برنامه ششم توسعه ابلاغ شده و درحال اجراست

۹۶/۰۴/۲۸ :: ۱۲:۰۹

رئیس سازمان برنامه و بودجه:

برنامه ششم توسعه ابلاغ شده و درحال اجراست

احساس می‌کنیم رشد ۸ درصد تحقق پیدا نمی‌کند

خبرگزاری فارس: برنامه ششم توسعه ابلاغ شده و درحال اجراست/ احساس می‌کنیم رشد ۸ درصد تحقق پیدا نمی‌کند

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برنامه ششم توسعه ابلاغ شده و برخی گزارش‌ها درباره اجرایی نشدن آن نادرست است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، محمد باقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه دولت خود را مقید به اجرای برنامه ششم می‌داند، افزود : سازمان برنامه و بودجه 40 مورد آیین نامه اجرایی و 19 مورد راجع به آیین‌نامه‌های احکام دائمی تهیه کرده و در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه اولویت هایمان محیط زیست ، آب ، فاضلاب و حمل و نقل ریلی است اضافه کرد : دولت برای این اولویت ها و اشتغال دو هزار میلیارد تخصیص داده و همه موانعی که برای بخش خصوصی وجود داشت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی براساس مصوبات رفع شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه 955 هزار فرصت شغلی را باید به طور خالص ایجاد کرد ادامه داد: نمایندگان مجلس در فرایند تصویب برنامه ششم هزینه هایی برای دولت ایجاد کردند که برای دستیابی به رشد 8 درصد به منابع جدیدی نیاز داریم و احتمالا در آینده برای مواردی که احساس می کنیم رشد 8 درصدی تحقق پیدا نمی کند اصلاحاتی خواهیم آورد تا این مهم تحقق یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در 41 مورد قانون برنامه ششم توسعه بیش از 426 هزار میلیارد هزینه جدید برای دولت ایجاد کرد گفت: سازمان تامین اجتماعی مدعی طلب 120 هزار میلیاردی از دولت است که براساس بودجه سنواتی 20 درصد این مبلغ سالانه به تامین اجتماعی پرداخت می شود.

نوبخت افزود : با زحمت هفته جاری حدود 9 هزار و 500 میلیارد از طریق اسناد وهزار و 44 میلیارد به طرح های عمرانی دادیم.

وی اضافه کرد: همه تلاش دولت ایجاد رشد 8 درصدی است بنابراین بخش قابل توجهی از 426 هزار میلیارد هزینه جدید برای دولت به وسیله شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام کاهش یافت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت : در سال گذشته 703 هزار فرصت شغلی ایجاد کردیم اما 217 هزار نفر شغل پیدا نکردند و باید کارهای بزرگتری انجام دهیم.

نوبخت افزود : برای ایجاد سرمایه گذاری و اشتغال بر قرارداد 5 میلیارد دلاری با توتال اصرار داشتیم که در کل 12 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم و 85 میلیارد دلار درآمد آن در 20 سال است .

وی اضافه کرد: باید به رشد 8 درصدی دست یابیم و ملاحظات و مصالح ملی را برای رسیدن به این هدف در نظر بگیریم.

نوبخت گفت : دولت آمریکا نباید در سرمایه گذاری در ایران مانع تراشی کند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور خود را موظف به انجام مطالبات مردم می داند افزود: درباره حقوق های نجومی بسیار شفاف تر از آن چه که گفتیم عمل کردیم و دولت داوطلبانه در شورای حقوق و دستمزد تکلیف پرداخت های غیر متعارف به مدیران را به رغم آنکه هنوز قانون مدیریت خدمات کشوری در مجلس تصویب نشده بود ، روشن کرد.

نوبخت ادامه داد: بر این اساس دریافتی همه مقامات سیاسی کشور زیر 10 میلیون تومان و حداکثر دریافتی مدیران غیر سیاسی 18 میلیون تومان تعیین شده است .

وی گفت : از دستگاه های نظارتی خواهش می کنم اگر حتی یک مورد تخلف در رابطه با میزان دریافتی ها متوجه شدند آن را به سازمان برنامه بودجه که ناظر بر کار است اعلام کنند.

رئیس سازمان برنامه بودجه افزود : در آن روزهایی که مسئله حقوق های نجومی پیش آمد عذر خواهی کردیم و شرمنده بودیم اما در آن زمان نیز حقوق مسئولان سیاسی در همین حد بود و به عنوان نمونه آخرین حقوقی که برای یکی از اعضای هیئت دولت که استاد تمام و پایه 21 است 7 میلیون و هشتصد هزار تومان است.

سخنگوی دولت درباره افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز گفت: این افزایش از منابع هدفمندی یارانه ها و 3/4 دهم برابر شده است.

نوبخت افزود: دولت دخالتی در سیاست های خودکفایی کمیته امداد ندارد و فقط وظیفه خود را انجام می دهد.

سخنگوی دولت درباره لایحه تفکیک وزارتخانه ها گفت: این لایحه را کمیسیون اجتماعی و برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصویب کرده اما مجلس مختار و نظر آن برای ما قابل احترام است.

وی افزود: اکنون که بسیاری از کارها در دست دولت است درست نیست که وزارتخانه ها را یکی کرد.

نوبخت با بیان اینکه تاکنون هیچ جمع بندی نهایی درباره کابینه دولت دوازدهم انجام نشده است گفت: رئیس جمهور برای تحقق خواست های مردم در پی افراد قوی برای پیشبرد اهداف است.

سخنگوی دولت درباره کارشکنی های آمریکا در برجام نیز افزود: دولتی که برجام را با ما امضا کرد اکنون در آمریکا نیست و گروهی آمده اند که با اراده پاره کردن برجام وارد کاخ سفید شده اند.

وی گفت: این افراد در زمانی که ملت ایران انتخابات پرشوری را برگزار می کرد در کشوری حاضر شدند که در آن اصلا انتخاباتی برگزار نمی شود و به آن که دستش به خون مردم یمن آغشته است سلاح می فروشند.

نوبخت با بیان اینکه این نشان می دهد دولت آمریکا جنگ طلب است افزود: نباید انتظار داشته باشیم این دولت در جهت همکاری حرکت کند.

سخنگوی دولت گفت: اگر برجام را نقض کنند و شورای عالی امنیت ملی آن را تشخیص دهد در نهایت به جای نخست باز می گردیم و آنها باید این را بدانند.

وی افزود: نتیجه برجام این است که برنامه هسته ای ایران از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور رسمی صلح آمیز اعلام و پنج قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بر ضد کشورمان لغو شد.

نوبخت گفت: با توجه به اینکه طرف های مذاکره کننده به جز آمریکا اعلام می کنند جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است اکنون آنها به آمریکایی ها درباره رفتارشان معترض هستند.

سخنگوی دولت افزود: اکنون آمریکای جنگ طلب و زیاده خواه در انزوا و جمهوری اسلامی ایران سرافراز است.

وی گفت: در نهایت اگر بجای نخست نیز باز گردیم به جهانیان نشان داده ایم که ما همه روش های صلح آمیز را طی کردیم و کشوری که عهد را شکسته آمریکاست.

نوبخت درباره بازداشت برادر رئیس جمهور نیز افزود: این را به عنوان نقطه مثبت استقلال قوه قضاییه می دانیم و هیچ کس از دولت به این قوه اعتراض نکرده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه بخشی از درآمد دولت منابع نفتی و بخش دیگری مربوط به مالیات ها است اضافه کرد: درآمد نفتی دولت در مقایسه با دولت گذشته نصف شد و این را باید پذیرفت.

وی گفت: کاهش درآمدهای نفتی بر اقتصاد تاثیر گذاشت و مالیات ها را نیز کاهش داد.

نوبخت افزود: باید با سرمایه گذاری و رونق اقتصاد درآمد مالیاتی دولت را افزایش دهیم.

سخنگوی دولت درباره قرارداد نفتی با شرکت توتال نیز گفت: به این سرمایه گذاری ها نیاز داریم و اگر کسی درباره اینکه قراردادها غیر قانونی است مدرکی دارد باید آن را به قوه قضاییه ارائه دهد.

وی افزود: هیئت نظارتی شامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و دولت  بر قراردادها نظارت می کنند و اگر مشکلی است باید آنها بنشینند و مشکل را حل کنند نه اینکه با ارائه یک طرح سه فوریتی بخواهیم جلوی آن را بگیریم.

نوبخت گفت: دولت از دو مسیر کمک به بخش خصوصی و اعتبار به طرح های عمرانی رشد اقتصادی را پی می گیرد و بر این اساس در سال گذشته به جای 16 هزار میلیارد تومان 17 هزار و 800 میلیارد تومان به بخش خصوصی کمک کرد و به جای 37 هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی 42 هزار میلیارد تومان به این طرح ها اختصاص داد.

سخنگوی دولت افزود: ما از صدا و سیما راضی هستیم و اگر به برنامه ای نیز انتقاد می کنیم منظور ما همه برنامه ها نیست زیرا بسیاری از برنامه ها مانند برنامه گفتگوی ویژه خبری کارشناسی است.

انتهای پیام/ب

تشکیل » وزارت بودجه « یک غلط بزرگ نیست ؟ و آنهم با وجود وزارت امور اقتصادی و دارائی ...

در جلسه علنی امروز؛

طرح تشکیل «وزارت بودجه» در مجلس اعلام وصول شد

صحن مجلس
شناسهٔ خبر: 4034369 - سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه کشور به وزارت بودجه را اعلام وصول کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی چند طرح و سؤال ملی از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد.

طرح ساماندهی اهدا در مراکز درمان ناباروری، طرح تعیین تکلیف نیروهای قرارداد کار معین وزارت نفت، طرح الحاق یک ماده به قانون تقسیمات کشوری، طرح تبدیل سازمان برنامه و بودجه به وزارت بودجه و طرح ارتقای کارآمدی صندوق‌های بازنشستگی از طرح‌هایی بود که در نشست علنی امروز خانه ملت اعلام وصول شد.

هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین سؤال ملی محمدرضا صباغیان نماینده مردم مهریز از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اقدامات این وزارتخانه در تشکیل اتحادیه‌های کارگری مطابق اصل ۱۲۶ قانون اساسی را اعلام وصول کرد.

این نماینده همچنین در سؤال ملی دیگری از وزیر کار، خواستار توضیح درباره علت عدم اقدام مؤثر در قبال اخراج اعضای شوراهای کارگری شده است که این سؤال نیز از سوی هیأت رئیسه اعلام وصول شد.

نیمی از واردکنندگان کالا مالیات پرداخت می‌کنند

۹۶/۰۴/۲۷ :: ۰۰:۰۱

فارس گزارش می‌دهد

نیمی از واردکنندگان کالا مالیات پرداخت می‌کنند

بدهی ۱۰۰۰ میلیاردی به گمرک برای کارت‌‌های بازرگانی‌ اجاره‌ای

خبرگزاری فارس: نیمی از واردکنندگان کالا مالیات پرداخت می‌کنند/ بدهی ۱۰۰۰ میلیاردی به گمرک برای کارت‌‌های بازرگانی‌ اجاره‌ای

کارت بازرگانی‌ از اصلی‌ترین روش‌های شناسایی تاجر است که در سال‌های اخیر افراد سودجو اقدام به دور زدن این کارت‌ها و ضررهای میلیاردی به سیستم مالیاتی و مالی کشور شده‌اند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبری توانا خبرگزاری فارس کارت بازرگانی که روزی برای هویت بخشی به بازرگانان و ایجاد ساز و کار شفافیت برای تجارت کشور به وجود آمده بود، حالا تبدیل به بازیچه دست سوداگران اقتصادی و قاچاقچیان شده است.

اغلب تخلفاتی که این سوداگران انجام می‌دهند، شامل فرار مالیاتی گسترده، نپرداختن عوارض ورودی گمرک و قاچاق است.

برای درک آنکه جایگاه کارت بازرگانی در سیستم نظارت بر تجارت چیست ابتدا باید به تعریف درستی از کارت بازرگانی برسیم.

کارت بازرگانی چیست؟

کارت بازرگانی مجوز تجارت فرامرزی است که طبق ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات، پیش نیاز مبادرت به امر صادرات و واردات به صورت تجاری است.

این کارت توسط اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی ایران صادر می‌شود و باید به تایید وزارت صنعت،معدن و تجارت برسد.

فرار مالیاتی 8 هزار میلیارد تومانی با کارت های بازرگانی یک بار مصرف   

بنا به اطلاعات مندرج در صورت دریافت‌ها و پرداخت‌های خزانه داری کل کشور در 5 سال منتهی به سال 94 تنها 50 درصد مالیات بر درآمد دارندگان کارت بازرگانی وصول شده که نشان دهنده فرار مالیاتی گسترده است.

طبق اعلام سازمان امور مالیاتی حجم فرار مالیاتی کارت بازرگانی تا ابتدای سال 95، بیش از 8 هزار میلیارد و 100 میلیون تومان اعلام شده است.  

فرار مالیاتی که در گزارش سازمان امور مالیاتی آمده، مربوط به درآمد اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل است. نحوه این فرار مالیاتی به این شکل است که افراد سودجو در ازای پرداخت مبلغ چند میلیون تومان به افراد اغلب نا آگاه و بی بضاعت اقدام به خرید هویت آنها می‌کنند و به نام آنها کارت بازرگانی دریافت می‌کنند.

در برخی موارد حتی این افراد سودجو با هویت خریداری شده اقدام به ثبت شرکت‌های تجاری کرده و یک وکالت نامه تام از فرد هویت فروش دریافت می‌کنند.

شخص سودجو که حالا به عنوان وکیل شخص هویت فروش به حساب می‌آید، می‌تواند به مدت یک سال به راحتی اقدام به واردات کالا بدون پرداخت مالیات کند و پس از این مدت به سراغ کارت بازرگانی جدید و شخص هویت فروش دیگری می‌رود و این روند سال‌های متمادی بدون هیچ‌گونه مشکلی ادامه خواهد داشت، در نهایت افراد سودجو ریالی برای مالیات پرداخت نمی‌کنند.

فرار از تعهدات گمرکی با استفاده از کارت بازرگانی یک بار مصرف

طبق اطلاعات گمرک جمهوری اسلامی، این سازمان تا سال 94 مبلغ هزار میلیارد تومان بدهی دارد. که این بدهی عمدتا ناشی از کسر دریافتی مربوط به کارت های بازرگانی یک بار مصرف است.

این کسر دریافتی اختلاف بین حقوق ورودی طبق اطلاعات واقعی و اظهار بازرگان است و ریشه در این مطلب دارد که با توجه به اهمیت سرعت و سهولت در تجارت فرامرزی، گمرک کالاهای عادی که نیاز به دریافت مجوزهای زیادی ندارند را بدون بررسی کامل اسناد و کالا و صرفاً براساس اظهار بازرگان ترخیص می‌کند که این منطق در سال‌های اخیر منجر به گسترش انتخاب مسیر (Selectivity) یا همان رویه سبز در گمرک‌های کشور شده است.

طبق ماده 135 قانون امور گمرکی، گمرک شش ماه بعد از ترخیص فرصت دارد که با بررسی کامل اسناد و تطبیق آن با اظهار بازرگان، برای کسر دریافتی مطالبه‌نامه صادر کند. همچنین طبق ماده 7 قانون مذکور، در هر بار ترخیص کالا گمرک قبل از پرداخت بدهی‌های قبلی بازرگان نمی‌تواند اجازه ترخیص کالا را بدهد.

به عبارت دیگر محتوای قانون و به تبع آن گمرک بر این پایه استوار است که رفتار بازرگان یک رفتار تکراری است که با قاعده و مرتب برای صادرات و واردات به گمرک مراجعه می‌کند و به این ترتیب برای تسریع و تسهیل در فرایند گمرک، نیازی به بررسی و تطبیق کامل مدارک در هر بار مراجعه نیست و می‌توان این کار را تا دفعات بعد به تأخیر انداخت و در قالب بدهی از بازرگان مطالبه کرد.

بر این اساس در حال حاضر افراد متخلف با دریافت کارت بازرگانی به نام افراد هویت‌فروش، یکبار با حجم بسیار بالا اقدام به واردات با اظهار خلاف واقع کرده و بر اساس اظهار خود حقوق ورودی و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌کند. سپس گمرک تا شش ماه بعد با بررسی اسناد متوجه اختلاف بسیار بالای فرار از پرداخت حقوق ورودی شده، مطالبه‌نامه صادر کرده و منتظر مراجعه مجدد بازرگان می‌ماند، ولی بعد از گذشت ماه‌ها دیگر هیچ‌گاه از آن کارت بازرگانی استفاده نمی‌شود.

باید توجه داشت مشکلی که در مورد حقوق ورودی وجود دارد این است که طبق بند (ش) ماده 1 قانون امور گمرکی «صاحب کالای تجاری» کسی است که کارت بازرگانی و اسناد به نام اوست که همان شخص هویت فروش است. از طرف دیگر طبق تبصره 2 ماده 5 همان قانون صاحب کالا مسئول پرداخت حقوق ورودی و جریمه‌های متعلق است و ماده 136 نیز صرفاً طرف گمرک برای مطالبه کسر دریافتی را صاحب کالا می‌داند.

به این ترتیب گمرک حتی در صورت شناسایی فرد متخلف نیز نمی‌تواند کسر دریافتی را از او مطالبه کند و صرفاً با یک فرد هویت‌فروش که هیچ دارایی و امکانی برای پرداخت کسر دریافتی گمرک ندارد، مواجه است؛ زیرا فرد متخلف به صورت قانونی خود را در حاشیه امن قرار داده است. این مسئله موجب انباشت روزافزون بدهی‌ گمرکی ناشی از کسر دریافتی شده و در عمل راه‌حلی برای آن متصور نیست.

مالیات علی الحساب مانعی برای تجار قانونی

سازمان امور مالیاتی با همکاری گمرک در نیمه دوم سال 95 شرایطی را ایجاد کردند که دارندگان کارت‌های بازرگانی موظف شدند، پیش از ترخیص کالا 4 درصد از مالیات خود را علی الحساب پرداخت کنند.

این موضوع باعث شد تجار و بازرگانانی که در شرایط سخت و بروکراسی های فراوان در مسیر تجارت ایران در حال فعالیت بودند، با مشکل تازه دیگری دچار شوند.

طبق این شرایط تجار باید مالیات نادرآمد خود را به جای مالیات بر درآمد پرداخت کنند.

نباید فراموش کرد که یکی از اصلی ترین دلایل رکود اقتصاد ایران در سالهای اخیر بحران پول در گردش در تجارت و صنایع بوده است که با اجرای مالیات علی الحساب  به تشدید این بحران می انجامد.

انتهای پیام/ب

*************

چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد نفتی/۴
قاضی: پول نفت را خرج خانه گرانقیمت کردید/ متهم:
 
قبل از زنجانی چرا پول نفت به کشور برنمی‌گشت؟

قاضی مقیسه خطاب به متهم گفت: یک میلیارد و 200 میلیون یورو به جای سر ریز شدن در راه تولید داخلی صرف خرید هواپیما و خرید خانه در بالای شهر شده است.

1396/04/27 - 11:12:00

۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

 دوشنبه 26 تیر 1396 - 11:58:45  

۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم

اقتصاد > اقتصاد کلان - تسنیم نوشت:رییس سازمان امور مالیاتى با بیان این که تا کنون ۳۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است اذعان داشت: بر این اساس باید با استفاده از ابزارهای نوین و تعاملات بیشتر این میزان را به حداقل برسانیم.

 

 بیست و هشتمین نشست صبحانه‌کاری کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران صبح امروز با موضوع تاثیر سیاست‌های مالیاتی بر بازار سرمایه با حضور رییس سازمان امور مالیاتى و جمعی از  مدیران ارشد بازار پول و سرمایه و نهادهای مالی و اقتصادی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اشاره به اینکه برخی از این مشکلات سال‌هاست که گریبانگیر بخش‌های مختلف اقتصاد ایران هستند گفت: برخی از این مسائل جز در سایه همفکری و اجماع پژوهشگران، مدیران، فعالان و سیاست‌گذاران حل نخواهد شد.

سعید اسلامى بیدگلی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که سال‌هاست هم اندیشمندان و پژوهشگران و هم مدیران ارشد و سیاست‌گذاران بر توسعه بازار سرمایه کشور تاکید دارند افزود: بازار سرمایه کشور به‌عنوان یکی از ارکان لازم برای توسعه کسب ‌و کار و افزایش شفافیت در اقتصاد ایران، در سال‌های گذشته رشد بسیاری داشته است و البته که راهی بسیار طولانی پیش رو دارد.

وی همچنین با اشاره به این که از عمر قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید تنها چندسالی گذشته است اظهار داشت: در این شرایط هم برای توسعه و بهبود عملکرد ابزارها و نهادهایی که تاکنون راه‌اندازی شده است و هم برای ایجاد شرایطی مهیا برای راه‌اندازی ابزارها و نهادهای جدید، نیاز به همکاری و همفکری گسترده در همه امور و از جمله در امور مالیاتی است.

اسلامى بیدگلی افزود: هم فعالان بازارهای مالی و طراحان ابزارها باید الزامات مالیاتی را بشناسند و هم کارشناسان و ممیزان مالیاتی باید با ماهیت و کارکردهای این الزامات توسعه بازارهای مالی کشور آشنا باشند. از این رو شاید پیشنهاد تشکیل کارگروه مالیاتی بازار سرمایه که چندی است در میان فعالان بازار زمزمه می‌شود، جدی‌تر شده و همچنین حضور اعضای کمیته فنی سازمان امور مالیاتی در این کارگروه بتواند از سختی راه بهبود عملکرد و توسعه ابزارهای مالی بکاهد.

در ادامه این نشست، رییس سازمان امور مالیاتى با اشاره به موضوعات مالیاتی حوزه مالیاتی مربوط به بازار سرمایه گفت: در حال حاضر 50 درصد درآمدهای دولت از طریق مالیات تامین می‌شود و آثار مثبت آن در بودجه جاری کشور مشهود است.

سید کامل تقوى‌نژاد ادامه داد: تکمیل طرح جامع نظام مالیاتی، شامل اصلاح قانون مالیات های مستقیم، تسهیل دسترسی به آمار و اطلاعات مالی و مالیات بر ارزش افزوده از مهمترین این اقدامات بود.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان قصد نداریم مالیات غیرمنطقی دریافت کنیم، افزود: سازمان امور مالیاتی تمام تلاش خود را برای دریافت تعاملی مالیات به کار برده است. بر این اساس هدف سازمان امور مالیاتی این است که مالیات شرکت‌های متوسط و کوچک کاملا تعاملی دریافت شود.

رییس سازمان امور مالیاتی همچنین با بیان این که  تا کنون 30 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است اذعان داشت: بر این اساس باید با استفاده از ابزارهای نوین و تعاملات بیشتر این میزان را به حداقل برسانیم.  

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی حقوق مردم و دولت را مراعات خواهد کرد گفت: مهمترین اصل ما افزایش اعتماد است.

تقوی‌نژاد افزود: توسعه بازار سرمایه کشور و تامین مالی کم هزینه بنگاه های اقتصای توسعه اقتصاد را به همراه دارد.

