بازنشستگان از این ماه
سازمان مدیریت منحل نشده است

*
مشاور نوبخت در گفت‌وگو با تسنیم:
دوپاره‌شدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور شایعه است
تسنیم
۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۱
مشاور رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل دو سازمان «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» را رد کرد و گفت: موضوع دوپاره‌شدن سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مطرح نیست و بحثهایی که در این خصوص مطرح شده است شایعه و فضاسازی رسانه‌ای است.
*
یکشنبه، 3 مرداد 1395 - 14:00
دولت بهار: بر اساس مصوبه شوراي عالي اداري دو سازمان «امور اداري و استخدامي» و «برنامه و بودجه» ايجاد مي‌شود.
براساس اين گزارش آبان ماه سال 93 شوراي عالي اداري با موافقت اعضاي وقت با ايجاد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور موافقت كرد.
پيش از اين تيرماه سال 86 با انحلال سازمان مديريت دو معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي و معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور تشكيل شده بود.
در هفته جاري مباحث اجراي و مقدمات تشكيل اين دو سازمان انجام خواهد شد. يكي از دلايل عمده تشكيل سازمان امور اداري و استخدامي، ضعف ساختاري و نظارت بر اجراي قوانين در دستگاه‌ها و نهاد‌هاي دولتي عنوان مي‌شود كه با افشاي فيش‌هاي حقوقي كلان و پاداش‌هاي نجومي برخي مديران نمايان شد.

*
احیای سازمان مدیریت دوام نیاورد
*
تاریخ ایجاد در شنبه, 02 مرداد 1395 12:13
دکتر محمدرضا واعظ مهدوی معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با حضور در دانشگاه فناوری های نوین سبزوار، ضمن بازدید از دانشگاه به گفت و گو با مسئولین دانشگاه پرداختند.
دکتر واعظ مهدوی در این بازدید از معاونت های مختلف دانشگاه، سالن چند منظوره استاد شریعتی، مجموعه آموزشی، مجموعه اداری و ...بازدید نمودند.
ایشان دانشگاه فناوری های نوین سبزوار را دارای ظرفیت های فراوانی دانستند که می تواند این دانشگاه را به سطوح بالای علمی و پژوهشی در میان دانشگاه های جدید التاسیس کشور برساند. دکتر مهدوی در ادامه تلاش های انجام شده جهت تکمیل و راه اندازی بخش های مختلف دانشگاه را با توجه به مشکلات مالی کشور ستودنی خوانده و زحمات متحمل شده در این راستا را قابل تقدیر دانستند.
شایان ذکر است در این نشست که با حضور نماینده محترم مردم شهرستان سبزوار در مجلس شورای اسلامی همراه بود، رئیس دانشگاه به معرفی توانمندی های دانشگاه فناوری های نوین سبزوار پرداختند و ایشان را در جریان مشکلات دانشگاه قرار دادند.
دکتر جلیلوند با سپاسگزاری از رييس و معاونین سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور در حمايت از دانشگاه فناوری های نوین سبزوار با توجه به اقدامات متعدد صورت پذیرفته اظهار اميدواري نموده و افزودند: با حمايت جدي مسؤلين سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور به زودي شاهد رشد روز افزون و شتاب علمی و پژوهشی دانشگاه در جهت نقش ویژه ای که بر عهده دارد باشيم.
ریاست دانشگاه همچنین، با برشمردن برخی مسائل و مشکلات به خصوص در زمینه های بودجه، تشکیلات و هزینه های عمرانی و تجهیزاتی به نقش موثر و لزوم همراهی همه جانبه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای حل این مشکلات اشاره کردند و نقش این سازمان را در پیشبرد اهداف عالی نظام آموزش عالی در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید مهم و ارزنده عنوان نمودند.