در ادامه این نشست معاون سازمان بورس نیز با تاکید بر اینکه  این نشست افزایش تعامل میان سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی و همچنین نهادهای سرمایه گذاری و فعال در بازار سرمایه را رقم می زند گفت: امروز بازار سرمایه شاهد ظهور ابزارهای نوین و نهادهای مالی متکثر است و این رشد و تکثر به تدوین مبانی جدید و درک مشترک بیشتر  نیاز دارد.

علی سعیدی ادامه داد: آشنایی همه نهادهای اقتصادی از جمله سازمان امور مالیاتی با شرایط، ابزارها و نهادهای مالی جدید بازار سرمایه به یک ضرورت تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد در این شرایط می‌توان با همکاری مشترک سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان امور مالیاتی، کانون کارگزاران و کانون نهادهای سرمایه گذاری اداره یا شعبه تخصصی بازار سرمایه در سازمان امور مالیاتی تشکیل داد تا پرونده های مالیاتی حوزه بازار سرمایه به شکل کاملا تخصصی بررسی شود.

عضو هیات مدیره سازمان بورس افزود: اشکالات برخی قوانین و نحوه اجرای آن از مهمترین مسایل امروز بازار سرمایه است و نیاز به اصلاح دارد که می‌توان با تشکیل یک کارگروه مشترک آنها را حل کرد.

معاون سازمان بورس تاکید کرد: حل مسائل بازار سرمایه، تسهیل فرآیند تامین مالی بنگاه‌های تولیدی، افزایش اشتغال و تولید را به همراه دارد و در نهایت به رشد اقتصادی کشور منجر می شود.

3535

مقاومت دولت در برابر اجرای قانون ادامه می‌یابد؟

۹۶/۰۴/۲۶ :: ۱۳:۴۳

فارس گزارش می‌دهد

خشت کج بنای برنامه ششم در آتش اختلافات ۲ قوه

مقاومت دولت در برابر اجرای قانون ادامه می‌یابد؟

خبرگزاری فارس: خشت کج بنای برنامه ششم در آتش اختلافات ۲ قوه/ مقاومت دولت در برابر اجرای قانون ادامه می‌یابد؟

دولت یازدهم که از اول برای ارائه برنامه ششم به مجلس اعتقادی نداشت، اکنون به شکل رسمی از ایرادات و مشکلات برنامه تصویبی مجلس گفته تا خشت اول بنای برنامه ششم همانند برنامه قبلی کج گذاشته شود.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سال گذشته با امتناع دولت برای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه با دلیل تفسیر مسئولان از قانون اساسی مبنی بر اینکه این وظیفه برعهده قوه مجریه است، عملا نمایندگان مجلس وارد گود شده و برای تدوین چشم‌انداز و اهداف 5 ساله کشور آستین بالا زدند.

در این بین کش و قوس‌های فراوان و اصرار و انکارهای متعددی میان دولت و مجلس وجود داشت، اما درنهایت با اذن مقام معظم رهبری، نمایندگان دست به کار شدند و  روند تهیه، تدوین و تصویب با حضور و هماهنگی دولت پایان یافت.

* تعلل در ابلاغ برنامه ششم 

طبیعی بود پس از تصویب مجلس و تأیید توسط شورای نگهبان و با ابلاغ رئیس مجلس به رئیس‌جمهور، هر چه سریعتر قانون را برای تحقق اهداف، چشم‌انداز و در نظر گرفتن خیر و صلاح جامعه در سال مزین به نام اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید که این روزها دغدغه صدر تا ذیل مسئولان قوای سه‌گانه است، از سوی روحانی به دستگاه‌ها برای اجرا ابلاغ شود.

* آتش اختلافات بازهم پس از 4 ماه عیان شد

حالا پس از 4 ماه اختلافات گذشته مجدداً سر باز کرده و در فصل اجرا که باید با همت و تلاش ثمره آن را دید، نشانه‌های خوبی به جامعه و افکار عمومی مخابره نمی‌شود. ماجرا از آنجا شروع شد که حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق برنامه در نامه‌ای به رئیس مجلس از عدم ابلاغ قانون برنامه ششم با گذشت سه ماه از تصویب آن پرده برداشت. وی در نامه به ابعاد موضوع پرداخته و گفته بود؛ این کار باعث بلاتکلیفی مردم و بی‌ارزش شدن قانون خواهد شد.

* برنامه ششم ایراد دارد

با بالا گرفتن ابهامات و شبهات در افکار عمومی و اظهار نظر نمایندگان مجلس، سخنگوی دولت در نشست خبری هفته گذشته با خبرنگاران در واکنش به عدم ابلاغ برنامه ششم از سوی رئیس جمهور با ادبیاتی مبهم و غیرشفاف تلویحاً این موضوع را ناشی از اختلافات مجلس و دولت دانسته و بیان کرده بود که به دلیل ایرادات و مشکلاتی که در مصوبه مجلس در رابطه با برنامه ششم دیدیم رییس جمهور در جلسه هیات دولت به وزرا گفت که موانعی که در انجام امور مورد نظر خود در این برنامه وجود دارد را اعلام کنند.

* دولت بعد از یک سال به فکر اصلاح برنامه افتاد!

به گزارش فارس، این سوال به اذهان تداعی می شود چرا اختلافات هنگام تهیه و تدوین برنامه در مجلس حل نشد؟ و اگر اکنون دولت به فکر اصلاح افتاده چرا از اول لایحه نیاورد و کشور معطل ماند و دیگر اینکه بهتر نبود قانون ولو بد از سوی رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ می شد و پس از آن به رفع ایرادات می پرداختید؟

* دود اختلافات در چشم ملت

واقعیت آن است که برنامه‌های توسعه‌ای همانطور که از نام آنها مشخص است در جهت توسعه زیرساخت‌ها و آبادانی و در نهایت افزایش رفاه و عبور از مشکلات به نفع جامعه است در حقیقت ذی نفع اصلی قوانین کشور و ملت هستند قطعا دود اختلافات و تفاوت سلیقه‌ها و اجرای کج دار و مریز به دود ذی نفعان رفته و به ضرر منافع کشور خواهد بود.

چرا برای حل اختلافات راجع به نظر دولت از تفسیر اصل 126 قانون اساسی استفساریه گرفته نشد؟

* حرف دولت قانونی نیست

نوبخت در ادامه اینگونه توجیه کرده چون رئیس مجلس برنامه را ابلاغ کرده تکرار آن از سوی رئیس جمهور خارج از رویه قانونی است که البته با واکنش تند لاهوتی نماینده حامی دولت روبرو شد. وی پاسخ به این اظهارات گفته است: حرف آقای نوبخت خلاف قانون است، بلکه قانون برنامه باید از سوی رئیس جمهور ابلاغ شود، اما در این راستا کوتاهی صورت گرفته، بنابراین رئیس مجلس طبق همان قانون و بعد از تعلل رئیس‌جمهور آن را ابلاغ کرده است.

* برنامه را اجرا می کنیم اما... 

البته سخنگوی دولت معتقد است دولت در حال اجرای برنامه ششم است اما باید متذکر شد دولتی که خشت اول سنگ بنای برنامه ششم را کج گذاشته چگونه می‌توان انتظار و اطمینان داشت که در ادامه راه با اجرای کامل و جامع و درست همراه باشد؟

حواشی ایجاد شده در اجرا به چه معنایی است؟ دولت یازدهم برنامه ششم مد نظر مجلس را ارائه نکرد و مسئولان ناگزیر و به اجبار باید قانون مجلس را اجرا کند. در این راه احتمالاً نیز مشکلات و نارسایی‌های اجرایی مشاهده خواهد شد.

* دستپخت مشکل دار

موضوعی که معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز دقیقاً آن را تأیید کرده و معتقد است: به هر حال قانون دستپخت انسان است و ممکن است در اجرا مشکلاتی هم داشته باشد.

* سالی که نکوست از بهارش پیداست

سالی که باید با وحدت و همدلی و تعاملات فزاینده شروع و در جهت خدمت به مردم باشد، حالا چشم‌انداز اجرای برنامه را با ابهام روبرو کرده است. تردید و سرنوشتی نامطلوب و مبهم مانند آنچه که برنامه پنجم توسعه تجربه کرده و حتی برخی از آیین نامه‌های آن نیز هیچ گاه تدوین نشد. آیا برنامه ششم مصداق این ضرب المثل «سالی که نکوست از بهارش پیداست» خواهد شد؟

همین نگرانی اکنون در رابطه با برنامه ششم متصور است. با این تفاوت که برنامه پنجم توسط دولت دهم نهایی و در طول این سال‌ها اجرا نشد چه برسد به برنامه‌ای که مجلس تصویب کرده و به لحاظ کارشناسی و اجرایی مسئولان دولت آن را قبول ندارند.

*برنامه ششم گره گشا نیست

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور 10 اسفند 95 با اعلام اینکه دولت برنامه ششم مصوب مجلس را قبول ندارد تصریح کرده بود که برنامه ششم مصوب مجلس گره‌گشای هیچ مشکلی از کشور نیست و کشور را دچار مشکل می‌کند.

پس از آن امیر باقری مدیرکل دفتر اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود برنامه ششمی که مجلس مصوب کرد غیرقابل اجرا و خلاف نظر دولت است. 

* دولت برنامه گریز است

حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه، بودجه درباره ابلاغ نکردن قانون برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور به دستگاه‌های اجرایی، گفت: متأسفانه ما امروز با رئیس‌جمهوری روبه‌رو هستیم که برنامه‌گریز و گزارش‌گریز است و این به جایگاه مجلس و قانونگذاری در کشور لطمه وارد می‌کند.

 انتهای پیام

نوبخت در تشریح جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد:

۹۶/۰۴/۲۶ :: ۱۳:۱۵

نوبخت در تشریح جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خبر داد:

مصوبه 11 ماده‌ای برای بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در سرمایه‌گذاری/ دولت به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد مقاوم را شکل دهد

خبرگزاری فارس: مصوبه 11 ماده‌ای برای بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در سرمایه‌گذاری/ دولت به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد مقاوم را شکل دهد

سخنگوی دولت از مصوبه 11 ماده‌ای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی برای برای بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در سرمایه‌گذاری خبر داد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در پایان نشست فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پاسخ به این سوال که در نشست امروز چه مواردی مطرح و چه تصمیماتی اتخاذ شد، اظهارداشت: مأموریت این ستاد در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این است که هرآنچه که می‌تواند موجب تقویت اقتصاد ایران شود و این اقتصاد را از تکانه‌های داخلی و خارجی معصون بدارد انجام دهد به همین جهت مهمترین رویکردی که هم در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و هم در جمع‌بندی دوستان ما بوده این است که بتوانیم از مشارکت گسترده مردم در اقتصاد استفاده کنیم.

وی در ادامه افزود: دولت به تنهایی نمی‌تواند اقتصاد مقاوم را شکل دهد، دولتی که منابع او به نوعی به درآمدهای نفتی آن هم درآمدهایی که با نوسانات قیمت نفت می‌تواند نوسان داشته باشد متصل شود، قطعاً از این تکانه‌ها مصون نخواهد بود اما اگر اقتصاد با مردم اداره شود می‌توانیم نسبت به پایداری و ثبات اقتصادمان صحبت کنیم.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: امروز بحث متمرکزمان این بود که مردم اگر بخواهند در اقتصاد مشارکت داشته باشند چه عواملی می‌تواند مانع کار آنها شود و یا روند کار آنها را با وقفه مواجه کند، یکی از مباحثی که عمدتاً بخش غیر دولتی از آن گلایه‌مند بودند و هستند موضوع برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی است و کارفرمایانی که با این سازمان در حال فعالیت و تماس و ارتباط بودند و هستند، امروز مصوباتی داشتیم مبنی بر اینکه سازمان تامین اجتماعی برای تسهیل در امور کارفرمایان چه اقداماتی باید به انجام برساند تا مردم و کارفرمایان بدون مشکل و یا حداقل توقف زمانی بتواند کارهایشان را انجام دهد، این موارد را کارگروهی که در این رابطه کار تخصصی انجام داد پیش‌نویس و مصوبه آن را در جلسه آورد و در این ستاد به تصویب رسید.

نوبخت ادامه داد: در کنار این موارد نیز مشکلاتی که برای بهبود فضای کسب و کار داریم و عمدتاً گلایه‌مندند از اینکه 10 مؤلفه‌ای که می‌تواند در زمینه بهبود فضای کسب و کار مشکل ایجاد کنند نیز خوشبختانه این عوامل شناسایی شد و تمامی استعلاماتی که باید گرفته شود و کار را کوتاه کند تا اگر کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند به خاطر طولانی بودن زمان و این مسیر منصرف نشود اینها شناسایی شد و خوشبختانه در 11 ماده به تصویب رسید و امیدواریم با این مصوباتی که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی امروز در این جلسه داشت بتوانیم راه را برای مشارکت غیر دولتی هموارتر کنیم و آنها با رضایت بیشتری بتوانند در کار اقتصاد مشارکت داشته باشند.

انتهای پیام/

کشور نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ندارد

۹۶/۰۴/۲۶ :: ۱۰:۴۵

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور:

کشور نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ندارد

تقاضای فعلی برای کالاهای صنعتی معادل تقاضای سال ۸۱ است

خبرگزاری فارس: کشور نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ندارد/ تقاضای فعلی برای کالاهای صنعتی معادل تقاضای سال ۸۱ است

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: برای بازگشت به سطح خرید خانوارهای شهری و روستایی به سال ۸۶ نیازمند گذشت زمان ۷ تا ۱۰ ساله هستیم که ۳ سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود نیلی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد سازمان گسترش اظهار داشت: سطح درامد خانوارهای شهری به طور متوسط در سال 92 حدود 22 درصد پایین تر از سطح درامدش در سال 86 بوده است که این اتفاق حتی در زمان جنگ نیز سابقه نداشته است.

وی تصریح کرد:به این ترتیب بخش بزرگی از خریداران محصولات صنعتی کشور یعنی خانوارهای شهری با کاهش سطح درآمد طی یک دوره 6 ساله روبرو شدند، از سویی متوسط درآمد خانوارهای روستایی نیز در این مدت 38 درصد کاهش یافت. در نتیجه سطح تقاضا برای محصولات صنعتی در سال 92 تقریبا معادل سطح تقاضا در سالهای 80 و 81 بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد سرمایه‌گذاری نیز در سال 92 تقریبا معادل سال 80 بود و میزان تقاضا برای کالاهای سرمایه‌ای نیز روند نزولی داشته است، افزود: میزان تقاضای دولت نیز تقریبا معادل سال‌های 80 و 81 بوده است.

به گفته نیلی در حال حاضر صنعت به اندازه سال‌های 80 و 81 مشتری دارد و ظرفیت اضافه شده بابت تولیدات صنعتی بعد از سال 81 در فروش داخلی با مشکل روبرو است. این کاهش تقاضا، واقعی است و با افزایش پول، بالا نمی رود. زیرا قدرت اقتصاد کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه صنعت کشور در سالهای 91 و 92 حدود 17 درصد کوچک‌تر شد، تصریح کرد: صنعت کشور الان 2 برابر اندازه‌اش در سال 81 است اما تقاضا برای خرید محصولات صنعتی به اندازه سال 81 است و شکاف بزرگی بین ظرفیت صنعت و میزان تقاضا وجود دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل روبرو هستند.

وی تأکید کرد: اگر برای حل مشکلات صنعت که با کمبود تقاضا روبرو است، فکری نشود طبق روند طبیعی صنعت کوچک خواهد شد مانند فردی که رژیم غذایی می گیرد و معده‌اش کوچک می‌شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: اگر بازاری برای فروش تولیدات صنعتی پیدا نشود به تدریج حذف می‌شود و مشکلاتی مانند بیکاری در پی خواهد داشت. تنها راه نجات صنعت این است که صادرکننده باشیم، زیرا بازار داخلی کفاف نمی‌دهد.

به گفته وی، صنعتی که بازار مطمین داخلی داشته، نمی تواند به راحتی وارد بازارهایی شود که رقبای قدری دارد و فاصله زیادی در تکنولوژی و شیوه مدیریت رقبا دارد.

وی با بیان اینکه ترکیب تقاضا تغییر کرده است، گفت: بخش بزرگی از صنعت کشور که در دهه 80 ایجاد شد صنایع معطوف به ساختمان بود که حالا چند سالی است بخش مسکن با رکود روبرو است. در حال حاضر هم کشور نیاز ندارد که مقدار زیادی در مسکن سرمایه گذاری شود البته برای زوج های جوان و بافت های فرسوده باید فکری شود.

نیلی با تاکید بر اینکه نیازمند یک دوره گذار برای حرکت صنایع کشور از بازار داخل به سمت صادرات هستیم، اظهار داشت: انتقال از این وضعیت به طور طبیعی و خود به خود اتفاق نمی افتد بلکه نیازمند اتفاقاتی مانند دیپلماسی هستیم. برای جذب سرمایه خارجی باید یک نهاد متولی داشته باشیم که سازمان گسترش می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد وجود دارد که یک سازمان کلان است اما صنعت نیازمند وجود یک سازمان در این زمینه است.

وی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه‌گذاری خارجی برای اصلاح بنگاه های صنعتی استفاده شود، افزود: کوچک شدن تقاضا در اقتصاد کشور، صنعت را کوچکتر خواهد کرد.

به گفته وی اگر این اقدامات انجام نشود واحدهای تولیدی نمی‌توانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند و این موضوع به بانک‌ها فشار می آورد، چیزی که الان با آن مواجه هستیم.

نیلی همچنین با بیان اینکه هنوز یک استراتژی توسعه صنعتی در کشور نداریم، گفت: استراتژی توسعه صنعتی در سال‌های 80 و 81 نوشته شد و مورد بازنگری‌های مختلف قرار گرفت اما به صورت یک سند مصوب و سندی که به روز رسانی شود و راهنمای توسعه صنعتی کشور باشد، نیست.

وی با بیان اینکه صنعت کشور عمدتا پاسخگوی نیاز داخل بوده است، افزود:صنعت همواره در دامنه استراتژی جایگزینی واردات و خودکفایی نوسان داشته و صنعت برونگرا و پاسخگو به نیازهای جهانی به عنوان مبنای عمومی برای صنعت کشور نبوده است.

به گفته وی در حال حاضر صنایعی صادرات دارند که از منابع طبیعی استفاده می‌کنند، نه تکنولوژی.
 

انتهای پیام/

کشور نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ندارد  تقاضای فعلی برای کالاهای صنعتی معادل تقاضای سال

۹۶/۰۴/۲۶ :: ۱۰:۴۵

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور:

کشور نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ندارد

تقاضای فعلی برای کالاهای صنعتی معادل تقاضای سال ۸۱ است

خبرگزاری فارس: کشور نیاز چندانی به سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن ندارد/ تقاضای فعلی برای کالاهای صنعتی معادل تقاضای سال ۸۱ است

مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور گفت: برای بازگشت به سطح خرید خانوارهای شهری و روستایی به سال ۸۶ نیازمند گذشت زمان ۷ تا ۱۰ ساله هستیم که ۳ سال آن را پشت سر گذاشته‌ایم.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مسعود نیلی در مراسم گرامیداشت پنجاهمین سالگرد سازمان گسترش اظهار داشت: سطح درامد خانوارهای شهری به طور متوسط در سال 92 حدود 22 درصد پایین تر از سطح درامدش در سال 86 بوده است که این اتفاق حتی در زمان جنگ نیز سابقه نداشته است.

وی تصریح کرد:به این ترتیب بخش بزرگی از خریداران محصولات صنعتی کشور یعنی خانوارهای شهری با کاهش سطح درآمد طی یک دوره 6 ساله روبرو شدند، از سویی متوسط درآمد خانوارهای روستایی نیز در این مدت 38 درصد کاهش یافت. در نتیجه سطح تقاضا برای محصولات صنعتی در سال 92 تقریبا معادل سطح تقاضا در سالهای 80 و 81 بوده است.

وی با بیان اینکه نرخ رشد سرمایه‌گذاری نیز در سال 92 تقریبا معادل سال 80 بود و میزان تقاضا برای کالاهای سرمایه‌ای نیز روند نزولی داشته است، افزود: میزان تقاضای دولت نیز تقریبا معادل سال‌های 80 و 81 بوده است.

به گفته نیلی در حال حاضر صنعت به اندازه سال‌های 80 و 81 مشتری دارد و ظرفیت اضافه شده بابت تولیدات صنعتی بعد از سال 81 در فروش داخلی با مشکل روبرو است. این کاهش تقاضا، واقعی است و با افزایش پول، بالا نمی رود. زیرا قدرت اقتصاد کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه صنعت کشور در سالهای 91 و 92 حدود 17 درصد کوچک‌تر شد، تصریح کرد: صنعت کشور الان 2 برابر اندازه‌اش در سال 81 است اما تقاضا برای خرید محصولات صنعتی به اندازه سال 81 است و شکاف بزرگی بین ظرفیت صنعت و میزان تقاضا وجود دارد و بسیاری از واحدهای تولیدی با مشکل روبرو هستند.

وی تأکید کرد: اگر برای حل مشکلات صنعت که با کمبود تقاضا روبرو است، فکری نشود طبق روند طبیعی صنعت کوچک خواهد شد مانند فردی که رژیم غذایی می گیرد و معده‌اش کوچک می‌شود.

مشاور اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: اگر بازاری برای فروش تولیدات صنعتی پیدا نشود به تدریج حذف می‌شود و مشکلاتی مانند بیکاری در پی خواهد داشت. تنها راه نجات صنعت این است که صادرکننده باشیم، زیرا بازار داخلی کفاف نمی‌دهد.

به گفته وی، صنعتی که بازار مطمین داخلی داشته، نمی تواند به راحتی وارد بازارهایی شود که رقبای قدری دارد و فاصله زیادی در تکنولوژی و شیوه مدیریت رقبا دارد.

وی با بیان اینکه ترکیب تقاضا تغییر کرده است، گفت: بخش بزرگی از صنعت کشور که در دهه 80 ایجاد شد صنایع معطوف به ساختمان بود که حالا چند سالی است بخش مسکن با رکود روبرو است. در حال حاضر هم کشور نیاز ندارد که مقدار زیادی در مسکن سرمایه گذاری شود البته برای زوج های جوان و بافت های فرسوده باید فکری شود.

نیلی با تاکید بر اینکه نیازمند یک دوره گذار برای حرکت صنایع کشور از بازار داخل به سمت صادرات هستیم، اظهار داشت: انتقال از این وضعیت به طور طبیعی و خود به خود اتفاق نمی افتد بلکه نیازمند اتفاقاتی مانند دیپلماسی هستیم. برای جذب سرمایه خارجی باید یک نهاد متولی داشته باشیم که سازمان گسترش می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

وی ادامه داد: سازمان سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد وجود دارد که یک سازمان کلان است اما صنعت نیازمند وجود یک سازمان در این زمینه است.

وی با تاکید بر اینکه باید از سرمایه‌گذاری خارجی برای اصلاح بنگاه های صنعتی استفاده شود، افزود: کوچک شدن تقاضا در اقتصاد کشور، صنعت را کوچکتر خواهد کرد.

به گفته وی اگر این اقدامات انجام نشود واحدهای تولیدی نمی‌توانند وام‌های خود را بازپرداخت کنند و این موضوع به بانک‌ها فشار می آورد، چیزی که الان با آن مواجه هستیم.

نیلی همچنین با بیان اینکه هنوز یک استراتژی توسعه صنعتی در کشور نداریم، گفت: استراتژی توسعه صنعتی در سال‌های 80 و 81 نوشته شد و مورد بازنگری‌های مختلف قرار گرفت اما به صورت یک سند مصوب و سندی که به روز رسانی شود و راهنمای توسعه صنعتی کشور باشد، نیست.

وی با بیان اینکه صنعت کشور عمدتا پاسخگوی نیاز داخل بوده است، افزود:صنعت همواره در دامنه استراتژی جایگزینی واردات و خودکفایی نوسان داشته و صنعت برونگرا و پاسخگو به نیازهای جهانی به عنوان مبنای عمومی برای صنعت کشور نبوده است.

به گفته وی در حال حاضر صنایعی صادرات دارند که از منابع طبیعی استفاده می‌کنند، نه تکنولوژی.
 

انتهای پیام/

سید کامل تقوی نژاد ، رئیس سازمان امور مالیاتی توضیح داد

  • یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۶ / ۰۰:۳۱

رئیس سازمان امور مالیاتی توضیح داد

اگر زیر ۲ میلیون حقوق می‌گیرید و مالیات می‌دهید اعلام کنید!

سید کامل تقوی‌نژاد- رئیس سازمان امور مالیاتی

رئیس سازمان امور مالیاتی می‌گوید حقوق زیر دو میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف است و اگر افرادی هستند که کمتر از دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند و تحت عناوین مختلفی از حقوق آن‌ها مالیات کسر می‌شود حتما این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند.

به گزارش ایسنا، سیدکامل تقوی‌نژاد وقتی زمام امور سازمان امور مالیاتی را به عهده گرفت که این سازمان با مسائل عدیده‌ای روبه رو بود. دولت یازدهم که مکررا وعده جایگزینی مالیات به جای نفت را مطرح کرده بود، اجرای طرح جامع مالیاتی را با جدیت از سازمان مطالبه می‌کرد و از سوی دیگر با کاهش شدید درآمد نفتی، چشم دولت بیش از هر زمانی به سازمان امور مالیاتی دوخته شده بود تا بتواند درآمد نفتی از دست رفته را جبران کند.

اقدامی که ساده نبود. چرا که هم از یک سو به پشتوانه شکل نگرفتن فرهنگ پرداخت مالیات، اقناع مودیان نسبت به اینکه باید بخش معقولی از درآمد خود را به عنوان حقه دولت به آن پرداخت کنند و دولت بتواند از عواید آن به نفع عموم استفاده کند دشوار بود و هم اینکه اجرای طرح جامع مالیاتی به واسطه اینکه هنوز بسیاری از امور اداری در ایران غیر الکترونیک اداره می‌شدند و بسیاری از دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای کار می‌کردند با مشکل روبه‌رو شده بود؛ همچنانکه کسب اطلاعات از وضعیت مودیان مالیاتی برای سازمان آسان نبود و بعضا با خطاهایی رو به‌رو شد.

همین امر اعتراض گسترده اصناف و بعضا تولیدکنندگان را برانگیخت و فشار آن‌ها به دولت در نهایت منجر به ایجاد تغییراتی در سازمان امور مالیاتی شد. اصناف از این تغییرات استقبال کردند و در فضای جدید نیز وعده داده شد که با اصناف مدارای بیشتری شود و بخش تولید از مزایایی برخوردار شود.

این فقط بخشی از ماجرا بود. از سوی دیگر معافیت‌های قانونی و آمار بالای فرار مالیاتی در افراد احساس بی‌عدالتی ایجاد کرده بود و گزارش‌های میدانی نشان می‌داد که بسیاری از مودیان شناخته شده عمیقا نسبت به اینکه برخی نهادها و دستگاه‌ها معاف‌اند و بسیاری توان فرار مالیاتی دارند، حاضر نیستند مالیاتی به دولت پرداخت کنند و اغلب برخی مشاغل نیز به همین واسطه از کم‌اظهاری ابایی ندارند.

این‌ها و بسیار موارد دیگری از جمله مشکلاتی بود که تقوی‌نژاد با علم به آن‌ها اداره امور مالیاتی را به عهده گرفت. وی در دو سال گذشته تلاش کرد از اعتراض‌های اصناف بکاهد و با روسای اتحادیه‌ها جلساتی برگزار کرد و با آن‌ها به توافقاتی دست یافت. او همچنین سعی کرد که باگسترش پایه مالیاتی و شناسایی برخی فراریان از فشار بر مودیان به تور افتاده بکاهد و طبق آمار خود، سازمان در سال گذشته از محل شناسایی فراریان ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد عاید دولت کرده است.

او همچنین با توافقاتی که با پژوهشگران درباره کاهش نرخ مالیاتی انجام داد و تلاشی که برای اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده انجام داد، سعی کرد با مودیان همراهی کند و به نحوی با سهل‌گیری بیشتر نسبت به برخی از آنها، پروسه مالیات‌ستانی را در فضای آرامی پی‌گیری کند.

 با این حال مشکلات و اعتراضات گرچه کاهش یافت، ولی همچنان ادامه دارد، چرا که اجرای طرح جامع مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی دولت مستلزم ارتقای برخی زیرساخت‌ها و الکترونیکی شدن پروسه‌های دولتی در ایران است که این موضوع زمان‌بر است و از سوی دیگر همچنان از سوی برخی نهادها مقاومتی برای پرداخت مالیات وجود دارد و همین امر منجر به آن شده که قانع کردن برخی مودیان برای اظهار صحیح سود و درآمد خود دشوار باشد.

در این زمینه و درباره برخی مشکلات مودیان مالیاتی، در دومین سال حضور سید کامل تقوی‌نژاد در کسوت رئیس سازمان امور مالیاتی با او به گفت‌وگو نشستیم و وی در این مصاحبه به تفصیل درباره اقداماتش در جهت ایجاد احساس عدالت در مودیان، اصلاح برخی نواقص قانونی و... سخن گفت.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی ایسنا با تقوی‌نژاد را می‌خوانید: 

بخش بزرگی از اقتصاد ایران تحت عنوان‌های مختلف از پرداخت مالیات معاف است. این در حالی است که اکنون در بسیاری از کشورها پرداخت معافیت‌های کلی دیگر استفاده نمی‌شود و در عوض دانه درشت‌های هر بخشی مالیات داده و خرده‌پا ها معاف می‌شوند، چرا هنوز در ایران با مشکل معافیت کلی برخی بخش‌ها رو به رو هستیم؟

اکنون حدود ۴۰ درصد از GDP کشور از پرداخت مالیات معاف هستند. بخش کشاورزی به طور کامل و بخش‌های فرهنگی و هنری به صورت عمده بیش از باقی بخش‌ها از معافیت برخوردار هستند. در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب تیرماه سال ۱۳۹۴ هم قانون گذار به پیشنهاد دولت امتیازات بیشتری را به تولید داد، به طوری که مشوق تولید و سرمایه‌ گذار باشد. همان طور که مستحضرید اکنون اگر واحدهای تولیدی احداث شوند و از مراجع رسمی مثل وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز بگیرند پنج سال از پرداخت مالیات معاف است که این معافیت برای مناطق محروم ۱۰ سال لحاظ شده است.

همچنین شهرک‌های صنعتی در مناطق غیرمحروم دو سال و در مناطق محروم سه سال از معافیت برخوردارند که با لحاظ همان ۱۰ سال می‌شود ۱۳ سال معافیت مالیاتی. در کنار این موارد شرکت‌های دانش بنیان ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف هستند. در حدود ۲۴۰۰ شرکت با همکاری معاون علمی رئیس جمهوری شناسایی شده است و توافق‌ نامه‌ای امضاء شده است که معافیت مالیاتی برای این شرکت‌ها لحاظ شود و در این زمینه تلاش کرده‌ایم که سوء‌استفاده‌هایی صورت نگیرد.

اکنون برخی اعتراض‌ها نسبت به معافیت ۲۰ ساله مناطق آزاد وجود دارد. عده‌ای معتقدند که تبعیضی بین معافیت مالیاتی مناطق آزاد و سایر بخش‌ها وجود دارد که به نظر می‌رسد چندان منطقی نیست. درباره مناطق آزاد و معافیت ۲۰ ساله آن برنامه ندارید؟

بله. معافیت‌های ۲۰ ساله برای مناطق آزاد در نظر گرفته شده است که البته نظام مالیاتی در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد. ما اعتقاد داریم در مناطق آزاد هم امتیازات مربوط به معافیت مالیاتی لحاظ شود، ولی باید کنترل بیشتری بر معافیت‌ها اعمال شود. در نتیجه ما برنامه‌هایی برای مناطق آزاد داریم که در آینده اعمال خواهد شد.

پس با این تفاسیر برنامه‌ای برای حذف مالیات‌های کلی ندارید؟

درباره معافیت‌های کلی باید بگویم که البته طبق یکی از بندهای برنامه ششم توسعه اعطای هرگونه ترجیح و معافیت‌های دیگر در طول برنامه ششم توسعه ممنوع است. البته قانون گذار می‌تواند با دو سوم رای مجلس شورای اسلامی برای هر موردی که خاص این بند را نقص کند، ولی این در اختیار قانون گذار است. درباره‌ی معافیت‌های پیشین نیز اعتقاد ما براین است که در بخش تولید تا بهبود شرایط اقتصادی کشور و استقرار فناوری در بخش‌های تولیدی و از سوی دیگر ایجاد ارزش افزوده قابل توجه برای بخش کشاورزی و غیره پیشنهادی برای حذف معافیت‌های کلی ارائه نکنیم. البته معتقدیم که می‌شود بخش‌هایی که درآمدهای بالایی دارند را جدا کرد، ولی به هرحال در بخش‌هایی که ما به آن توجه کرده‌ایم و معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته‌ایم در همه جای دنیا از امتیازاتی برخوردار هستند.

در نتیجه تصریح می‌کنم که در برخی معافیت‌ها مثل معافیت‌های تولیدی و کشاورزی فعلا قصدی برای برداشتن معافیت نداریم، ولی در برخی بخش‌های دیگر ممکن است تجدید نظرهایی صورت گیرد.

مالیات بر تولید اکنون یکی از موضوعات مورد اعتراض تولید کنندگان محسوب می‌شود. آنها معتقدند که نرخ ۲۵ درصد مالیات بر تولید عادلانه نیست و هیچ هماهنگی با حمایت دولت از تولید ندارد. سازمان امور مالیاتی در این زمینه چه اقداماتی خواهد کرد؟

در بحث مالیات تولید ما به این توجه کرده‌ایم که نرخ مالیات فعالیت‌های تولیدی که اکنون ۲۵ درصد است و با احتساب نرخ موثر حدود ۱۹.۹ درصد محسوب می‌شود با انتقاداتی همراه بوده است. برای اتخاذ یک روش مناسب مطالعاتی را درباره‌ مالیات تولید در کشورهای مختلف انجام دادیم و نتایج تحقیقات ما نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف مثال کشورهای OECD نرخ مالیات بنگاه‌ها، از سایر بخش‌ها متفاوت است. بنابراین اعتقاد من بر این است که نرخ تولید حتی می‌تواند تعدیل شود و مهم است تولید کنندگان بدانند برای ایجاد تعدیل در نرخ مالیات سازمان امور مالیاتی پیشگام است.

درباره مالیات بر پژوهش، پژوهشگران زیادی اعتراض داشتند که تعیین نرخ ۲۰ درصدی برای مالیات بر پژوهش و انگیزه و رقابت پژوهشگران برای انجام امور تحقیقاتی لطمه وارد خواهد کرد. در این زمینه ظاهرا لایحه‌ای تدوین کرده‌اید؟ امور مربوط به این موضوع در چه مرحله‌ای است؟

درست است. ما متوجه شدیم اگر افراد در دانشگاه و یا موسسات تحقیقاتی بخواهند با موسسه خود کار تحقیقاتی انجام دهند، فعالیت آنها در جدول حقوق لحاظ خواهد شد. با توجه به این که امسال پایه معافیت دو میلیون تومان است و مالیات فاصله بین دو میلیون تا ۱۲ میلیون با نرخ ۱۰ درصد و بالای ۱۲ میلیون با نرخ ۲۰ درصد محاسبه می‌شود، عمده فعالیت‌های تحقیقاتی بالای این مبالغ است، بنابراین آنها باید مالیات ۲۰ درصدی پرداخت می‌کردند. در همین زمینه با وزیر علوم و معاون پژوهشی وی مذاکراتی انجام دادیم و به این نقیصه پی بردیم.

در این زمینه من بخشنامه‌ای صادر کردم که اداره امور مالیاتی با نگاهی مثبت به این دسته از مودیان مالیاتی نگاه کنند، چرا که آنها فرهیختگان، نخبگان و محققانی هستند که در توسعه کشور پیشرو هستند و پس از آنکه دیدیم این موضوع با بخشنامه حل نمی‌شود، لایحه‌ای تنظیم کردیم و در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار دادیم تا به این ترتیب مالیات بخش پژوهش به پنج درصد مقطوع کاهش پیدا کند تا دردسرهای پیشین برطرف شود.

این لایحه اکنون در مجلس شورای اسلامی است و در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مالیات پنج درصدی برای پژوهش تصویب شود. به این ترتیب گرچه ممکن است مالیات ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیاردی را هم از دست بدهیم ولی رضایت نخبگان را به دست خواهیم آورد و از سویی دیگر نوعی همکاری در بخش پژوهش کشور نیز انجام دادیم.

درباره‌ی مالیات بر سود سپرده چطور؟ بسیاری از کشورها اکنون برای هدایت پول از بانک به سوی فعالیت‌های تولیدی، مالیات بر سود سپرده را اخذ می‌کنند. به نظر می‌رسد که هنوز در ایران خواباندن پول در بانک بیشترین نفع را به صاحبان سرمایه می‌رساند چرا که از هرگونه مالیات معافند، ضمن این که تبعیضی بین سپرده گذاران بانکی و فعالان اقتصادی در این زمینه به نفع سپرده گذاران وجود دارد. در این رابطه چه برنامه‌ای دارید؟

ما مطالعه‌ای انجام دادیم و ۳۰ کشور را بررسی کردیم. از این ۳۰ کشور در ۲۷ کشور مالیات از سود سپرده اخذ می‌شود. در کشور ما در موسسات مجاز قانونی از سپرده‌ها مالیات اخذ نمی‌شود، البته از موسسات غیرمجاز مالیات دریافت می‌شود تا مردم پول خود را در موسسات غیرمجاز نگذارند.

البته اعتقاد من این است که مالیات در کشور ما که در حدود هشت درصد است می‌تواند افزایش پیدا کند و مطابق با قانون برنامه ششم توسعه به هدف  ۱۱ درصدی برسد. در این موضوع نیز برنامه ما این است که پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کرده و منابع جدید مثل همین سپرده‌های بانکی شناسایی شده و برای دریافت مالیات از آن‌ها اقدام شود. اکنون درباره‌ی سپرده‌های بانکی که به آن اشاره کردیم گزارشی تنظیم شده و در اختیار وزیر امور اقتصادی و دارایی قرار داده شده است. گزارش ما نشان می‌دهد که جهت گیری در همه جای دنیا اخذ مالیات از سپرده‌ها است، ولی تاکنون سازمان امور مالیاتی اقداماتی انجام نداده است. به هر حال این موضوع مورد بررسی قرار خواهد گرفت. برنامه ما این است که مودیان شناسایی شده تحت فشار قرار نگیرند، به ویژه با نگاهی خاص به فعالان اقتصادی.

سوال بعدی ما درباره مالیات مربوط به حقوق‌بگیران زیر دو میلیون تومان است. اکنون بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی از افرادی که زیر دو میلیون تومان حقوق می‌گیرند مالیات کسر می‌کنند، در حالی‌که این مالیات به حساب سازمان واریز نمی‌شود. سوال ما این است که سازمان چه تدابیری برای این امر اندیشیده است که به اسم مالیات حق افراد تضییع نشود؟

قانون‌گذار تکلیف کرده است که هر سال پایه معافیت مالیاتی در قانون بودجه مشخص شود. اجازه دهید به این نکته اشاره کنم که در این دولت اتفاق تازه‌ای افتاد. به این ترتیب که پیش‌تر در بخش دولتی یک نرخ برای پایه معافیت مالیاتی داشتیم و در بخش‌های غیر دولتی نرخ‌های دیگر محاسبه می‌شد ولی در قانون بودجه رعایت عدالت کرده و همه را یکسان کردیم. در حال حاضر هر کارمندی در بخش دولتی و خصوصی زیر دو میلیون تومان دریافتی داشته باشد، هیچ‌گونه  مالیاتی نباید پرداخت کند و اگر چنین اقدامی صورت می‌گیرد فرد باید به سازمان امور مالیاتی اطلاع دهد.

در شرایط کنونی با  وصل شدن سامانه به خزانه، اطلاعات حقوق افراد دریافت می‌شود، به این ترتیب که اطلاعات ذی‌حسابی‌ها به صورت آن‌لاین بررسی خواهد شد. ولی در مورد حقوق شرکت‌های خصوصی باید بگویم که وضعیت آن‌ها در زمان رسیدگی به دست می‌آید. به این ترتیب که اکنون حقوق کسر می‌شود و سال آینده که اظهار نامه می‌آید اطلاعات آن‌ها بررسی می‌شود. با این حال از همین تریبون اعلام می‌کنم کسر مالیات زیر دو میلیون تومان از حقوق افراد تعدی به حقوق آن‌ها است و آگاه باشید که این پول به سازمان پرداخت نمی‌شود. ما از طریق ایسنا اطلاع‌رسانی‌ می‌کنیم هر کارمند یا کارگری که زیر دو میلیون تومان حقوق می‌گیرد و از او مالیات اخذ می‌شود به سازمان مالیاتی اعلام کند.                                                                              

به بحث اصناف وارد شویم که همواره یکی از معترضان جدی نظام مالیاتی کشور بوده‌اند و گزارش‌های میدانی ما نشان می‌دهد که اصناف از وضعیت خود ناراضی هستند و معتقدند فشار مضاعفی بر آنها تحمیل می‌شود. این موضوع به ویژه در موارد ریزی  قابل توجه است که عمدتا به مشکلات اطلاعاتی سازمان مربوط است. یک مثال این که وقتی دفاتر اصناف به هر دلیلی رد می‌شود سازمان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، بر سال پایه‌ای نرخ مضاعفی را اضافه می‌کند. این در حالی است که در مواردی سال پایه سال رونق اقتصادی قرار گرفته شده و بر سال‌های رکود نیز مالیات سال رونق با درصدی اضافه تحمیل می‌شود. در مواردی مشاهده شده مالیاتی که برای یک سال اصناف بسته شده، بیش از کل درآمد آنهاست. این نواقص چگونه برطرف خواهد شد و البته موارد متعدد اعتراض که همگی به دلیل نقصان اطلاعات سازمان است.

حدود پنج میلیون مودی داریم و نمی‌توانیم ادعا کنیم که همه شرایط مورد نیاز پنج میلیون مودی لحاظ شده است. به هرحال بسیاری از مودیان ما ممکن است شکایت‌هایی درباره‌ی وضعیت مالیات خود داشته باشند. نظام مالیاتی کشور کار شبه قضایی انجام می‌دهد، بنابراین باید فرآیندهای آن دقیق انجام شود. اکنون در ایران فرآیندهای مربوط به سازمان امور مالیاتی پیشرفته تر از بسیاری کشورهای دیگر است. مثلا در بسیاری از کشورها مالیات اخذ می‌شود و گفته می‌شود هر کسی که شکایت دارد می‌تواند برود و شکایت کند. در کشور ما اگر کسی از مالیات خود اعتراض دارد اول می‌تواند به ممیز خود مراجعه کرده و شکایت خود را اعلام کند. ممیز نیز در مدت قانونی بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد و می‌تواند شکایت را رد کرده یا تایید یا بر مبنای اعتراضات صورت گرفته مالیات وی را تعدیل کند، ولی اگر مودی تمکین کرد و ممیز هم پذیرفت، مالیات قطعی شده و پرونده مختومه اعلام می‌شود، ولی اگر به هر دلیلی مودی و یا ممیز هر کدام نسبت به مالیات اعتراض داشته این موضوع به هیات‌های حل اختلاف ارجاع داده می‌شود.

در هیات‌های حل اختلاف سه رکن در نظر گرفته شده است. اعم از نماینده سازمان امور مالیاتی، صنف مربوطه و قاضی، مودی حق دارد کسی را به نمایندگی از خود به هیات‌های حل اختلاف معرفی کند و این موضوع به معنی این است که همان اندازه که ما در آن هیات اختلاف رای داریم، مودی هم رای دارد و قاضی هم قضاوت می‌کند. ما در این زمینه یا از قضات با تجربه بازنشسته استفاده می‌کنیم یا از قضاتی که اداره کل دادگستری به ما معرفی کرده است.

باز اگر در این مرحله مالیات قطعی شد که بحث تمام است ولی اگر باز هر کدام از طرفین نسبت به رای صادره اعتراض داشته شوند مجددا به هیات تجدید نظر می‌رود و پس از آن به شورای عالی مالیاتی خواهد رفت و اگر باز در این مراحل مساله حل نشد، مودی می‌تواند به دیوان عالی عدالت اداری شکایت کند. بدین ترتیب مودی در شش یا هفت مرحله فرصت دارد که اعتراضات خود را اعلام کرده و توسط مراجع مربوطه رسیدگی لازم صورت گیرد. البته تلاش ما این است که بتوانیم رسیدگی‌های قانونی انجام دهیم و به حق مودی تعدی نشود.

به هرحال علی رغم همین هشت مرحله‌ای که به آن اشاره کردیم اکنون تعداد بسیار زیادی از اصناف هستند که از وضعیت مالیاتی خود ناراضی هستند و این نشان می‌دهد نواقصی در پروسه‌های مربوط به مالیات ستانی وجود دارد.

درست است. اگر موارد متعددی وجود نداشتند اکنون ما این همه پرونده نداشتیم ولی تلاش ما بر این است که بیشتر اظهارنامه‌ها را مورد پذیرش قرار دادیم. بنابر آمار نیز بیش از ۸۰ درصد اظهارنامه‌ها مورد پذیرش قرار می‌گیرد. اگر مواردی هم مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد به این دلیل است که اصناف خود اطلاعات کافی ارائه نکرده‌اند و ممکن است ما اطلاعات خود را از نظام بانکی یا از اشخاص ثالث به دست آورده باشیم.

ما می‌توانیم حتی بنابر قانون پس از این که مالیات فرد قطعی شد و اطلاعاتی در این زمینه به دست آورده‌ایم که وی معامله‌ای داشته و آن را اظهار نکرده است، برای دریافت مالیات معاملات ذکر نشده اقدام کنیم. علی رغم چنین اختیاری ولی بنای ما بر ایجاد رضایت در بین مودیان است. در هر موردی هم شکایتی باشد رسیدگی می‌کنیم تا نگذاریم خدایی ناکرده تعدی به حقوق افراد ایجاد شود.

علی‌رغم تلاش شما به هر حال باید پذیرفت اینکه به هر دفاتر اصناف رد می‌ شوند و بر مبنای اخذ مالیات از آنها نه اطلاع سازمان امور مالیاتی بلکه لحاظ یک سال پایه و پس از آن تعیین ضریبی برای افزایش مالیات آنها نسبت به سال گذشته است، یک نقص بزرگ است و سازمان امور مالیاتی باید این روند را اصلاح کند.

ما در نظام جامع مالیاتی خود باید اطلاعات را به طور کامل دریافت کنیم. یکی از مزایای قانون مالیات‌های مستقیم ماده ۱۶۹ مکرر است. در این ماده کلیه افراد و اشخاص دولت و شهرداری‌ها موسسات عمومی، نهادها و شرکت ها که اطلاعاتی در اختیار دارد، مکلف است که اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد. یعنی علاوه بر این مودیان خود مکلف هستند که اطلاعات کافی را در اختیار ما قرار دهند، این شرکت‌ها و نهادها نیز مکلف هستند که اطلاعات مودیان مالیاتی را به ما ارائه کنند. به این ترتیب ما از طریق اطلاعات مکانی، هویتی و عملکردی افراد نیز استفاده می‌کنیم و به صورت آنلاین از ثبت احوال، پست و گمرک و تسهیلات بانکی نیز اطلاعات لازم به دست می‌آوریم و امیدواریم با توجه به اختیاری که قانونگذار درباره گردش مبادلات پولی و ارزی به ما داده است، بتوانیم اطلاعات کامل اشخاص را از بانک مرکزی به دست آوریم. طبیعی است که ما طبق قانون ظرف سه سال از اجرای قانون مالیات‌های مستقیم باید بتوانیم علی‌الرأس را از نظام مالیاتی کشور حذف کنیم و حذف علی‌الرأس باید بر پایه نظام اطلاعاتی باشد.

به این ترتیب که ابتدا باید از اطلاعات ارائه شده توسط خود فرد استفاده کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که اطلاعات فرد کافی نیست بتوانیم از سایر نهادها و دستگاه‌ها و سامانه‌های مربوط به آن‌ها اطلاعات کافی را به دست بیاوریم. اکنون سامانه ملی زمین و مسکن در حال تکمیل است که به موجب آن کلیه اطلاعات ملکی افراد باید در اختیار سازمان قرار گیرد. این اطلاعات هم برای تشخیص مالیات خانه‌های خالی و هم برای تشخیص مالیات به دارایی‌های اشخاص و هم اطلاعات پولی و بانکی به کار می‌آید.

ما با کلیه بانک‌ها هم تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده و می‌کنیم که بر اساس آن اطلاعات مودیان را دریافت کنیم. البته طبیعی است که انتظار دو طرفه است همان اندازه که اشخاص انتظار دارند، سازمان امور مالیاتی عادلانه به مالیات آنها رسیدگی کند، باید اطلاعات کافی کامل و صحیح را هم در اختیار ما قرار دهد.

به مالیات آستان‌ها و نهادها برگردیم که اطلاعات شفافی از وضعیت آن‌ها ارایه نمی‌شود. از طرفی طبق قانون معافیت شرکت‌های زیر مجموعه این نهادها و آستان‌ها از پرداخت مالیات، حذف شد و از سوی دیگر معافیت آستان قدس ظاهرا مجدا برگشته است. یک‌بار توضیحی جامع درباره مالیات‌ستانی از این نهادها و شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها ارایه می‌کنید. ظاهرا این موضوع اکنون به دغدغه بسیاری از مودیان مالیاتی تبدیل شده است.

دو گروه از مودیان ما یعنی بنیاد ۱۵ خرداد و ستاد اجرایی فرمان امام جزو بهترین مودیان ما هستند و مالیات خود را کامل پرداخت می‌کنند و ارتباطات خوبی با سازمان دارند. نهادهایی مانند قرارگاه خاتم‌الانبیا هم مالیات خود را پرداخت می‌کند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

همان‌طور که می‌دانید مالیات بر اساس قانون اخذ می‌شود و ماده ۲ قانون کسانی که مشمول پرداخت مالیات و معافیت مالیاتی هستند را مشخص کرده است. به این ترتیب وزارتخانه‌ها و شهرداری‌ها از پرداخت مالیات معاف هستند. در بند ۴ ماده ۲ به یک مورد اشاره شده است که نهادها و بنیادهایی که با اذن امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری از پرداخت مالیات معاف شده‌اند، اضافه شده است به کسانی که مشمول معافیت هستند و البته این فقط مشمول خود نهادها می‌شود. مثلا آستان قدس رضوی یا آستان حضرت معصومه (ص) یا آستان حضرت عبدالعظیم از پرداخت مالیات معاف شده‌اند.

البته در قانون پیشین تبصره ۳ ماده ۲ قانون بوده است که به موجب آن بعضی آستان‌ها مثل فعالیت‌های اقتصادی آستان قدس رضوی از پرداخت مالیات مستثنی شده است. در اصلاحیه آن تبصره حذف شده و طبق همان تبصره ۳ قانون اشاره کرده است که کلیه فعالیت‌های اقتصادی مربوط به نهادها و بنیادهایی که خود مشمول معافیت‌ هستند باید مالیات پرداخت کنند. در حال حاضر به استثنای مالیات بر عملکرد آستان قدس رضوی هیچ گونه معافیت دیگری در کشور نداریم.

برخی اخبار حاکی از آن است که این معافیت‌های شرکت های آستان قدس رضوی با اصرار شخص آقای رئیسی معاف شده است. چنین چیزی صحت دارد؟

به هر حال آقای رئیسی خود رئیس یک نهاد است و طبیعی است که بخواهد از نهاد خود حمایت کند. ما با مجموعه آستان قدس جلساتی داشتیم و آنها این برداشت را دارند که این موسسات اقتصادی با پول نذورات ایجاد شده و نذورات مشمول معاملات نمی‌شود و این موضوع با برداشت ما مغایرت دارد. ما در نظام مالیاتی ممکن است تعبیر دیگری داشته باشیم ولی به هر حال قانونگذار اجازه داده است که آن بخش از نهادها و شرکت‌های وابسته که با اذن مقام معظم رهبری معاف هستند، توسط سازمان از پرداخت مالیات معافیت شوند ولی دو نکته در این بحث قابل توجه است. ابتدا اینکه مقام معظم رهبری با معافیت مالیات بر ارزش افزوده و معافیت تکلیفی موافقت نکرده‌اند و در سال ۱۳۸۷ نیز فرمودند که با توجه به اینکه مالیات بر ارزش افزوده به شفافیت منجر می‌شود و عدم پرداخت آن موجب انسداد اطلاعات می‌شود، در همان مقطع هم که درخواست معافیت تقدیم ایشان شده بود، ایشان مخالفت کرده بودند. همچنین ایشان فرموده‌اند که مالیات تشخیص داده شود و به صورت جمعی خرجی در اختیار آستان قدس رضوی قرار گیرد. به این معنی در قانون بودجه مالیات مربوط به این شرکت‌ها دقیقا مشخص می‌شود و به اندازه مالیات به آنها مسترد می شود.

البته این موضوع که این اطلاعات در سال ۱۳۹۶ در قانون بودجه لحاظ نشد، به این دلیل بود که در آذر ماه درخواست آقای رئیسی از مقام معظم رهبری مطرح شده بود و لایحه بودجه از طرف دولت ارایه شده بود و بنابراین نشد لحاظ شود.

من اکنون نامه‌ای برای رییس سازمان برنامه و بودجه ارسال کرده‌ام که طبق آن اگر قرار باشد اصلاحیه در قانون بودجه  لحاظ شود، این بند اضافه شود که مالیات آستان قدس به صورت جمعی خرجی در قانون بودجه لحاظ شود.

آخرین آمار مالیاتی را اعلام می‌کنید؟

همچنان تاکید داریم که فرار مالیاتی بین ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان است...

ولی برخی نمایندگان مجلس تا ۸۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی را برآورد کرده‌اند!

ما این آمارها را قبول نداریم. طبق آمارها در سال گذشته قاچاق کم و شناسایی بیشتر شده است. ۳۰۰ هزار مودی جدید شناسایی کرده‌ایم و ۳۳۰۰ میلیارد تومان برگه تشخیص برای مودیان جدید صادر شد. در سال گذشته ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت از طریق مبارزه با فرار مالیاتی به دست آوردیم.

در اصلاحیه ماده ۷۷ قانون مالیات‌های مستقیم، تغییراتی ایجاد شده است که پیش‌بینی می‌شود به علت فشار ۱۰ درصدی مالیات تاثیر منفی بر فروش مسکن گذاشته شود. چه برنامه‌ای دارید؟

در ماده ۷۷ قبل از اصلاحیه قانون مبتنی بر این بود که ۱۰ درصد مالیات علی‌الحساب، علاوه بر مالیات ماده ۵۲ قانون از کسانی که ملکی را منتقل می‌کردند اخذ می‌شد. در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم  بنا بر این شد که مالیات بر نقل و انتقال مسکن را مانند سایر واحدهای تولیدی در نظر  بگیریم. به این ترتیب همان‌گونه که اشخاص در صنعت مالیات پرداخت می کنند در بخش مسکن هم پرداخت کند ولی در آئین‌نامه سعی کردیم بررسی کنیم اگر ماده ۷۷ عوارض رکودی برای مسکن دارد این عوارض را کم کنیم. ابتدا مالیات را مشمول افرادی کردیم که بعد از سال ۱۳۹۵ پروانه شهرداری اخذ می‌کنند، دیگر اینکه قیمت زمین را به قیمت روز فروش لحاظ کردیم، برای انبوه‌سازان امتیازاتی را در نظر گرفتیم و... ولی شخصا اعتقاد دارم هرقدر مالیات به سمت نرخ‌های مقطوع برود بهتر است، بنابراین شخصا قانون قبلی را از قانون فعلی بیشتر می‌پسندم. هر چند سعی کردم در آئین‌نامه تندی آن را بگیرم.

به این نکات هم توجه کنید که در قانون جدید، شهرهای زیر یک صد هزار نفر مشمول این مالیات نمی‌شود، ثانیا اگر ساخت‌و ساز توسط اشخاص حقیقی صورت بگیرد و سه سال از پایان کار بگذرد مشمول مالیات نمی‌شود. با جمیع شرایط که ذکر شد اولین مالیاتی که از این شیوه اخذ شود در سال ۱۳۹۸ خواهد بود و البته لازم به ذکر می‌دانم که معتقدم مالیات در قانون جدید کمتر از قانون قبل اخذ خواهد شد.

امکان اصلاح آن است؟

شخصا از هر شیوه‌ای که مالیات را به صورت مقطوع از مردم دریافت کنیم استقبال می‌کنیم چون تکلیف سازمان و مردم در این شیوه روشن است. حتی می‌توانیم مالیات نقل و انتقال را در اختیار دفاتر قرار دهیم. اگر اصلاحیه‌ای پیشنهاد شود من استقبال می‌کنم.    

گفت‌وگو از خبرنگار ایسنا آیسان تنها

انتهای پیام

روحانی دستور اجرای برنامه ششم توسعه را صادر کرده است

پاسخ دولت به جوسازی های رسانه ای،

روحانی دستور اجرای برنامه ششم توسعه را صادر کرده است

تهران - ایرنا - پایگاه اطلاع رسانی دولت اعلام کرد:در روزهای اخیر شاهد جوسازی برخی رسانه‌های خاص در مورد صدور دستور اجرای برنامه ششم توسعه به دستگاه‌های اجرایی هستیم و این در حالی است که ۲۵ اردیبهشت ماه امسال معاون پارلمانی رییس جمهور در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «رییس جمهور برنامه ششم را به هیات دولت ابلاغ کرده است.»

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، لایحه برنامه پنج ساله توسعه ششم از سوی دولت به مجلس نهم داده شده بود، اما رسیدگی به این لایحه به مجلس دهم موکول شد با وجود رعایت نشدن نکات مورد نظر دولت در تصویب این لایحه، وقتی برنامه ششم تبدیل به قانون و ایرادات آن از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام رفع شد، ۲۸ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ علی لاریجانی، رییس مجلس قانون برنامه ششم را به رییس جمهور ابلاغ کرد. اسناد این ابلاغ و نامه رییس مجلس و ثبت آن در روزنامه رسمی موجود است. ابلاغ برخی قوانین در مواقعی که با ازیاد قوانین برای ابلاغ مواجه هستیم مسبوق به سابقه بوده و از نظر قانونی هم ابلاغ قانون از سوی رییس مجلس لازم الاجرا است. بنابراین این قانون بعد از ابلاغ رییس قوه مقننه برای همه دستگاه ها لازم الاجرا بوده و جوسازی ها در این مورد بی معنی است. از سوی دیگر رییس جمهور هم در جلسات هیات دولت دستور اجرای این قانون را صادر کرده است. بنابراین اجرای قانون برنامه ششم توسعه طبق روال در دستور کار دستگاه‌های مختلف اجرایی قرار گرفته و جوسازی‌های اخیر هم عموما با اهداف سیاسی انجام می‌شود.
حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رییس جمهور ۲۵ اردیبهشت ماه امسال با بیان اینکه عنوان عدم اجرای برنامه ششم از سوی روحانی را تکذیب می کنم آیا که این خبر از پایه بی اساس و نادرست است، گفت: « به هر حال قانون دستپخت انسان ها است ممکن است در اجرا مشکلی داشته باشد ولی می توان با ارسال لایحه به مجلس آن را اصلاح کرد. دولت هیچ مقاومتی در برابر مجلس نشان نداده و نشان هم نخواهد داد. خوشبختانه تعامل قابل قبولی میان دولت و مجلس شورای اسلامی برقرار است و دولت یازدهم کوشید فارغ از نگاه سیاسی نمایندگان رفتار اغنایی داشته باشد.» وی با بیان اینکه در دولت یازدهم صدها فقره قانون از سوی رئیس جمهور به دستگاهای ذیربط ابلاغ شده است، خاطر نشان کرد: «برنامه ششم طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود اما رییس جمهور در جلسه هیأت دولت دستور اجرای آن را صادر کرد بر این اساس مقرر شد اگر این برنامه نیازمند هرگونه دستورالعمل، مصوبه و آیین نامه باشد، در جلساتی دولت تصویب و برای اجرا به نهادهای ذیربط ابلاغ شود.»

برنامه ششم توسعه در حال اجرا است

از سوی دیگر، محمدباقر نوبخت، سخنگو دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه در دو نشست خبری اخیر خود به طور مفصل در مورد نحوه اجرای برنامه ششم اطلاع رسانی کرده است.

رییس سازمان برنامه‌وبودجه سه شنبه ۱۳ تیر ماه درباره نحوه اجرای برنامه ششم توسعه گفت: «مسئول اجرای برنامه ششم توسعه کشور، سازمان برنامه‌وبودجه است. به‌دفعات آقای رئیس‌جمهور از اشتغال صحبت کردند و بحث ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی را مطرح کردند. این موضوع جدول ماده ۳ قانون برنامه ششم است. همچنین باید سالانه ۶۵ میلیارد دلار از منابع سرمایه‌گذاری خارجی استفاده شود. موضوع اولویت‌بندی در محیط‌زیست و آب، در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌شده است. البته مطالبی در برنامه اضافه‌شده که دارای بار مالی است و نسبت به اینکه باید منابع موردنیاز برای این بخش‌ها تأمین شود، انتقاداتی داریم. ما نظراتمان را در مجلس، مجمع تشخیص مصلحت و شورای نگهبان بیان کردیم که بخشی از این مصوبات مانع اجرای اولویت‌های برنامه ازجمله رشد ۸ درصدی اقتصاد، اشتغال‌زایی سالانه ۹۵۰ هزارنفری و سرمایه‌گذاری خواهد شد.»

سخنگوی دولت سه شنبه۲۰ تیر ماه هم در پاسخ به منتقدانی که عدم اجرای برنامه ششم را بازگو می‌کنند، گفت: «این روزها می‌شنویم که گفته می‌شود دولت قانون برنامه ششم را ابلاغ نمی‌کند و فعلاً کشور بدون برنامه است. در پاسخ باید گفت هم در تهیه و هم در رسیدگی برنامه، نوآوری‌هایی انجام‌شده است. برای ۳۰ موضوع بخشی و ۱۴ موضوع فرابخشی در طی سال‌های برنامه تا سال ۱۴۰۰ اولویت‌ها را تعیین کردیم. برخی کارها هم روزمره است. ما برنامه را فقط محدود کرده‌ایم برای مجوزهایی که لازم است از مجلس بگیرد. دولت در ۳۰ موضوع بخشی و ۱۴ موضوع فرابخشی اطلاع‌رسانی کامل به مجلس کرده است.»

وی در ادامه گفت: «مجلس انتظار داشت ما مجموعه بزرگی تبصره و ماده ببریم و مجوز بگیریم. این‌ها را در سال‌های قبل، مجوز گرفته بودیم. ما برای انجام ۵ کار درشت و مهم در طول برنامه ششم از مجلس مجوز گرفتیم، رسیدگی به وضعیت آب و محیط‌زیست، ساماندهی فعالیت‌های دانش‌بنیان، گردشگری و حمل‌ونقل ریلی، تأمین مالی برای ایجاد رشد ۸ درصدی و ایجاد سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی و تک‌رقمی کردن نرخ بیکاری و مانند آن برای مجلس مشخص‌شده است. همچنین قرار شد به منطقه مکران (سواحل جنوبی ایران) بیش از سایر جاها توجه کنیم. رشد ۸ درصدی در برنامه را پیش‌بینی کرده‌ایم که سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد که آن‌هم مستلزم جذب ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است. از سوی دیگر مجلس، کلی هزینه برای دولت تراشید. ما به مجلس معترض بودیم. ازنظر ما خدمت به مردم، صرفه‌جویی در بودجه جاری و سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی بود. ما اعتراضمان را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت ابلاغ کردیم. بااین‌حال، رئیس محترم مجلس، برنامه ششم توسعه را ابلاغ کرده‌اند. الآن برنامه ششم به همه دستگاه‌ها ابلاغ‌شده و عده‌ای نباید بی‌جهت بگویند رئیس‌جمهور باید برنامه را ابلاغ کند. رئیس مجلس این ابلاغ را صورت داده و برنامه ششم تبدیل به قانون شده است.»

نوبخت با اشاره به اینکه دولت در حال اجرای برنامه ششم توسعه است، گفت: «برای اجرایی شدن برنامه توسعه، باید برش‌های یک‌ساله که در قالب بودجه سنواتی کشور نوشته می‌شود، تدوین و اجرایی شود. بودجه سال ۹۶ دقیقاً بر اساس برنامه ششم توسعه تهیه‌شده است. مورد به مورد موادی از قانون برنامه قابل‌ذکر است که هم‌اکنون در حال اجرای آن هستیم. ۴۴ مورد از مواد برنامه ششم که در بودجه ۹۶ آمده احصا شده و مشخص است. برنامه را ما تهیه‌کرده‌ایم و باید به رشد ۸ درصدی برسیم. برخی از مواد اضافه‌شده به برنامه، هزینه‌ها را افزایش می‌داد و سرعت کار را کند می‌کرد. ما با این بخش‌ها مخالفیم. از سوی دیگر ببینید برنامه پنجم که ۱۱۵۰ حکم داشت، چند درصد اجرا شد؟ کدام‌یک از سروران ارجمند که پس از ۳.۵ ماه از تدوین برنامه، اعتراض می‌کنند که برنامه چه شد، در دولت‌های قبل، پیگیر اجرای برنامه شده‌اند؟ ظاهراً از دولت قبل قطع امید کرده بودند که برای پیگیری برنامه توسعه پنجم، اقدامی نمی‌کردند. به‌هرحال ما قصد اجرای برنامه را داریم و نسبت به هیچ حکم قانونی بی‌توجهی نمی‌کنیم.»

سیام**9314**
تنظیم: داود توسلی**انتشار:کتایون لامع زاده

 

 
انتهای پیام /* 

در کنفرانس بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد مطرح شد،

  • یکشنبه / ۲۵ تیر ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۹

در کنفرانس بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد مطرح شد،

آمار قابل تامل رییس مجلس درباره اقتصاد کشور

سفر علی لاریجانی به قم

رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که دولت تازه نفس بعدی با انجام اصلاحاتی به سمت جهش ۸ درصدی در اقتصاد براساس قانون برنامه حرکت کند.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در هشتمین کنفرانس بین‌المللی "بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد" با تاکید بر تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: ما بدون اصلاح برخی نظامات نمی توانیم در رسیدن به توسعه موفق باشیم یعنی با نظام پیچیده دیوانی و بودجه ریزی فعلی نمی توان توفیقی در توسعه داشت.

وی افزود: در قانون برنامه جهش ۸ درصدی پیش بینی شده که رسیدن به آن منوط به ۷ یا ۸ اصلاح نظامات است که امیدواریم دولت بعدی تازه نفس بتواند این کار را انجام دهد.

بدون اصلاح برخی نظامات نمی توانیم در رسیدن به توسعه موفق باشیم یعنی با نظام پیچیده دیوانی و بودجه ریزی فعلی نمی توان توفیقی در توسعه داشت.رئیس قوه مقننه تاکید کرد: وزرا باید در دولت آینده این شجاعت را داشته باشند که وقتی مشکلی را در جلوی خود می‌بینند به سمت حل آن بروند نه اینکه در جلسات درددل کنند. ما چنین چیزی را احتیاج نداریم. رجال ملی کسانی هستند که وقتی مشکلی را می‌بینند بگویند امسال دو سه تای آن را حل می کنند.

لاریجانی افزود: دولت و مجلس باید در کنار هم مشکلات را حل کنند. مشکلات پیچیده‌ای داریم که روندی غیر از این تنها انجام کار روزمره و به تاخیر انداختن مشکلات است. برای رشد ۸ درصدی و تحول در صادرات و منفک شدن بودجه از نفت احتیاج به اصلاح نظامات داریم که یکی از همین اصلاح‌ها درباره بودجه ریزی است.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه ریزی عملکرد در قانون برنامه ششم آمده است گفت: علی رغم این تاکید در برنامه ششم به ساز و کارها و تحولاتی در کشور نیاز است که باید با هم صورت گیرد؛ این کار ساده‌ای نیست و باید عزمی برای حرکت آن وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه سهم قابل توجهی از نفت برای بودجه جاری کشور صرف می‌شود،‌ گفت: این در حالی است که بسیاری از کشورها امور دیوانی خود را بدون نفت انجام می دهند. نفت یک سرمایه است و باید صرف امور زیربنایی و توسعه کشور شود. اما ما مجبوریم نفت را برای بودجه جاری مصرف کنیم. این خود نشان دهنده لزوم وجود تغییراتی در نظام بودجه ریزی و امور دیوانی کشور است.

وزرا باید در دولت آینده این شجاعت را داشته باشند که وقتی مشکلی را در جلوی خود می‌بینند به سمت حل آن بروند نه اینکه در جلسات درددل کنند.لاریجانی با اشاره به بزرگ بودن دولت، گفت: با توجه به حجم وسیع دولت باید خدمات ارائه شده به مردم قابل قیاس با کشورهای دیگر باشد. حال اینکه وضع رسیدگی به کارمندان نیز نارس است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که زمان مولفه مهمی در نشان دادن میزان توسعه و رشد در کشورها است، گفت: براساس آمارها ما در ۲۰ کشور منطقه از لحاظ سرمایه گذاری در رتبه ۱۵و در بین ۱۳۸ کشور دنیا در رتبه ۸۷ هستیم، پس این نشان می‌دهد که ما از لحاظ زمان برای سرمایه گذاری دچار مشکل هستیم که همین طولانی شدن امور دیوانی مانع سرمایه گذاری است.

لاریجانی ادامه داد: همچنین براساس آمارها از لحاظ شفافیت در سیاستگذاری در بین ۲۰ کشور منطقه دارای رتبه ۱۸ و در بین ۱۳۸ کشور جهان صد و سی و ششمین هستیم که این نشان دهنده پنهان کاری در امور است. از لحاظ نرخ بیکاری در بین ۲۰ کشور منطقه در رتبه نهم و در بین ۱۳۵ کشور جهان در رتبه ۹۰ هستیم.

به گفته وی، رشد واقعی ناخالص ملی در بین ۲۴ کشور منطقه در رتبه دهم و در بین ۱۹۱ کشور جهان در رتبه ۸۴ هستیم. از لحاظ جذب استعدادها در بین ۲۰ کشور منطقه در رتبه ۱۹ و در بین ۱۳۸ کشور جهان در رتبه ۱۲۶ قرار داریم.

در ۲۰ کشور منطقه از لحاظ سرمایه گذاری در رتبه ۱۵و در بین ۱۳۸ کشور دنیا در رتبه ۸۷ هستیم، ما از لحاظ زمان برای سرمایه گذاری دچار مشکل هستیم که همین طولانی شدن امور دیوانی مانع سرمایه گذاری است.رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع بندی گفت: این آمارها نشان می دهد که این سیستم بزرگ به عنوان امور دیوانی کمکی به وضعیت و توسعه نکرده است و حتی در مواردی موانعی به وجود آورده است.

وی با اشاره به فاصله بسیار بین اجرا و اهداف برنامه و بودجه گفت: دلیل اجرایی شدن اهداف برنامه و بودجه گاهی در درست تنظیم نشدن برخی اهداف در بسیاری از موارد ناشی از کارآمدی ضعیف است. نتیجه تمامی این موارد این می‌شود که تقریبا حدود ۹۰ درصد بودجه مصوب امسال صرف امور جاری شده یعنی پول نفت می‌گیریم تا هزینه برای بودجه جاری کنیم.

لاریجانی در توضیح راهکار حل این مشکل گفت: برگزاری چنین کنفرانسی یک پله برای حل مشکل است اما باید بودجه مصرفی درست مصرف شده تا در کنار کاهش هزینه ‌ها کارآمدی افزایش یابد. طبیعتا اگر ساختار درست شود،‌ می توان به این هدف رسید. سوالی که در اینجا به وجود می‌اید این است که دیگر چه کاری می‌توان برای بهبود این شرایط انجام داد که آن ساختار حکم رانی در کشور است.

رئیس قوه مقننه توضیح داد: در طول صد سال اخیر دو نظریه در ساختار حکمرانی حاکم بود. نظریه اول بر پایه نظام‌های سوسیالیستی بود که هدفشان ایجاد عدالت بین مردم با این توضیح که نقش آزادی و اختیار از مردم گرفته شده و دولت‌ها می‌گفتند چه کسی و چه قدر پول بگیرد و چگونه آن را مصرف کند. این نظام در شوروی سابق حاکم بود و اکنون یکی دو کشور بر پایه آن اداره می‌شود.

از لحاظ شفافیت در سیاستگذاری در بین ۲۰ کشور منطقه دارای رتبه ۱۸ و در بین ۱۳۸ کشور جهان در رتبه 136 هستیم که این نشان دهنده پنهان کاری در امور است. در نرخ بیکاری بین ۲۰ کشور منطقه رتبه 9 و بین ۱۳۵ کشور رتبه ۹۰ را داریم.لاریجانی ادامه داد: نظام دیگر لیبرال در کشورهای غربی است که محور اصلی آن آزادی فکر در عمل و اقتصاد است. از کشورهایی که با این مدل به موفقیت رسیده‌اند و بر سیستم بازار آزاد معتقدند. همچنین اعتقاد دارند که باید امنیت و رفاه برای مردم به وجود آید و تامین اجتماعی و امکانات رفاهی را امری بی بدیل می‌دانند.

وی اضافه کرد: در طول سی سال اخیر تئوری دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه عدالت باید کانون اصلی توجه باشد یعنی اولین مساله در استقرار عدالت آزادی است و در تصمیم گیری های حاکمیتی آنجا که نفع حداکثری است باید به آن سمت حرکت کنند. در اینجا این سوال پیش می‌آید که ما براساس کدام نظامات حرکت می‌کنیم.

لاریجانی توضیح داد: در تئوری عدالت متفکران به دنبال آزادی به نفع عام هستند. آزادی یعنی فکر و اقتصاد بدون قید و بند باشد و قانون برای همه یکسان اعمال شود. همچنین براساس عدالت باید سمت گیری به سمت محرومان باشد چون همیشه در رقابت ها محرومان دچار ضعف می شوند و حکومت باید این ضعف را جبران کند.

وی افزود: ما نیز با مفهوم عدالت موافقیم مبنی بر اینکه اجازه دهیم مردم،  اقتصاد و تحصیل را آزادانه انتخاب کنند و سیستم های دیوانی نباید جایگزین آن شوند. البته گاهی در نظام‌های آموزشی ما سیستم دیوانی به جای فرد تصمیم می‌گیرد که این مخالف عدالت است چون در نظام آموزشی و اقتصادی فرد باید اولین تصمیم گیرنده باشد. ما فقط باید در جایی که به امنیت‌مان ضربه وارد می‌شود مانع شویم و در نهایت شرایطی برای کشف استعدادها فراهم کنیم. قطعا در این راه قانون نیز باید رعایت شود.

از نظر رشد واقعی ناخالص ملی در بین ۲۴ کشور منطقه در رتبه دهم و در بین ۱۹۱ کشور جهان در رتبه ۸۴ هستیم. از لحاظ جذب استعدادها در بین ۲۰ کشور منطقه در رتبه ۱۹ و در بین ۱۳۸ کشور جهان در رتبه ۱۲۶ قرار داریم.رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گسترده شدن سیستم دیوانی در گذشته به دلیل پول نفت یک پز گفت: بعد از پیروزی انقلاب گرایش‌های نیمچه سوسیالیستی در کشور ایجاد شد مبنی بر اینکه همه چیز باید دولتی شود که این روند باعث انباشت نیرو در سیستم حکمرانی شد و بعد از آن نیز تغییر نکرد به طوری که در ازای اصل ۴۴ که باید بخش دولتی به بخش خصوصی و غیر دولتی واگذار شود،‌ شاهد جابجایی نیروگاه به جای نیمچه دولتی دیگر هستیم. نتیجه تمامی این رویکردها ایجاد سیستم دیوانی موسع در کشور است که با حکمرانی مطلوب و سعادت و عدالت محوری و هیچ سیستم دیگری همخوانی ندارد.

لاریجانی خطاب به شرکت کنندگان در این همایش گفت: انتظار می رود به موازات رسیدن به نظام بودجه ریزی عملکرد اشکالات را دریابید و بدانید مشکل کجاست. به نظر می‌رسد که به اندازه کافی شواهد و قرائن درباره اشکالات وجود دارد. نمونه بارز آن رویکرد سازمان برنامه و بودجه است که هر ساله لایحه بودجه را به مجلس ارائه می کند و در آن براساس تورم ۱۰ تا ۱۵ درصد به حقوق و مزایا اضافه می‌کند. ما هم در قانون برنامه دولت را مکلف کردیم که هر ساله ۱۵ درصد دولت را چابک‌تر کند که فکر نمی‌کنم با این وضعیت اتفاقی بیفتد چون تغییرات باید براساس عقبه فکری و تشکیلاتی به وجود آید. شما توانستید در طول برگزاری این چند سال کنفرانس‌ها ۴۰۰۰ نفر را دور هم جمع کنید که به نظام بودجه ریزی عملکرد برسید. باید ۱۴ هزار نفر از حکمرانان را جمع کرده و به آنها بگویید این چند مشکل اساسی وجود دارند تا به جمع بندی برای حل آن برسند.

انتهای پیام

دولت اجرایی شدن برنامه ششم توسعه را ابلاغ کند

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس:

دولت اجرایی شدن برنامه ششم توسعه را ابلاغ کند

شناسه خبر: 1463955 سرویس: استانها
 ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
ولی ملکی

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی از اولویت‌های برنامه ششم توسعه خواستار ابلاغ اجرایی شدن این برنامه توسط دولت شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، ولی ملکی شامگاه پنجشنبه در همایش روز صنعت و معدن یزد با بیان اینکه برنامه ششم توسعه یکی از برنامه‌هایی بود که بیشترین وقت مجلس را به خود اختصاص داد اظهار داشت: دولت نسبت به ابلاغ اجرایی شدن برنامه ششم توسعه اقدام کند.

وی با اشاره به اینکه در این برنامه مشوق‌هایی وجود دارد که در راستای توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر است خاطرنشان کرد: هدف این برنامه این است که ما در هر سال به رشد اقتصادی هشت درصدی برسیم.

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی خیلی صریح عنوان را بیان کردند و دو موضوع تولید و اشتغال را به صورت ویژه مورد توجه قرار دادند.

ملکی با تاکید بر اینکه ما باید با کشورهای مختلف قراردادهای دو جانبه و چند جانبه داشته باشیم تا در اقتصاد پایدار باشیم، تصریح کرد: امروزه دوره دوران تعامل است، ما نمی‌توانیم دور خود حصار بکشیم و به پیشرفت دست پیدا کنیم بلکه باید به وسیله تعامل با دنیا به این مهم دست پیدا کنیم.

وی به قرارداد توتال اشاره کرد و با گلایه از انتقادهایی که به این قرارداد صورت گرفته تصریح کرد: زمانی که با توتال قرارداد بستیم چین و فرانسه را درگیر کردیم و به واسطه منافع خودشان هم که شده این کشورها ناگریز هستند که از ما حمایت کنند.

وی با اشاره به معدن محور بودن استان یزد افزود: قانون در برنامه ششم توسعه حمایت به منظور توسعه ظرفیت‌های معدنی را در دستور کار دولت قرار داده است.

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا بیش از همه مسئولان نظر و دید رهبر معظم انقلاب به رفع مشکلات کشور است و هیچ تردیدی وجود ندارد که برطرف کردن این مشکلات تنها به وسیله اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود.

ملکی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای درون‌گرایی و برون‌نگری است، خاطرنشان کرد: با کمال تاسف نظریه‌پردازی در کشور ما زیاد است و هر کسی خود را در همه زمینه‌ها صاحب نظر می‌داند و اظهار نظر می‌کند در حالی که در کشورهای پیشرفته دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

وی برندسازی را یکی دیگر از اهداف برنامه ششم توسعه کشور دانست و افزود: لازم است که صنعت‌گران و تولیدکنندگان به برندسازی توجه ویژه‌ای داشته باشند و به این وسیله زمینه توسعه هر چه بیشتر اقتصاد کشور را فراهم کنند.

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برندسازی یک اصل است و اگر به آن توجه نکنیم نمی‌توانیم به اهدافی که در برنامه ششم توسعه برای پیشرفت کشور در نظر گرفته شده دست پیدا کنیم.

ملکی ادامه داد: یزد باید برای خودش چند برند اصلی داشته باشد و این برندها در پلکان‌های اول نردبام تجارت قرار بگیرد چرا که تنها به این وسیله صنایع یزد به عنوان صنایع ماندگاری می‌توانند حرف اول را بزنند.

انتهای پیام/

۹۶/۰۴/۲۳ :: ۱۲:۲۳

امیرآبادی در گفت‌‌وگو با فارس:

اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از وی «سؤال» خواهد کرد/ مجلس درباره برنامه ششم کوتاه نمی‌آید

خبرگزاری فارس: اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از وی «سؤال» خواهد کرد/ مجلس درباره برنامه ششم کوتاه نمی‌آید

عضو هیأت رئیسه مجلس با تأکید بر اینکه مجلس درباره برنامه ششم کوتاه نمی‌آید، گفت: راهکار برخورد با رفتار فراقانونی دولت، سؤال از رئیس‌جمهور است و اگر برنامه ششم اجرا نشود، مجلس این کار را خواهد کرد.

 

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به عدم ابلاغ قانون ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور، اظهار داشت: رئیس‌جمهور از ابتدا با ارائه برنامه ششم  مخالف بود و حتی در بحث سیاست‌های کلی برنامه ششم که در مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شد، در آن جلسات حضور فعالی نداشت و با آن مخالفت می‌کرد.

امیرآبادی ادامه داد: همان موقع گفته شد که مرحوم هاشمی رئیس وقت مجمع به ایشان گلایه کرده بود که شما دولت قبل را به قانون‌گریزی متهم می‌کنید و چطور نمی‌خواهید در برنامه ششم توسعه چیزی ارائه کنید.

*ماجرای رفت و برگشت‌ برنامه ششم توسعه بین مجلس و دولت

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تهیه این قانون در مجمع و ابلاغ آن از سوی رهبر معظم انقلاب، خاطرنشان کرد: دولت در آن مقطع در یک تنگنایی قرار گرفت و ناچار بود برنامه را اعلام کند اما احکام را به مجلس ارائه داد و آن موقع رئیس مجلس اعلام کرد اینها احکام برنامه است و دولت باید برنامه را ارائه دهد اما نهایتا و پس از این رفت و برگشت‌ها بین مجلس و دولت نهایتا چهار تا پنج صفحه آن هم به امضای آقای نوبخت به مجلس داده شد و آقای لاریجانی هم اعلام کرد این برنامه مورد نظر مجلس نیست و به رهبر معظم انقلاب نامه نوشتند.

وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در آن نامه دستور فرمودند که مجلس آن را با همکاری دولت انجام دهد و مجلس خودش برنامه را شروع کرد و کمیسیون تلفیق روی ‌آن وقت گذاشت و این برنامه را تهیه و در صحن نیز تصویب کرد.

*قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید و مصوبه را از دولت خواهد خواست

امیرآبادی با بیان اینکه متاسفانه رئیس‌جمهور برنامه ششم توسعه را ابلاغ نکرد، یادآور شد: البته آنها بخش‌هایی از این برنامه ششم توسعه را شروع به اجرا کردند که البته جنبه انتخاباتی داشت از جمله پرداخت مستمری کمیته‌ امدادی‌ها؛ این در حالی بود که حتی نماینده دولت در کمیسیون تلفیق با بند افزایش حقوق بازنشستگان و پرداخت این مستمری مخالف بود اما این افزایش در شب انتخابات انجام شد، متاسفانه این وعده دولت مبنی بر اینکه گفته بودند یارانه کسانی که قطع شده دوباره پرداخت خواهد شد بعد از انتخابات فراموش شد و از این رو ما در دفاتر خود مراجعات بسیاری در این زمینه داریم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه برخی معتقدند با این روند هویت مجلس زیر سوال می‌رود و چه اقداماتی باید برای برخورد با این رفتار فراقانونی صورت گیرد، گفت: ما اولاً منتظریم کابینه شکل بگیرد و دولت رای اعتماد را بگیرد، قطعا مجلس در بحث برنامه ششم کوتاه نمی‌آید و مصوبه را از دولت خواهد خواست که آن را اجرا کند.

*سه راهکار مجلس برای اجرای برنامه ششم از سوی دولت

وی با بیان اینکه مجلس در سه جا می‌تواند بحث نظارتی خود را در قبال دولت اعمال کند، اظهار داشت: یکی بحث تک‌تک وزراست که وقتی از مجلس رای اعتماد می‌گیرند باید قول دهند که برنامه ششم را اجرا می‌کنند و اگر این کار را انجام ندهند مجلس به دنبال استیضاح و راه‌های نظارتی خود خواهد رفت.

امیرآبادی تصریح کرد: راهکار دوم بودجه سال 97 است که در بودجه ای که به مجلس ارائه می‌شود مجلس حتما در این خصوص اعمال نظارت خواهد کرد و اگر براساس برنامه ششم نباشد می‌تواند بودجه را برگرداند.

*اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از رئیس‌جمهور سوال خواهد کرد

عضو هیات رئیس مجلس شورای اسلامی سومین راهکار برخورد با این رفتار فراقانونی دولت را سوال از رئیس‌جمهور عنوان کرد و یادآور شد: اگر رئیس‌جمهور برنامه ششم را اجرا نکند مجلس از رئیس‌جمهور سوال خواهد کرد، چرا که برنامه ششم برای نمایندگان بسیار مهم است و متعلق به همین مجلس است، لذا مجلس شورای اسلامی نسبت به این برنامه حساس است.

وی با تاکید بر اینکه ما دوستانه از دولت می‌خواهیم روندی را در دولت آینده طی کند که تعامل بین دو قوه باقی بماند گفت: عدم ابلاغ و عدم اجرای برنامه ششم به قشرهای مختلفی از مردم از جمله فرهنگیان، بازنشستگان، کارمندان و بخش‌های مختلف تولید، کشاورزی و آسیب‌های اجتماعی لطمه می‌زند و همه این موارد در برنامه ششم در نظر گرفته شده و دولت باید برنامه ششم را اجرا کند.

*اگر برنامه ششم توسعه اجرایی نشود تعامل بین مجلس و دولت به هم خواهد خورد

امیرآبادی در عین حال به سیاست‌های کلی برنامه ششم که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست‌های کلی مانند قانون است و باید در کشور اجرا شود؛ لذا اگر این موضوع اجرایی نشود تعامل بین مجلس و دولت به هم خواهد خورد و رئیس‌جمهور قطعا این مساله را متوجه است.

*احتمالا رئیس‌جمهور در روز تحلیف اسامی وزرا را اعلام می‌کند

وی در پایان گفت: امیدواریم در مرداد ماه که تحلیف انجام می‌شود با توجه به اینکه اخباری وجود دارد که احتمالا رئیس‌جمهور در روز تحلیف اسامی وزرا را اعلام می‌کند، مجلس هم برای بررسی ورود خواهد کرد و با مشخص شدن تکلیف دولت جدید آنها باید به سمت اجرای برنامه ششم بروند.

انتهای پیام/

+

۹۶/۰۴/۲۳ :: ۱۱:۱۶

در گفت‌وگو با فارس

فروزنده: ابلاغ نشدن قانون برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور تخلف آشکار قانونی است/ مجلس به این رفتار فراقانونی دولت واکنش قوی نشان دهد

خبرگزاری فارس: فروزنده: ابلاغ نشدن قانون برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور تخلف آشکار قانونی است/ مجلس به این رفتار فراقانونی دولت واکنش قوی نشان دهد

سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با بیان اینکه عدم ابلاغ قانون ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور تخلف آشکار قانونی است، گفت: مجلس به این رفتار فراقانونی دولت واکنش قوی نشان دهد چرا که در غیر اینصورت هویت مجلس از بین خواهد رفت.

 

لطف‌الله فروزنده سخنگوی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، با اشاره به عدم ابلاغ قانون ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور آن را مصداق تخلف آشکار قانونی عنوان کرد و اظهار داشت: رسانه‌ها و افکار عمومی باید این را به مردم بگویند رئیس‌جمهوری که ادعا دارد اما به قانون عمل نمی‌کند و این یک یا دو مورد هم نبوده است.

فروزنده ادامه داد: البته دولت برخی از بندهای قانون را که به نفع آنهاست مانند پرداخت مستمری به کمیته امدادی‌ها انجام داد و از آن بهره‌برداری انتخاباتی کرد؛ لذا این موضوع، نگاه این دولت را کاملا نشان می‌دهد.

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه باید از مجلس گله کرد چراکه مجلسی که نتواند از قانون خود دفاع کند چه جوابی دارد افزود: ما از آقای لاریجانی که مجلس را اداره کرده و قدرت نفوذ دارد می‌پرسیم چرا متاسفانه مجلس را به نفع دولت مصادره می‌کند و در هر زمینه‌های که مجلس وارد می‌شود آقای لاریجانی طوری عمل می‌کند که مجلس خنثی می‌‌شود؟

وی تصریح کرد: نمایندگان باید ابتدا از رئیس و هیات رئیسه مجلس بپرسند چرا که آنها زحمت لازم را کشیده‌اند، حتی فراکسیون امید هم باید بداند اگر دولت قانون را اجرا نکرده و بی‌اعتنا به مجلس باشد هویت مجلس از بین خواهد رفت و این یعنی هویت تک تک نمایندگان از بین رفته است.

فروزنده تاکید کرد: امیدواریم مجلس به این رفتار فراقانونی دولت واکنش قوی نشان دهد و دولت نیز مقید به اجرای قانون باشد و بداند بدون قانون کشور به درستی اداره نخواهد شد و این مساله منجر به نابودی کشور می‌شود.

انتهای پیام

+

نقوی در گفت‌وگو با فارس:

 

دولت مدعی قانونگرایی با عدم ابلاغ برنامه ششم تخلف بزرگی مرتکب شده است/ انتقاد از استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ قانون برنامه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه دولت مدعیِ قانون‌گرایی با عدم ابلاغ برنامه ششم تخلف بزرگی مرتکب شده است، نسبت به استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ قانون برنامه انتقاد کرد و آن را عین بی‌قانونی و گریز از اجرای قانون دانست.

+

روستاآزاد در گفت‌وگو با فارس:

 

ابلاغ نشدن برنامه ششم توسعه از سوی رئیس‌جمهور «تخلف قانونی» است/ رئیس‌ مجلس ورود کند

عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ابلاغ نشدن قانون برنامه ششم از سوی رئیس‌جمهور را مصداق بداخلاقی سیاسی و تخلف قانونی برشمرد و گفت: رئیس مجلس یا هیأت رئیسه باید به این موضوع ورود کنند.

اشتغالزایی با طرح‌های تکراری

تسنیم گزارش می‌دهد

اشتغالزایی با طرح‌های تکراری

نامعادله اشتغال و بیکاری

شناسه خبر: 1463517 سرویس: اقتصادی
 ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
اشتغال

با توجه به اینکه برخی کارشناسان اقتصادی شاخص‌های متعددی را برای ایجاد اشتغال در بازار کار می‌شمارند اما مشاهده می‌کنیم که دولتی‌ها بدون توجه به نقطه نظرات فعالان بازار کار صرفاً‌ �عدم مهارت� را مشکل اصلی بازار کار می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درست است که مشکل بیکاری ریشه در سال های طولانی دارد و مختص به چند سال اخیر نیست وحل مشکل بیکاری از دغدغه های مسئولین در همه دولت ها بوده است. از آنجایی که اشتغال جوانان، ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره دغدغه‌ اساسی دولت‌ها و برنامه‌ریزان را به خود اختصاص داده از این رو موضوع اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه‌ی کشور در نظر گرفته شود.

امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی شناخته می‌شود به طوری که در سال‌های اخیر به ویژه در حال حاضر، کشورمان علاوه بر معضل بیکاری، گریبانگیر پیامدهای ناشی از آن و مشکلات دیگری همچون فقر و ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و ... است.

اما آنچه باعث می شود که در برخی دولت ها عملکرد بیکاری بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد ناشی از نوع رفتار دولت ها و مسئولین با این پدیده است. به طور مثال عدم مقابله با قاچاق کالا و ورود کالاهای مشابه داخلی یکی از موضوعاتی است که در دولت یازدهم به آن توجهی نشد.

اما فارغ از تمام این موارد؛ دولت در جهت حل معضل اشتغال �طرح‌ کارورزی�، �مهارت آموزی در محیط کار واقعی�، �طرح تکاپو� و �طرح مشوق‌های کارفرمایی� چهار طرح اشتغالزایی را در قالب برنامه جامع اشتغال فراگیر طراحی کرد که �مهارت آموزی� در 2طرح اصلی نقش محوری دارد. برخی از کارشناسان بازار کار معتقدند که مشکل امروز بیکاری در کشور ما تنها معضل �عدم مهارت� نیست و معتقدند که این طرح‌ها منجر به اشتغال نمی‌شود. چرا که تکرار طرح های قبلی اشتغال زایی است.

*بیکاری خطرناک‌ترین بحران کشور در سال‌های آتی

حسن طائی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی  با ارائه 20 ضرورت نهادی مورد نیاز برای بهبود بازار کار، نمایی کلی از بازار را تشریح کرد. بررسی این 20 ضرروت نشان می دهد که مهار آموزی محور اصلی  مشکل بازار کار نیست که بخواهد  ملاک اصلی در برنامه ریزی دولت باشد.

1. برای حل معضل اشتغال باید به سرمایه گذاری و تولید اندیشید و لازمه آن اتخاذ سیاست ها و خط مشی‌های منسجم و صحیح اقتصادی، مدیریت و تخصیص بهینه‌ منابع مالی، فیزیکی و انسانی مورد نیاز، سیاست‌های درآمدی و دستمزدی مطلوب، نرخ مناسب ارز و قیمت واقعی نهاده های تولید و…، شروط لازم برای حل مسائل اقتصادی و مشکلات بازارکار کشور است.

2. باتوجه به تحولات جمعیتی و سرمایه های انسانی کشور و پیامدهای آن، ضرورت بازنگری و تغییر در شیوه‌ نگرش و اداره امور عمومی یا نظام تدبیر در جهت کاهش تصدیگری بخش عمومی، افزایش توان حکومت برای ایفای نقش حاکمیتی و تقویت بخش خصوصی و تعاونی حایز اهمیت بسیار است.

مهمترین سئوال‌هایی که نظام اجرایی کشور باید بدان پاسخ بدهد، عبارتند از: 1) کدامیک  از زیر مجموعه های آن توانایی درک تحولات جمعیتی و پیامدهای آن دربازار خدمات آموزشی، بازارکار و سایر ارکان اقتصاد، اجتماع و … را دارند؟ 2) کدامیک از آنها آمادگی نظارت بر این پدیده و برعهده گرفتن بخشی از مدیریت تحول این برهه از تاریخ کشور را دارند؟

3. باتوجه به ظرفیت اشباع شده بخش عمومی در ایجاد اشتغال، به نظر می‌رسد که برای ایجاد فرصتهای شغلی مورد نیاز در بازارکار، تمام توجهات باید برفعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی متمرکز شود. بدیهی است که برای نیل به این هدف باید، نخست به شناخت عواملی پرداخت که تاکنون مانع حضور اساسی این بخش در اقتصاد ایران شده است. این بخش برای حضور فعال در عرصه‌ فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، به طور کلی، بیش از هر چیز نیازمند تثبیت حقوق مالکیت، تأمین امنیت همه جانبه، تضمین آزادی ورود و خروج منابع تولید و کاهش هزینه های مبادله است.

4. به منظورکاهش هزینه‌های مبادله، نقش نظارتی نهاد دولت، مهمتر از سایر وظایفی است که معمولاً برای آن نهاد تعریف می‌شود. در این راه، تعریف درست و تضمین کامل قواعد بازی در چرخه‌ فعالیت‌های اقتصادی و داوری در مورد حُسن اجرای قواعد در بین عاملان اقتصاد در بازارهای متعارف اقتصادی، از ضروریات اولیه به شمار می‌آید.

5. به منظور تأمین شرایط بالا، نظام اجرایی کشور، مانند هر مجموعه‌ زنده و پویا، باید به شناخت و نقادی منحنی عمر سازمانی هر یک از اندام‌ها و زیر مجموعه‌های خود بپردازد. مهمترین سئوال‌هایی که نظام اجرایی کشور باید بدان پاسخ بدهد، عبارتند از: 1) کدامیک  از زیر مجموعه های آن توانایی درک تحولات جمعیتی و پیامدهای آن دربازار خدمات آموزشی، بازارکار و سایر ارکان اقتصاد، اجتماع و … را دارند؟ 2) کدامیک از آنها آمادگی نظارت بر این پدیده و برعهده گرفتن بخشی از مدیریت تحول این برهه از تاریخ کشور را دارند؟

6. شرایط و فضای حاکم بر جامعه، تعیین کننده‌ فعالیت‌های عاملان اقتصادی است. هر چه در یک جامعه تشنج ها، مجادله‌های سیاسی، اعتصاب ها و تنش‌های داخلی و بین المللی کمتر باشد، در یک کلام، هرچه طول ادوار تنش‌های سیاسی کوتاه‌تر و دوره‌ تناوب آن بلندتر شود، زمینه‌های بهتری برای کارکرد بازارها و ادوار اقتصادی فراهم می‌آید. بنابراین، در این مرحله‌گذار و مدیریت تحول می‌باید بیش از هر چیز به‌آرامش سیاسی، امنیت حقوقی و اجتماعی و ثبات اقتصادی اندیشید.

7. بدیهی است که نهاد حکومت در عرصه‌ فعالیت ها، پیوسته علایم و اطلاعاتی را از خود به محیط بیرونی انتقال می‌دهد. این اطلاعات در شکل‌گیری رفتارها و  واکنش های مهارتی خانوارها و اعضای آنها نقش بسزایی دارد؛ به عبارت دیگر، خانوارها (صاحبان منابع تولید) در واکنش به مسایل محیطی سعی خواهند کرد که پیوسته نحوه‌ حضور خود را در بازارهای اقتصادی، با علایم و اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و حقوقی و … تطبیق دهند.

بنابراین، قوانین و سیاست‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهای مناسب حکومت در تمامی ابعاد و وجوه خود در این گذار تاریخی در سامان یافتن و پویایی بازارهای متعارف اقتصادی بویژه بازارکار، از شروط اساسی محسوب می‌شوند.

8. هرگونه سرمایه گذاری، مستلزم ارزیابی و تحلیل هزینه- فایده است و لازمه‌ ارزیابی درست، قابلیت پیش‌بینی آینده بازارها است که این نیز نیازمند پایداری نسبی جهت گیری‌های در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های اقتصادی و سیاست خارجی کشور خواهد بود. بنابراین، لازم است که سیاستگذاران ارشد نظام درمورد مجموعه‌ای از اهداف کلان ملی و اولویت بندی آنها به یک اجماع دست یابند و آن را آشکارا  اعلام کنند و  به صورت قانونی شفاف در آورند و در عمل، نیز بدان پایبند باشند و بر پایبندی دستگاه‌های عمومی به آن اولویتها نیز نظارت کنند.

9. در حوزه‌ سیاست‌های کلان اقتصادی، با توجه به نیاز فراوان به تشکیل بنگاه‌های اقتصادی جدید، از یک سو و تقویت بنگاه‌های اقتصادی فعلی، از سوی دیگر، برای ایجاد فرصت و افزایش به کارگیری نیروی انسانی، باید از سیاست‌های مالی، پولی و اعتباری مناسب استفاده کرد. منتهی برای نیل به ثبات اقتصاد کلان و رشد تولید بنگاه‌ها باید با کارفرمایان و کارکنان آنها در چارچوب سه جانبه گرایی برای افزایش فرصت های شغلی به تفاهم رسید.

10. زمینه‌سازی برای شکل گیری بازارکار مدیران و سازوکار صحیح برای هرم مدیریت منابع انسانی و روش های شناخته شده ارتقا، که در تمامی نظام های مدیریتی باعث اعتلای نظام کارشناسی و پیدایش تحول آفرینان اعجازگر، نظریه پردازان، مدیران و مشاوران و همچنین، دانشکاران یا نوآوران فنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شوند، از ضرورت های اولیه به شمار می‌آیند.

11. شناخت تحولات تکنولوژیکی و پیامدهای آنها بر بازارهای اقتصادی در این برهه از زمان، ایجاب می‌کند که با آموزه و دیدمانی صحیح با این پدیده برخورد شود. در گذشته، تحلیلگران بازارکار  انتظار داشتند که وضعیت رونق و رکود بازار کار، با  ادوار اقتصادی همگام باشد، اما اکنون بازارکار از نظر تقاضای نیروی کار تحت تأثیر تغییرات پیوسته دانش بری و کاراندوزی فرآیند تولید در بازار کالا و خدمات قرار دارد. درنتیجه، بازار کار با پدیده‌ نوظهور بیکاری تکنولوژیک مواجه گشته است. بیکاری تکنولوژیک، نتیجه‌ کشف ابزارها و فناوریهای جدید در صرفه جویی استفاده از کار انسانی در فرآیند تولید است. بنابراین باتوجه به این تحولات، در آینده، حتی هنگامی که اقتصاد با رونق نیز مواجه است، باید منتظر آثار عدم تعادلی آن بر بازار کار بود. دراین شرایط،   به کارگیری صحیح سیاست‌های اقتصادی و تحلیل پیامد آنها بر بازارهای اقتصادی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تقاضای زنان به اشتغال همراه با تمایل جوانان برای مشارکت بیشتر در بازار کار، یکی از سرچشمه‌های فزونی عرضه برتقاضای نیروی کار خواهد بود

12. امروزه توان همپایی با تغییرات گسترده و سریع فناوری و ظهور مدل های جدید کسب و کار مهمترین عامل موثر بر پایداری اقتصادها و حفظ موقعیت کسب و کارها در بازارهای کالا و خدمات است. توجه ویژه و حمایت از کارآفرینی مبتنی بر نوآوری در راستای ارتقاء پایداری کسب و کارها و حفظ اشتغال مولد حیاتی است. بدین منظور لازم است تا فرهنگ کارآفرینی، روحیه نوآوری و خلاقیت در نظام آموزشی و پرورشی کشور، از ابتدایی ترین سطح مهدهای کودک تا  بالاترین سطح تحصیلات تکمیلی رسوخ کرده و نهادینه شود. لزوم همراهی کلیه رسانه های فرهنگی در تحقق این امر غیرقابل انکار است.

13. در گذشته، زنان در فعالیت اقتصادی مشارکت چندانی نداشته اند، اما به دلیل تحولات نظام آموزشی از یک سو و ضرورت دو فرد شاغل برای تأمین نیازهای مالی خانوارها از سوی دیگر، بازار کار کشور در آینده با عرضه‌ نیروی کار زنان در مقیاس بسیار گسترده مواجه خواهد شد. این پدیده، به همراه تمایل جوانان برای مشارکت بیشتر دربازار کار، یکی از سرچشمه های فزونی عرضه برتقاضای نیروی کار و یا عدم تعادل بیشتر در بازارکار خواهد بود. برای مقابله با این پدیده، به هیچ وجه سیاست‌های بازدارنده و تأخیری توصیه نمی شود، بلکه باید با اصلاح طرف تقاضای بازارکار، زمینه‌ حضور هرچه بیشتر آنان را در فعالیت های اقتصادی فراهم کرد.

14. کشور ما مثل تمامی جوامع توسعه یافته و درحال توسعه، باید زمینه های پیدایش بخش سوم در جامعه را فراهم کند. گستره‌ بخش سوم، گونه ای از فعالیت‌های اجتماعی توسط آحاد مردم است که طیف وسیعی از خدمات عمومی تا خدمات درمانی، تعلیم و تربیت، مذهب، وکالت و هنر را در بر می‌گیرد. این بخش، مستقل از دولت و بخش خصوصی وظایفی را به عهده می گیرد و خدماتی را انجام می دهد که دو بخش دیگر تمایل چندانی به آنها ندارند. بدیهی است که عملکرد این بخش برحسب شیوه‌های سنجش نظام اقتصادی متعارف ارزیابی نمی‌شود، بلکه معیارهای اقتصاد اجتماعی که نتایج اجتماعی را با منافع اقتصادی غیرمستقیم در هم می آمیزد ملاک‌های تعیین کننده هستند.

15. مؤثرترین شیوه برای حفظ سطح اشتغال موجود کشور، کاهش محدودیت‌های بخش عرضه اقتصاد بویژه تسهیل در فرایندهای اداری، قوانین و مقررات و مجوزها و همچنین ارتقای سطح حرفه و مهارت شاغلان، بویژه در بخش‌های تولیدی، از راه تدوین و اجرای برنامه های آموزش فنی و حرفه‌ای است.

16. باتوجه به اینکه عنصر دانایی به عنوان عامل مزیت رقابتی در اقتصاد جدید قلمداد می شود، در کشور ما باید همواره درصد قابل توجهی از نیروهای شاغل مشغول گذراندن دوره های آموزش ضمن خدمت و آموزش فنی و حرفه‌ای باشند.

17. شناسایی روش ها و شیوه های جدید تأمین مالی به گونه ای که بتوان از پتانسیل نیروی کار جوان کشور در بازار کار آینده برای افزایش سطح تقاضای مؤثر در بازار کالا و خدمات امروز بهره جست. جوانان تحصیلکرده، کارآفرینان بالقوه کشور هستند که در صورت توجه دولت به نهادهای پشتیبان کارآفرینی از جمله آموزش، مشاوره و شیوه های مناسب تامین مالی فعالیتهای کارآفرینانه به خوبی از عهده ایجاد تقاضا در بازار کار و ارزش آفرینی برخواهند آمد.

18. اصلاح و ساماندهی نظام داده‌ها و اطلاعات بازار کار پیش شرط هرگونه برنامه ریزی، سیاستگذاری، اجرا،   نظارت و ارزیابی نتایج در بازار کار و توسعه منابع انسانی است.   

19. سیاست‌ها و شرایط در بازار های اقتصادی باید به گونه ای براساس کارائی و رقابت ساماندهی شوند که بنگاه‌ها برای فعالیت در صحنه‌ اقتصادی، ‌ بیش از هرچیز نیازمند تلاش و دانش باشند. هرگاه شرایطی در اقتصاد به وجود آید که بنگاه‌ها با استفاده از امتیازهای مالی، ‌ تجاری، گمرکی و … که به دست می آورند به بقای خود ادامه دهند، طبیعی است که به سراغ خلق ارزش و فرصت‌های جدید از طریق شیوه های نوآوری تولید و بکارگیری دانش و تکنولوژی نمی‌روند و پیوسته در جستجوی کسب امتیازها و ویژه‌ خواری‌های اقتصادی و سیاسی هستند.

20. شناخت انتظارات بخش خصوصی از دانش آموختگان آموزش عالی، به عنوان بخشی که در آینده انتظار می رود در بازار کار اصلی ترین نقش را ایفا کند، برای دانش آموختگان و برنامه ریزان آموزشی بسیار ضروری است. دانش آموختگان آموزش عالی برای اینکه بتوانند در بازار کار با هزینه های جستجوی کمتری مواجه باشند، باید به شایستگی ها و مهارت‌های کانونی مورد انتظار بازار کار از آنان واقف شوند؛ از جمله مهمترین این شایستگی ها، توانایی �ارزش آفرینی و خلق فرصت‌های جدید� درون بنگاه‌های اقتصادی است.

اگر معتقدیم بحران بیکاری مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه ایران در سالهای آینده است، در رتبه‌بندی اهداف ملی، �حل چالش بیکاری� باید به عنوان اولویت اول نظام سیاسی یعنی تمام قوای کشور برگزیده شود.

 انتهای پیام/

اشتغالزایی با طرح‌های تکراری

تسنیم گزارش می‌دهد

اشتغالزایی با طرح‌های تکراری

نامعادله اشتغال و بیکاری

شناسه خبر: 1463517 سرویس: اقتصادی
 ۲۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۱
اشتغال

با توجه به اینکه برخی کارشناسان اقتصادی شاخص‌های متعددی را برای ایجاد اشتغال در بازار کار می‌شمارند اما مشاهده می‌کنیم که دولتی‌ها بدون توجه به نقطه نظرات فعالان بازار کار صرفاً‌ «عدم مهارت» را مشکل اصلی بازار کار می‌دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درست است که مشکل بیکاری ریشه در سال های طولانی دارد و مختص به چند سال اخیر نیست وحل مشکل بیکاری از دغدغه های مسئولین در همه دولت ها بوده است. از آنجایی که اشتغال جوانان، ارزش محوری جامعه است و رفع بیکاری به عنوان پدیده‌ی مخرب اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، همواره دغدغه‌ اساسی دولت‌ها و برنامه‌ریزان را به خود اختصاص داده از این رو موضوع اشتغال و بهره‌وری کامل و مناسب از نیروی انسانی باید به عنوان یکی از اهداف راهبردی توسعه‌ی کشور در نظر گرفته شود.

امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، بیکاری یکی از مهمترین مسائل اجتماعی شناخته می‌شود به طوری که در سال‌های اخیر به ویژه در حال حاضر، کشورمان علاوه بر معضل بیکاری، گریبانگیر پیامدهای ناشی از آن و مشکلات دیگری همچون فقر و ناهنجاری‌های روانی، خرابکاری و بزهکاری، مهاجرت، قاچاق مواد مخدر، طلاق و ... است.

اما آنچه باعث می شود که در برخی دولت ها عملکرد بیکاری بیشتر مورد بررسی قرار می گیرد ناشی از نوع رفتار دولت ها و مسئولین با این پدیده است. به طور مثال عدم مقابله با قاچاق کالا و ورود کالاهای مشابه داخلی یکی از موضوعاتی است که در دولت یازدهم به آن توجهی نشد.

اما فارغ از تمام این موارد؛ دولت در جهت حل معضل اشتغال «طرح‌ کارورزی»، «مهارت آموزی در محیط کار واقعی»، «طرح تکاپو» و «طرح مشوق‌های کارفرمایی» چهار طرح اشتغالزایی را در قالب برنامه جامع اشتغال فراگیر طراحی کرد که «مهارت آموزی» در 2طرح اصلی نقش محوری دارد. برخی از کارشناسان بازار کار معتقدند که مشکل امروز بیکاری در کشور ما تنها معضل «عدم مهارت» نیست و معتقدند که این طرح‌ها منجر به اشتغال نمی‌شود. چرا که تکرار طرح های قبلی اشتغال زایی است.

*بیکاری خطرناک‌ترین بحران کشور در سال‌های آتی

حسن طائی اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی  با ارائه 20 ضرورت نهادی مورد نیاز برای بهبود بازار کار، نمایی کلی از بازار را تشریح کرد. بررسی این 20 ضرروت نشان می دهد که مهار آموزی محور اصلی  مشکل بازار کار نیست که بخواهد  ملاک اصلی در برنامه ریزی دولت باشد.

1. برای حل معضل اشتغال باید به سرمایه گذاری و تولید اندیشید و لازمه آن اتخاذ سیاست ها و خط مشی‌های منسجم و صحیح اقتصادی، مدیریت و تخصیص بهینه‌ منابع مالی، فیزیکی و انسانی مورد نیاز، سیاست‌های درآمدی و دستمزدی مطلوب، نرخ مناسب ارز و قیمت واقعی نهاده های تولید و…، شروط لازم برای حل مسائل اقتصادی و مشکلات بازارکار کشور است.

2. باتوجه به تحولات جمعیتی و سرمایه های انسانی کشور و پیامدهای آن، ضرورت بازنگری و تغییر در شیوه‌ نگرش و اداره امور عمومی یا نظام تدبیر در جهت کاهش تصدیگری بخش عمومی، افزایش توان حکومت برای ایفای نقش حاکمیتی و تقویت بخش خصوصی و تعاونی حایز اهمیت بسیار است.

مهمترین سئوال‌هایی که نظام اجرایی کشور باید بدان پاسخ بدهد، عبارتند از: 1) کدامیک  از زیر مجموعه های آن توانایی درک تحولات جمعیتی و پیامدهای آن دربازار خدمات آموزشی، بازارکار و سایر ارکان اقتصاد، اجتماع و … را دارند؟ 2) کدامیک از آنها آمادگی نظارت بر این پدیده و برعهده گرفتن بخشی از مدیریت تحول این برهه از تاریخ کشور را دارند؟

3. باتوجه به ظرفیت اشباع شده بخش عمومی در ایجاد اشتغال، به نظر می‌رسد که برای ایجاد فرصتهای شغلی مورد نیاز در بازارکار، تمام توجهات باید برفعالیت‌های بخش خصوصی و تعاونی متمرکز شود. بدیهی است که برای نیل به این هدف باید، نخست به شناخت عواملی پرداخت که تاکنون مانع حضور اساسی این بخش در اقتصاد ایران شده است. این بخش برای حضور فعال در عرصه‌ فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی، به طور کلی، بیش از هر چیز نیازمند تثبیت حقوق مالکیت، تأمین امنیت همه جانبه، تضمین آزادی ورود و خروج منابع تولید و کاهش هزینه های مبادله است.

4. به منظورکاهش هزینه‌های مبادله، نقش نظارتی نهاد دولت، مهمتر از سایر وظایفی است که معمولاً برای آن نهاد تعریف می‌شود. در این راه، تعریف درست و تضمین کامل قواعد بازی در چرخه‌ فعالیت‌های اقتصادی و داوری در مورد حُسن اجرای قواعد در بین عاملان اقتصاد در بازارهای متعارف اقتصادی، از ضروریات اولیه به شمار می‌آید.

5. به منظور تأمین شرایط بالا، نظام اجرایی کشور، مانند هر مجموعه‌ زنده و پویا، باید به شناخت و نقادی منحنی عمر سازمانی هر یک از اندام‌ها و زیر مجموعه‌های خود بپردازد. مهمترین سئوال‌هایی که نظام اجرایی کشور باید بدان پاسخ بدهد، عبارتند از: 1) کدامیک  از زیر مجموعه های آن توانایی درک تحولات جمعیتی و پیامدهای آن دربازار خدمات آموزشی، بازارکار و سایر ارکان اقتصاد، اجتماع و … را دارند؟ 2) کدامیک از آنها آمادگی نظارت بر این پدیده و برعهده گرفتن بخشی از مدیریت تحول این برهه از تاریخ کشور را دارند؟

6. شرایط و فضای حاکم بر جامعه، تعیین کننده‌ فعالیت‌های عاملان اقتصادی است. هر چه در یک جامعه تشنج ها، مجادله‌های سیاسی، اعتصاب ها و تنش‌های داخلی و بین المللی کمتر باشد، در یک کلام، هرچه طول ادوار تنش‌های سیاسی کوتاه‌تر و دوره‌ تناوب آن بلندتر شود، زمینه‌های بهتری برای کارکرد بازارها و ادوار اقتصادی فراهم می‌آید. بنابراین، در این مرحله‌گذار و مدیریت تحول می‌باید بیش از هر چیز به‌آرامش سیاسی، امنیت حقوقی و اجتماعی و ثبات اقتصادی اندیشید.

7. بدیهی است که نهاد حکومت در عرصه‌ فعالیت ها، پیوسته علایم و اطلاعاتی را از خود به محیط بیرونی انتقال می‌دهد. این اطلاعات در شکل‌گیری رفتارها و  واکنش های مهارتی خانوارها و اعضای آنها نقش بسزایی دارد؛ به عبارت دیگر، خانوارها (صاحبان منابع تولید) در واکنش به مسایل محیطی سعی خواهند کرد که پیوسته نحوه‌ حضور خود را در بازارهای اقتصادی، با علایم و اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و حقوقی و … تطبیق دهند.

بنابراین، قوانین و سیاست‌ها، تصمیم‌ها و رفتارهای مناسب حکومت در تمامی ابعاد و وجوه خود در این گذار تاریخی در سامان یافتن و پویایی بازارهای متعارف اقتصادی بویژه بازارکار، از شروط اساسی محسوب می‌شوند.

8. هرگونه سرمایه گذاری، مستلزم ارزیابی و تحلیل هزینه- فایده است و لازمه‌ ارزیابی درست، قابلیت پیش‌بینی آینده بازارها است که این نیز نیازمند پایداری نسبی جهت گیری‌های در سیاست‌های عمومی، سیاست‌های اقتصادی و سیاست خارجی کشور خواهد بود. بنابراین، لازم است که سیاستگذاران ارشد نظام درمورد مجموعه‌ای از اهداف کلان ملی و اولویت بندی آنها به یک اجماع دست یابند و آن را آشکارا  اعلام کنند و  به صورت قانونی شفاف در آورند و در عمل، نیز بدان پایبند باشند و بر پایبندی دستگاه‌های عمومی به آن اولویتها نیز نظارت کنند.

9. در حوزه‌ سیاست‌های کلان اقتصادی، با توجه به نیاز فراوان به تشکیل بنگاه‌های اقتصادی جدید، از یک سو و تقویت بنگاه‌های اقتصادی فعلی، از سوی دیگر، برای ایجاد فرصت و افزایش به کارگیری نیروی انسانی، باید از سیاست‌های مالی، پولی و اعتباری مناسب استفاده کرد. منتهی برای نیل به ثبات اقتصاد کلان و رشد تولید بنگاه‌ها باید با کارفرمایان و کارکنان آنها در چارچوب سه جانبه گرایی برای افزایش فرصت های شغلی به تفاهم رسید.

10. زمینه‌سازی برای شکل گیری بازارکار مدیران و سازوکار صحیح برای هرم مدیریت منابع انسانی و روش های شناخته شده ارتقا، که در تمامی نظام های مدیریتی باعث اعتلای نظام کارشناسی و پیدایش تحول آفرینان اعجازگر، نظریه پردازان، مدیران و مشاوران و همچنین، دانشکاران یا نوآوران فنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می شوند، از ضرورت های اولیه به شمار می‌آیند.

11. شناخت تحولات تکنولوژیکی و پیامدهای آنها بر بازارهای اقتصادی در این برهه از زمان، ایجاب می‌کند که با آموزه و دیدمانی صحیح با این پدیده برخورد شود. در گذشته، تحلیلگران بازارکار  انتظار داشتند که وضعیت رونق و رکود بازار کار، با  ادوار اقتصادی همگام باشد، اما اکنون بازارکار از نظر تقاضای نیروی کار تحت تأثیر تغییرات پیوسته دانش بری و کاراندوزی فرآیند تولید در بازار کالا و خدمات قرار دارد. درنتیجه، بازار کار با پدیده‌ نوظهور بیکاری تکنولوژیک مواجه گشته است. بیکاری تکنولوژیک، نتیجه‌ کشف ابزارها و فناوریهای جدید در صرفه جویی استفاده از کار انسانی در فرآیند تولید است. بنابراین باتوجه به این تحولات، در آینده، حتی هنگامی که اقتصاد با رونق نیز مواجه است، باید منتظر آثار عدم تعادلی آن بر بازار کار بود. دراین شرایط،   به کارگیری صحیح سیاست‌های اقتصادی و تحلیل پیامد آنها بر بازارهای اقتصادی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تقاضای زنان به اشتغال همراه با تمایل جوانان برای مشارکت بیشتر در بازار کار، یکی از سرچشمه‌های فزونی عرضه برتقاضای نیروی کار خواهد بود

12. امروزه توان همپایی با تغییرات گسترده و سریع فناوری و ظهور مدل های جدید کسب و کار مهمترین عامل موثر بر پایداری اقتصادها و حفظ موقعیت کسب و کارها در بازارهای کالا و خدمات است. توجه ویژه و حمایت از کارآفرینی مبتنی بر نوآوری در راستای ارتقاء پایداری کسب و کارها و حفظ اشتغال مولد حیاتی است. بدین منظور لازم است تا فرهنگ کارآفرینی، روحیه نوآوری و خلاقیت در نظام آموزشی و پرورشی کشور، از ابتدایی ترین سطح مهدهای کودک تا  بالاترین سطح تحصیلات تکمیلی رسوخ کرده و نهادینه شود. لزوم همراهی کلیه رسانه های فرهنگی در تحقق این امر غیرقابل انکار است.

13. در گذشته، زنان در فعالیت اقتصادی مشارکت چندانی نداشته اند، اما به دلیل تحولات نظام آموزشی از یک سو و ضرورت دو فرد شاغل برای تأمین نیازهای مالی خانوارها از سوی دیگر، بازار کار کشور در آینده با عرضه‌ نیروی کار زنان در مقیاس بسیار گسترده مواجه خواهد شد. این پدیده، به همراه تمایل جوانان برای مشارکت بیشتر دربازار کار، یکی از سرچشمه های فزونی عرضه برتقاضای نیروی کار و یا عدم تعادل بیشتر در بازارکار خواهد بود. برای مقابله با این پدیده، به هیچ وجه سیاست‌های بازدارنده و تأخیری توصیه نمی شود، بلکه باید با اصلاح طرف تقاضای بازارکار، زمینه‌ حضور هرچه بیشتر آنان را در فعالیت های اقتصادی فراهم کرد.

14. کشور ما مثل تمامی جوامع توسعه یافته و درحال توسعه، باید زمینه های پیدایش بخش سوم در جامعه را فراهم کند. گستره‌ بخش سوم، گونه ای از فعالیت‌های اجتماعی توسط آحاد مردم است که طیف وسیعی از خدمات عمومی تا خدمات درمانی، تعلیم و تربیت، مذهب، وکالت و هنر را در بر می‌گیرد. این بخش، مستقل از دولت و بخش خصوصی وظایفی را به عهده می گیرد و خدماتی را انجام می دهد که دو بخش دیگر تمایل چندانی به آنها ندارند. بدیهی است که عملکرد این بخش برحسب شیوه‌های سنجش نظام اقتصادی متعارف ارزیابی نمی‌شود، بلکه معیارهای اقتصاد اجتماعی که نتایج اجتماعی را با منافع اقتصادی غیرمستقیم در هم می آمیزد ملاک‌های تعیین کننده هستند.

15. مؤثرترین شیوه برای حفظ سطح اشتغال موجود کشور، کاهش محدودیت‌های بخش عرضه اقتصاد بویژه تسهیل در فرایندهای اداری، قوانین و مقررات و مجوزها و همچنین ارتقای سطح حرفه و مهارت شاغلان، بویژه در بخش‌های تولیدی، از راه تدوین و اجرای برنامه های آموزش فنی و حرفه‌ای است.

16. باتوجه به اینکه عنصر دانایی به عنوان عامل مزیت رقابتی در اقتصاد جدید قلمداد می شود، در کشور ما باید همواره درصد قابل توجهی از نیروهای شاغل مشغول گذراندن دوره های آموزش ضمن خدمت و آموزش فنی و حرفه‌ای باشند.

17. شناسایی روش ها و شیوه های جدید تأمین مالی به گونه ای که بتوان از پتانسیل نیروی کار جوان کشور در بازار کار آینده برای افزایش سطح تقاضای مؤثر در بازار کالا و خدمات امروز بهره جست. جوانان تحصیلکرده، کارآفرینان بالقوه کشور هستند که در صورت توجه دولت به نهادهای پشتیبان کارآفرینی از جمله آموزش، مشاوره و شیوه های مناسب تامین مالی فعالیتهای کارآفرینانه به خوبی از عهده ایجاد تقاضا در بازار کار و ارزش آفرینی برخواهند آمد.

18. اصلاح و ساماندهی نظام داده‌ها و اطلاعات بازار کار پیش شرط هرگونه برنامه ریزی، سیاستگذاری، اجرا،   نظارت و ارزیابی نتایج در بازار کار و توسعه منابع انسانی است.   

19. سیاست‌ها و شرایط در بازار های اقتصادی باید به گونه ای براساس کارائی و رقابت ساماندهی شوند که بنگاه‌ها برای فعالیت در صحنه‌ اقتصادی، ‌ بیش از هرچیز نیازمند تلاش و دانش باشند. هرگاه شرایطی در اقتصاد به وجود آید که بنگاه‌ها با استفاده از امتیازهای مالی، ‌ تجاری، گمرکی و … که به دست می آورند به بقای خود ادامه دهند، طبیعی است که به سراغ خلق ارزش و فرصت‌های جدید از طریق شیوه های نوآوری تولید و بکارگیری دانش و تکنولوژی نمی‌روند و پیوسته در جستجوی کسب امتیازها و ویژه‌ خواری‌های اقتصادی و سیاسی هستند.

20. شناخت انتظارات بخش خصوصی از دانش آموختگان آموزش عالی، به عنوان بخشی که در آینده انتظار می رود در بازار کار اصلی ترین نقش را ایفا کند، برای دانش آموختگان و برنامه ریزان آموزشی بسیار ضروری است. دانش آموختگان آموزش عالی برای اینکه بتوانند در بازار کار با هزینه های جستجوی کمتری مواجه باشند، باید به شایستگی ها و مهارت‌های کانونی مورد انتظار بازار کار از آنان واقف شوند؛ از جمله مهمترین این شایستگی ها، توانایی «ارزش آفرینی و خلق فرصت‌های جدید» درون بنگاه‌های اقتصادی است.

اگر معتقدیم بحران بیکاری مهم‌ترین و خطرناک‌ترین بحران اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه ایران در سالهای آینده است، در رتبه‌بندی اهداف ملی، «حل چالش بیکاری» باید به عنوان اولویت اول نظام سیاسی یعنی تمام قوای کشور برگزیده شود.

 انتهای پیام/

مشکل کشور "اقتصاد‌، تولید و اشتغال" است

وزیر کشور:

 

مشکل کشور "اقتصاد‌، تولید و اشتغال" است

 

نباید منتظر بودجه‌های دولتی ماند

شناسه خبر: 1463864 سرویس: استانها
 ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۸
رحمانی فضلی

وزیر کشور گفت: در حال حاضر مشکل کشور موضوعات اقتصادی، تولید و اشتغال است که می‌تواند در حوزه سیاسی، اجتماعی و امنیتی علاوه بر حوزه سیاسی آثار سوء داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، عبدالرضا رحمانی فضلی عصر امروز در شورای اداری این استان که در استانداری لرستان برگزار شد با اشاره به برگزاری یک انتخاب باشکوه و سالم در کشور اظهار داشت: با حضور آگاهانه و هوشیارانه مردم کار بزرگ و ماندگار انتخابات در شرایطی ویژه که بر دنیا و منطقه از حیث فشارهای مختلف علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی  حاکم بود، برگزار شد.

وی افزود: انتخابات در شرایط کاملاً قانونی و در سلامت کامل با همکاری همه مسئولان اجرایی برگزار شد و با وحدت و انسجام و البته سرعت و دقت بیشتر در پی عملیاتی شدن برنامه‌های دولت در بخش‌های مختلف به‌ویژه اشتغال، اقتصاد و تولید حرکت می‌کنیم.

وزیر کشور اولویت‌های دولت در چهار سال پیشِ‌رو را اشتغال، تولید و وحدت و همدلی در کشور دانست و بیان کرد: در عرصه سیاست داخلی باید روی وحدت و همدلی تأکید شود و تلاش کنیم تا انسجام ملی کشور سبب افزایش اقتدار ملی شود و با رشد و تولید و ایجاد اشتغال و تأمین منابع لازم برای فعالیت‌های اقتصادی بتوانیم پایه‌های قدرت ملی در حوزه اقتصاد را نیز تقویت کنیم.

وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در موضوع اقتصاد تصریح کرد: این تأکیدات با رویکرد جامع است و در حال حاضر مشکل کشور موضوعات اقتصادی، تولید و اشتغال است که می‌تواند در حوزه سیاسی، اجتماعی و امنیتی علاوه بر حوزه سیاسی آثار سوء داشته باشد و دشمن را علیه ما تهییج کند بنابراین باید تلاش کنیم این مقوله و موضوع به‌عنوان اولویت اول کشور در دستور کار دولت باشد.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: دریک سال گذشته حرکت خوبی با توجه به محدودیت‌ها و معذوریت‌ها و با توجه به همه شرایط حاکم بر کشور صورت گرفته اما در لرستان جهشی نداشته‌ایم، لرستان با روش حرکت در شرایط و بستر موجود نمی‌تواند بیکاری، اشتغال و رونق اقتصادی را مهیا و محقق کند، ما با جهش می‌توانیم عقب‌افتادگی خود را جبران کنیم.

وی افزود: سالانه یک‌میلیون و 350 هزار نفر وارد بازار کار می‌شوند و رشد جمعیت بسیار بالا به سن کار رسیده و اگر بخواهیم به این میزان سالانه شغل ایجاد کنیم فقط برای آنهایی که امسال به بازار کار می‌رسند نسبت به آنهایی که وارد بازار کار می‌شوند و انباشتگی‌های  قبلی کمبود شغل داریم بنابراین با روش‌های فعلی نمی‌توانیم این نیاز را پاسخ دهیم.

وزیر کشور به آثار بیکاری در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی، بزهکاری و ناهنجاری‌های اجتماعی اشاره و تصریح کرد: همه ما در این زمینه مسئول هستیم و استان لرستان خوب کارکرده و همه مدیران تلاش کرده‌اند، باهم کارکرده‌ایم تا در عرصه کار بخش خصوصی را وارد کار کنیم و کارهای مانده روی زمین را سرعت دهیم و در عرصه ملی به‌دنبال جذب سرمایه‌گذار باشیم و سرمایه‌گذار خارجی جذب کنیم و قدم‌هایی نیز برداشته‌شده هرچند موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: نباید منتظر بودجه‌های دولتی ماند چراکه همه این بودجه‌ها را که به کل کشور تقسیم کنند نمی‌تواند رشد اقتصادی برای استان ایجاد کند بنابراین باید به‌سمت بخش خصوصی و سرمایه‌های مردم و بهره‌وری و صرفه‌جویی و جذب سرمایه‌های خارجی حرکت کنیم.

رحمانی فضلی بیان کرد: استان لرستان از ظرفیت‌های خاص و ویژه‌ای همچون آب، خاک، نیروی انسانی و مدیران پرتلاش برخوردار است و آنچه می‌تواند این ظرفیت‌ها را به فعل درآورد مدیریت با همکاری و همراهی مردم است.

وی به بهره‌گیری از تجارب دیگران تأکید کرد و گفت: استفاده از علم و تکنولوژی و تجربه دیگران می‌تواند این سیکل معیوب را بر هم بزند در غیر این صورت دور خود خواهیم چرخید.

انتهای پیام/‌*

ترکیب آموزش نیروی انسانی در کشور نامتعادل است

لاریجانی در قم:

ترکیب آموزش نیروی انسانی در کشور نامتعادل است

با مردم صریح باشید

علی لاریجانی در قم
شناسهٔ خبر: 4029807 - پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
قم - رئیس مجلس شورای اسلامی ترکیب نیروی انسانی کشور را نامتوازن خواند و گفت: این مشکل عدم توازن در بودجه نیز وجود دارد و تنها ۱۰ درصد بودجه به امور عمرانی اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در همایش مسئولان ستاد و استانی و کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که صبح پنجشنبه در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار شد، با اشاره به اینکه وضعیت آموزش در کشور نامتعادل است، اظهار کرد: به طور طبیعی در مقابل هر مهندس در کشور باید ۵۰ الی ۶۰ تکنسین وجود داشته باشد اما ترکیب نیروی انسانی متوازن نیست.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این نشان از اشکال بزرگ در کار است، ما معمولاً در بحث‌های آماری مشکل داریم اما شواهد نشان می‌دهد که به جای اینکه به سمت رویکرد حرفه‌ای که در کشور نیاز داریم برویم به سمت آموزش‌های کلاسیک رفته‌ایم و این بازار را افت می‌دهد.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای حرکت کنیم، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات عدم تعادل در نظام بودجه کشور است، ۹۰ درصد بودجه کشور مربوط به امور جاری و ۱۰ درصد به امور عمرانی اختصاص دارد.
 
وی ادامه داد: اینکه تحول عظیمی در امور عمرانی به وجود نمی‌آید به این دلیل است که تزریق این بخش کم است، همین ۱۰ درصد بودجه عمرانی هم با یک تبصره یعنی اوراق مشارکت تحقق می‌یابد و این گیر مهمی در کشور است، در سال گذشته اوراق مشارکت دادیم و نتوانستیم پول آن را بدهیم.

پول گاز و نفت کفاف بودجه جاری را نمی‌دهد

لاریجانی با تأکید بر اینکه منابع ما از پول گاز و نفت کفاف بودجه جاری را نمی‌دهد، تصریح کرد: از رئیس جمهور و همه مسئولان می‌خواهم که با مردم صریح صحبت کنند تا مردم همه مشکلات را بدانند و بتوانند در همه امور یاری کنند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت و مجلس همه می‌خواهند که به سازمان فنی و حرفه‌ای کمک کنند اما گاهی امکانات و منابعی برای کمک رسانی وجود ندارد، بخشی از منابعی که در دانشگاه‌ها مصرف می‌شود باید به این حوزه منتقل شود.
 
وی با اشاره به اینکه سیاست کشور توسعه بخش‌های دولتی نیست، عنوان  کرد: در برنامه ششم هم کاهش ۱۵ درصدی حوزه دیوانی کشور آمده شده است و تا این مسئله ایجاد نشود بودجه‌ای آزاد نمی‌شود.
 
لاریجانی با تأکید بر اینکه حمایت در سطح کلان کشور از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش‌های آزاد باید صورت بگیرد، تصریح کرد: در امور تدوین قوانین و حمایت‌های لازم در قوانین دیگر از جمله قانون مالیات مورد توجه مجلس قرار خواهد گرفت.

رویکرد سازمان فنی حرفه‌ای باید واگذاری به بخش خصوصی باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد سازمان فنی حرفه‌ای نیز باید واگذاری به بخش خصوصی باشد، بیان کرد: هر چه منابع در این حوزه اضافه شود می‌تواند به بخش‌های خصوصی تزریق شده و از آنها حمایت شود.
 
وی با بیان اینکه عدم تعادل در کل آموزش‌های حرفه‌ای در سطح کلان وجود دارد و این بخش باید مورد حمایت قرار گیرد، افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای باید سیاست‌گذاری، هدایت و نظارت کاهش بار دولتی آموزش مهارت را برعهده بگیرد و سازمان را به بخش خصوصی واگذار کرده و به سرزندگی سازمان کمک کند.
 
لاریجانی با تأکید بر اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای باید تنها در بخش‌هایی که بخش خصوصی توانایی ندارد، کارهای اجرایی را انجام دهد، افزود: یک مشکل دیگر به روز نبودن امکانات و آموزش‌ها است که این مسئله نیاز به توجه بسیار جدی و سرمایه‌گذاری دارد و باید فکر شود که کدام یک از ظرفیت‌های منابع در کشور آزاد شده و در این بخش صرف شود، حتی جا دارد که از صندوق توسعه ملی در این بخش هزینه شود.
 
رئیس قوه مقننه با تأکید بر استفاده از بخش‌ها و نهادهای مرتبط، تصریح کرد: سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند با دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها همکاری کرده و از ظرفیت آنها استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان مرکز سیاست‌گذار در آموزش فنی باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده کند، تأکید کرد: پیشنهاد احیای صندوق کارآموزی در شرایط فعلی مقتضی نیست و نمی‌توانیم واحدهایی که مشکلات مالی بسیاری دارند را به ایجاد صندوق کارآموزی ترغیب کنیم، اما با یافتن راه‌های دستیابی به درآمد پایدار می‌تواند تا حدودی ممکن باشد.
 
لاریجانی ادامه داد: باید سازمان فنی و حرفه‌ای مکانیزم هایی عملیاتی با توجه به شرایط کشور برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بیابد.
 
وی با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای اساسنامه ندارد، افزود: این مشکل عجیبی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهر گزارش می‌دهد؛

۲۵ تا ۲۹ ساله‌ها؛ رکورددار بیکاری بیش از یکسال

 
شناسهٔ خبر: 4029967 - پنجشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
بررسی شاخص بیکاری بلندمدت در گروه‌های سنی مختلف حاکی از آن است که ۴۷.۵ درصد از کل بیکاران ۲۵ تا ۲۹ ساله «بیش از یکسال» در جستجوی شغل بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بیکاری هر چند یکی از مشکلات جوامع به شمار می‌رود اما این بحران زمانی پیچیده‌تر می‌شود که دوره انتظار برای جستجوی شغل افزایش یابد!

فساد توسعه یافته مانع جدی توسعه کشور

تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۸
 
 
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم ریشه‌کن شدن فساد در کشور گفت: تا زمانی که فساد و رانت وجود داشته باشد بخش خصوصی شکل نمی‌گیرد. فساد حاصل زد و بند بخش خصوصی و دولت است. این در حالی است که بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود. جز با شفافیت و انگشت‌نما کردن چهره‌های استفاده کننده از رانت نمی‌توانیم در اقتصادی سالم قرار بگیریم.
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه فساد حاصل زد و بند بخش خصوصی و دولتی است، اظهار کرد: بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود.
 
به گزارش اعتدال، ‌اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور صبح امروز (شنبه) در مراسمی که به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در سالن اجلاس سران برگزار شد با تأکید بر اینکه امروز همگان قبول دارند که بخش صنعت و معدن بخشی بسیار مهم و تأثیرگذار در سرنوشت کشور است، اظهار کرد: موضوع اهمیت بخش صنعت و معدن باید به عنوان موضوعی مشترک برای اقدام سطوح مختلف کشور پذیرفته شود. چنانچه که بخواهیم در جهان به کشوری تبدیل شویم که حرف‌هایی برای گفتن و جایگاهی تأثیرگذار دارد باید برای افزایش قدرت نرم کشور که همان توسعه و به طور خاص توسعه صنعت و پیشرفت کشور است برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: هیچ یک از مسائل پیش رو  شامل مسائل اقتصادی،‌فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بدون بالا رفتن ظرفیت‌های کشور حل نخواهد شد.
 
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه توسعه مادی و انسانی باید در کنار یکدیگر مورد توجه قرار گیرد، گفت: سرمایه‌های انسانی و اجتماعی همراه با سرمایه‌های اقتصادی قابلیت توسعه را دارند، در همین راستا صرف اینکه بگوییم اقتصاد باید در اصل قرار بگیرد کفایت نمی‌کند، بلکه باید به همه الزامات این موضوع به طور ویژه پرداخته شود.
 
جهانگیری با اشاره به آغاز به کار دولت دوازدهم طی روزهای آتی اظهار کرد: مردم با انتخاب رییس جمهور خود در 29 اردیبهشت جهت‌گیری و مطالبات اصلی دولت را روشن کردند. در همین راستا نیز رییس جمهوری با مشورتی که با نهادها و صاحب‌نظران انجام می‌دهد دولتی را انتخاب خواهد کرد تا بتواند به وعده‌هایی که در عرصه‌های مختلف به مردم داده، عمل کند.
 
وی با تأکید بر لزوم گسترش عرصه‌های اقتصاد کشور با بیان اینکه بخش صنعت و معدن بدون تردید یکی از بخش‌های تأثیرگذار در بزرگ شدن اقتصاد است،‌ خاطرنشان کرد: امروز راهی جز بزرگ کردن کیک اقتصاد کشور نداریم. متناسب با بزرگ شدن جمعیت، بزرگ شدن کیک اقتصاد کمک می‌کند که مردم احساس کنند زندگی‌شان وضع بهتری پیدا کرده است. در همین راستا صنعت هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم می‌تواند در بزرگ شدن این کیک کمک کند.
 
معاون اول رییس جمهور در ادامه صحبت‌های خود با طرح این پرسش که چرا بر اساس سیاست‌گذاری‌ها صنعت آنطور که باید رشد نکرد، اظهار کرد: چند دهه قبل ما و تعدادی از کشورها تصمیم گرفتیم که صنعتی شویم. حتی برخی کشورها پس از ما به این تصمیم رسیدند اما ما هنوز به طور کامل به هدف خود دست نیافته‌ایم.
 
جهانگیری با اشاره به برخی موانع پیش روی صنعتی شدن کشور خاطرنشان کرد: ضعف‌ها بیش از آنکه در بنگاه‌داری‌ها و بخش خصوصی باشد شاید در سیاست‌گذاری‌های کلان وجود دارد. ممکن است این سیاست‌ها یا عالمانه وضع یا اینکه به درستی اجرا نشده باشند.
 
وی تصریح کرد: آنچه که روشن است این است که عملکرد صنعت به معنای عملکرد بنگاه‌های صنعتی است و برآیند فعالیت‌ بنگاه‌های صنعتی را به عنوان عملکرد بخش صنعتی کشور ارزیابی می‌کنند.
 
معاون اول رییس جمهور در ادامه به بیان عوامل موفقیت بنگاه‌های صنعتی در کشور پرداخت و محیط حاکم بر بنگاه‌ها و همچنین عملکرد درونی آنها را از جمله این عوامل برشمرد و گفت: درباره محیط حاکم بر بنگاه‌ها وضعیت بیشتر به سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها و حاکمیت‌ها وابسته است.
 
جهانگیری دو عامل ثبات اقتصادی و سیاست خارجی را از جمله عوامل تأثیرگذار در محیط حاکم بر بنگاه‌های صنعتی عنوان و اظهار کرد: حتماً دریک محیط باثبات اقتصادی عملکرد بنگاه‌ها با موفقیت بیشتری همراه است. همچنین کنترل، کاهش نرخ تورم و ثبات بازار ارز نیز از دیگر عوامل ثبات اقتصاد محسوب می‌شود. نرخ سود بانکی نیز از جمله دیگر عوامل موثر در این ثبات به شمار می‌رود.
 
وی با تأکید بر اینکه ثبات بازار ارز و نرخ سود بانکی از جمله اولویت‌های دولت دوازدهم در حوزه اقتصاد است، به بیان تأثیرات سیاست خارجی بر بنگاه‌های صنعتی پرداخت و خاطرنشان کرد: یک کشور منزوی که دور خود را حصار بکشد نمی‌تواند مدعی شود که می‌خواهد توسعه صنعتی را پیش ببرد. در همین زمینه سیاست تعامل با دنیا جزو کارهایی است که دولت‌ها انجام می‌دهند و دیپلماسی می‌تواند در زمینه تسهیل آن کمک کند.
 
معاون اول رییس جمهور با اشاره به عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی، گفت: دولت یازدهم تلاش زیادی کرد که فضایی ایجاد کند تا در آن تعامل با دنیا آسان شود و ایران به عنوان یک کشور صاحب نام، ‌فرهنگ و تمدن بتواند در عرصه‌های بین‌المللی مطالبات خود را مطرح کند و از حق و حقوق بین‌المللی خود استفاده کند.
 
وی با بیان اینکه فکر می‌کنیم تا حد زیادی در زمینه سیاست‌ خارجی توفیق نصیب دولت یازدهم شد، خاطرنشان کرد: موفق شدیم با اجرای برجام گام‌های نخست را برداریم و فضای ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل نماییم. امروز در دنیا علاقه‌مندان به کار کردن با ایران زیاد هستند. در همین زمینه مشاهده کردیم که به محض باز شدن مرزها سرمایه‌گذاران دنیا به سمت کشور سرازیر شدند.
 
جهانگیری مهمترین پیام ورود سرمایه‌گذاران دنیا به کشور را فراهم بودن شرایط سرمایه‌گذاری در ایران و وجود فرصت‌های زیاد در این زمینه عنوان و اظهار کرد: ما در تعامل با دنیا به دنبال مقوله‌های اصلی نظیر توسعه بازار تأمین مالی و همچنین دریافت تکنولوژی هستیم. امروز در ایران به این نتیجه رسیده‌ایم که این کشور 80 میلیونی برای حل مشکل اشتغال خود نیازمند بازارهای بین‌المللی است. در این راستا صادرات غیرنفتی ما در دو سال گذشته رشدهایی داشته است اما این میزان کفایت نمی‌کند.
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه امروز هیچ کشوری وجود ندارد که مراحل توسعه صنعتی را بدون استفاده از منابع مالی دنیا طی کرده باشد، تصریح کرد: امروز در شرایطی که عده‌ای افراد کم‌تجربه در دنیا هیاهوی جنگ و تحریم دیگری را برپا کرده‌اند، آمدن شرکت‌هایی نظیر توتال و امضای قرارداد با ایران به معنای آن است که آنقدر فرصت در ایران وجود دارد که شرکت‌های بزرگ ریسک سرمایه‌گذاری در ایران را می‌پذیرند.
 
وی با اشاره به برخی انتقادات نسبت به قرارداد توتال و همچنین ساختار قراردادهای نفتی اظهار کرد: یک سال و نیم روی این قراردادها کار انجام شد و هر کسی که حرفی برای گفتن داشت در جلسات مختلف برای حل مشکلات قراردادهای نفتی حضور پیدا کرد. در نهایت نیز پس از اصلاحات انجام شده این قرارداد در مجلس بررسی شد و در آن هیچ تعارضی با قانون وجود ندارد، نخستین قرارداد آن نیز منعقد گردید. حال در این شرایط هنر ما باید این باشد که طی این قرادادها از تمام توان زیرساختی کشور استفاده نماییم.
 
جهانگیری در ادامه صحبت‌های خود همچنین به انعقاد قراردادهای مختلف خرید هواپیما با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی اشاره کرد و افزود: به دنبال اعلام نیاز ما برای خرید هواپیما، ایرباس و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند. با این وجود عده‌ای اعتراضات و اعتقادی را در این زمینه مطرح نمودند.
 
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه اگر عده‌ای در موضوع خرید هواپیما نقد هم می‌کنند، بی‌انصافی می‌کنند، اظهار کرد: چنانچه که پول برای ما بود و قرار بر این بود که اولویت‌گذاری کنیم، ممکن است خرید هواپیما در اولویت اول ما قرار نگیرد اما در موضوع خرید هواپیماها، ما پولی پرداخت نکردیم و این هواپیماها از منابع خارجی به داخل آمد و از محل پول بلیط آنها اقساط مربوطه پرداخت خواهد شد.
 
وی با تأکید بر اینکه ما از دنیا فناوری‌های پیشرفته می‌خواهیم افزود:با توجه به توانمندی که در نیروی انسانی داخلی وجود دارد فناوری‌های نوین و پیشرفته قابلیت انتقال به کشور را دارد. در همین زمینه باید تلاش کنیم تا با همکاری و تعامل با دنیا زمینه ورود فناوری‌های بیشتر به کشور را فراهم کنیم.
 
جهانگیری سیاست‌های فرهنگی، اجتماعی و داخلی کشور را از جمله دیگر عوامل محیطی حاکم بر بنگاه‌های صنعتی عنوان و خاطرنشان کرد: در بنگاه‌های اقتصادی کشور افراد باشعور و دارای تحصیلاتی حضور دارند، آنها می‌دانند که دعواهای داخلی دولت را قدرتمند می‌کند یا ضعیف.
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در زمان انتخابات‌ها از این دعواها و سخن‌های تند همواره وجود دارد، ادامه داد: پس از انتخابات کسانی که دوستدار کشور هستند باید برای پیشرفت آن در یک راستا قرار بگیرند. اگر قرار است بگوییم بخش خصوصی باید میدان‌دار توسعه آینده کشور باشد باید در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی همه نشان دهند که طرفدار بخش خصوصی هستند و این بخش باید مورد حمایت قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته و انتقادات اخیر ایشان نسبت به اجرای این سیاست‌ها خاطرنشان کرد: مهمترین پیام سیاست‌های اصل 44 این است که بخش خصوصی می‌تواند به هر میزان که می خواهد فعالیت کند، پولدار شود و صاحب کارخانه باشد. این سیاستی است که رهبری انقلاب بر اساس قانون اساسی ابلاغ کرده‌اند و هیچ نهادی حق دخالت در آن را ندارد. بر اساس اصل 44 قانون اساسی بخش خصوصی باید مورد احترام قرار بگیرد.
 
جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم ریشه‌کن شدن فساد در کشور گفت: تا زمانی که فساد و رانت وجود داشته باشد بخش خصوصی شکل نمی‌گیرد. فساد حاصل زد و بند بخش خصوصی و دولت است. این در حالی است که بخش خصوصی واقعی به دنبال فساد نمی‌رود. فساد توسعه یافته امروز به عامل جدی برای توسعه کشور تبدیل شده است و جز با شفافیت و انگشت‌نما کردن چهره‌های استفاده کننده از رانت نمی‌توانیم در اقتصادی سالم قرار بگیریم.
 
معاون اول رییس جمهور همچنین با تأکید بر اینکه بخش خصوصی نباید با واردات مخالفت کند، اظهار کرد: در برنامه سوم توسعه گفته شد که صادرات و واردات نباید تابع سلایق مدیران بلکه باید بر اساس سازوکار موجود باشد. در همین زمینه تولیدکنندگان نیز باید بدانند کالایی با کیفیت و قیمت رقابتی تولید نمایند.
 
وی با بیان اینکه بخش خصوصی از قاچاق کالا رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: برخی از کالاها در شرایطی قاچاق نامیده می‌شوند که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند. قاچاق کالایی است که برخلاف قوانین کشور وارد می‌شود. اما کالاهایی که از برخی مرزها و همچنین توسط ملوانان و در مناطق آزاد وارد کشور می‌شود، کاملاً قانونی محسوب می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در ادامه سخنرانی خود در مراسم روز ملی صنعت و معدن که با حضور صنعتگران و استانداران کشور و همچنین تعدادی از اعضای کابینه دولت برگزار شد، بر لزوم حاکمیت‌ ساختارهای مناسب در بنگاه‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: بنگاه‌های اقتصادی باید تلاش کنند تا ساختارهای مناسبی در نیروی انسانی، آموزش، تحقیق و توسعه و بخش‌های مالی و فناوری و ماشین‌آلات خود حاکم نمایند. باید همه دست در دست هم دهیم تا هم محیط اقتصادی کشور برای فعالیت فراهم شود و هم برخی بنگاه‌های اقتصادی اصلاح شوند.
 
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: من اطمینان دارم که با کمک بخش خصوصی در دولت قادر هستیم تا موانع توسعه کشور را برطرف و چالش‌های عظیم از جمله بیکاری و وضعیت معیشت مردم را به خوبی از پیش رو برداریم. دولت دوازدهم، دولت بخش خصوصی و مردم است و آمده تا موانع پیش روی کشور را برطرف کند.
 
وی در بخش‌های دیگری از صحبت‌های خود به بیان اولویت‌های دولت دوازدهم در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های دولت دوازدهم در اجرای اقتصاد مقاومتی افزایش صادرات غیرنفتی است. در این زمینه بسته‌ای برای حمایت از صادرات غیرنفتی به تصویب رسیده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده کارگروهی متشکل از وزرای اقتصاد، امور خارجه و صنعت و بخش‌های دیگری از دولت باید وضعیت صادرات غیرنفتی کشور را رصد کنند.
 
معاون اول رییس جمهور گفت: همچنین صندوق توسعه ملی قرار است که خط اعتباری ارزی برای کشورهای هدف تعیین کند. باید تلاش کنیم تا ظرفیت بنگاه‌داری کشور را متناسب با ظرفیت‌های توسعه‌ای پیش ببریم.
 
جهانگیری با اشاره به اقدامات دولت یازدهم و تأکیدات مقام معظم رهبری درباره فعال‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط تأکید کرد: باید همانطور که در سال گذشته نسبت به وضعیت بنگاه‌های کوچک و متوسط اقداماتی انجام شد تلاش کنیم که در دولت دوازدهم برای راه‌اندازی این بنگاه‌ها اقدامات شایسته‌ای انجام دهند. با این وجود باید بدانیم که وضع بنگاه‌های بزرگ بهتر از بنگاه‌های کوچک نیست. برای این موضوع نیز اساس برنامه دولت در سال 96 برای این بخش، انتخاب مدیران حرفه‌ای است.
 
وی همچنین با تأکید بر اینکه انتصاب سفارشی افراد در هیأت‌ مدیره‌های بنگاه‌های بزرگ این بنگاه‌ها را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است، خاطرنشان کرد: بر اساس دستور ستاد اقتصاد مقاومتی نهادهای عمومی مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی، آستان‌های مقدس و هر کجا که کار بنگاه‌داری انجام می‌شود، مکلف به انتخاب مدیران حرفه‌ای هستند.
 
جهانگیری با بیان اینکه نظام‌های مالیاتی و تأمین اجتماعی کشور باید تسهیل کننده کار بنگاه‌ها باشند، گفت: مدیرانی که فکر می‌کنند زمانی که در مسند مدیریت قرار می‌گیرند نمی‌توانند کار کنند باید عرق ملی داشته باشند و از قرار گرفتن در آن مسند خودداری نمایند.
 
به گزارش ایسنا، ‌معاون اول رییس جمهور در پایان اظهار کرد: امیدواریم دولت دوازدهم دولتی پرانرژی‌تر و قوی‌تر باشد تا بتواند به مطالبات بخش خصوصی و مردم پاسخ دهد و مشکلات این بخش را برطرف نماید. همچنین از بخش خصوصی نیز می‌خواهد که به صحنه بیاید.
 

مجلس برنامه‌های نظارتی خود برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه را دنبال می‌کند.

۹۶/۰۴/۲۲ :: ۱۴:۲۳

قوامی در گفت‌وگو با فارس:

مجلس برنامه‌های نظارتی خود را برای اجرای قانون برنامه ششم دنبال می‌کند

امسال باید 20 درصد برنامه ششم اجرایی شود

خبرگزاری فارس: مجلس برنامه‌های نظارتی خود را برای اجرای قانون برنامه ششم دنبال می‌کند/ امسال باید 20 درصد برنامه ششم اجرایی شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه امسال باید 20 درصد از قانون برنامه ششم اجرایی شود، گفت:

مجلس برنامه‌های نظارتی خود برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه

را دنبال می‌کند.

 

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به عدم اجرای قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه توسط دولت، گفت: دولت موظف به اجرای قانون برنامه ششم است و امسال باید 20 درصد از برنامه ششم اجرایی شود. 

وی افزود: اگر این 20 درصد اجرایی نشود و کار به این شکل پیش رود متأسفانه در پایان پنج سال برنامه 70 یا 80 درصد اهداف برنامه محقق نخواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، اظهار داشت: کار نباید به گونه‌ای باشد که در پایان دوره برنامه ششم ما به دنبال اهداف این برنامه در برنامه هفتم باشیم و نباید شاهد دور تسلسل در این باره باشیم.

قوامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس برنامه‌های نظارتی خود در مورد اجرای قانون برنامه ششم توسعه را دنبال خواهد کرد و از یک نماینده و از ابتدای کار دولت دوازدهم این موضوع پیگیری خواهد شد. 

انتهای پیام/

رئیس جمهور حقیقت را در خصوص بودجه بگوید

۹۶/۰۴/۲۲ :: ۱۱:۵۸

رئیس مجلس شورای اسلامی:

رئیس جمهور حقیقت را در خصوص بودجه بگوید

تامین بودجه عمرانی کشور با فروش اوراق مشارکت

خبرگزاری فارس: رئیس جمهور حقیقت را در خصوص بودجه بگوید/ تامین بودجه عمرانی کشور با فروش اوراق مشارکت

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس جمهور باید به صراحت حقیقت را در زمینه بودجه به مردم بگوید، دولت و مجلس می‌خواهند به سازمان فنی و حرفه‌ای کمک کنند، اما بودجه‌ای ندارند.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علی لاریجانی ظهر امروز در همایش مدیران ستادی و استانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور که در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به وضعیت کشور اظهار کرد: باید در مقابل هر مهندس ده‌ها تکنسین داشته باشیم، اما اکنون ترکیب نیروی انسانی متناسب نیست و در قبال ده‌ها مهندس یک تکنسین در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: به جای اینکه رویکرد کشور به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برود، به سراغ آموزش‌های کلاسیک رفته است و ما باید به سمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برویم و از این آموزش‌ها حمایت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون 90 درصد بودجه کشور بودجه جاری و تنها 10 درصد بودجه ایران برای بودجه عمرانی است، تامین بودجه عمرانی کشور هم با فروش اوراق مشارکت است و منابع درآمدی دولت از فروش نفت، گاز و مالیات کفاف بودجه جاری را نمی‌دهد.

لاریجانی با اشاره به لزوم بیان حقیقت در زمینه بودجه کشور اظهار کرد: رئیس جمهور باید به صراحت حقیقت را در این زمینه بگوید، دولت و مجلس شورای اسلامی می‌خواهند که به سازمان فنی و حرفه‌ای کمک کنند، اما بودجه‌ای ندارند.

وی ادامه داد: سیاست کشور گسترش دولت نیست، البته این سیاست تاکنون درست اجرا نشده است، باید حجم دولت را کاهش بدهیم تا بتوانیم میزان بودجه عمرانی کشور را افزایش دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سیاست کشور گسترش نهادهای دولتی همچون سازمان فنی و حرفه‌ای نیست، باید بخش خصوصی را توانمند کنیم و آموزشگاه‌های خصوصی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به مردم ارائه کنند.

لاریجانی با اشاره به ضرورت واگذاری بخشی از وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: این سازمان باید بخشی از وظایف خودش را به بخش خصوصی بدهد و سازمان فنی و حرفه‌ای باید نقش سیاستگذاری، نظارتی و ارائه بخشی آموزش‌ها را بر عهده بگیرد.

وی ادامه داد: ما باید از سازمان فنی و حرفه‌ای حمایت کنیم تا جایگاه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ارتقا پیدا کند، در برخی از این آموزش‌ها نیاز به تکنولوژی پیشرفته داریم، این مساله را در دانشگاه‌ها هم شاهد هستیم، باید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به روز باشد و در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: می‌توانیم از صندوق توسعه ملی منابعی را برای به روز کردن تجهیزات در سازمان فنی و حرفه‌ای استفاده کنیم.

لاریجانی با اشاره به سازمان فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: این سازمان باید از ظرفیت‌ بخش‌های دیگر در زمینه آموزش‌های مهارتی استفاده کند، همچنین در وضعیت کنونی امکان احیای دوباره صندوق کارآفرینی وجود ندارد، وضعیت بخش تولید خوب نیست و واحدهای تولیدی معوقات زیادی دارند.

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای باید مرکز اصلی در زمینه آموزش‌های مهارتی در کشور باشد و پیشنهادهای این سازمان باید به گونه‌ای باشد که نیاز به گسترش دولت نباشد، منابع مالی در این زمینه نداریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان فنی و حرفه‌ای اساسنامه ندارد و این مساله عجیب است، اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای باید براساس سیاست دولت و مجلس شورای اسلامی باشد.

انتهای پیام/چ

تاریخ خبر: 21/04/1396 | ساعت: 20:46|

معاون وزیر:

رونق تولید واشتغال برنامه محوری امسال وزارت صنعت ،معدن

وتجارت است

گرگان - ایرنا- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن وتجارت؛ رونق تولید و اشتغال را برنامه محوری امسال این وزارتخانه بیان کرد و گفت: تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید واشتغال هدف اصلی بوده و سیاست ها بر این اساس تدوین شده است.

 

براساس اعلام صنعت و معدن گلستان ،محسن صالحی نیا روز چهارشنبه در گردهمایی دو روزه معاونین امور صنایع سازمان های صنعت، معدن وتجارت استان های کشور در گرگان مرکز گلستان، اظهارداشت: حدود 300 واحد بزرگ و یکهزار تا یکهزار و 200 واحد متوسط صنعتی درسطح کشور مشغول فعالیت بوده و سایر واحدها در حوزه صنایع کوچک هستند.
به گفته وی؛ با توجه به تعداد زیاد واحدهای کوجک و متوسط همانند سال گذشته طرح رونق تولید در این واحدها برنامه ریزی شده است و برخی از مشکلات ومحدودیت های فراروی اجرای این طرح مورد بررسی قرارخواهد گرفت.
صالح نیا ،بهره برداری از طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد ونوسازی و بازسازی صنایع را نیز از جمله برنامه های این وزارت در سال جاری برشمرد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت هماهنگی وهمکاری کلیه دستگاههای اجرایی در موفقیت طرح رونق تولید گفت: در سال گذشته 12هزار واحد و طرح صنعتی بالغ بر 13هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح رونق تولید دریافت کردند و گلستان نیز موفق به جذب 470 میلیارد تومان وام رونق تولید شد و در مجموع اجرای این طرح تاثیر زیادی در رشد ارزش افزوده بخش صنعت در سطح کشور داشته است.
حسینقلی قوانلو رییس سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان گلستان نیز در سخنانی گفت: محدودیت استقرار صنایع در استانهای شمالی در سال های دورتر سبب شد تا گلستان در بخش صنعت ،دچار عقب افتادگی شود و تنها حدود 920 واحد صنعتی که عمدتآ صنایع کوچک ومتوسط هستند در استان شکل گرفته اند.
وی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم بالغ بر 30 درصد واحدهای صنعتی استان تعطیل بود وقابل راه اندازی مجدد نبودند، این درحالی است که علاوه بر کمک به رونق این واحدها،حدود 200 پروانه جدید نیز صادر شده است.
قوانلو افزود: در چند سال اخیرودر طول فعالیت دولت یازدهم تولید 55 واحد صنعتی متوقف استان مجددا از سرگرفته شد.
به گفته وی؛ در بخش رشد ارزش افزوده بخش صنعت ،استان گلستان در ابتدای دولت یازدهم در سال 91 در جایگاه 26 کشور بود ودر سال 93 براساس آمار مرکز آمار ایران به رتبه 22ودر سالهای 94و95 به رتبه 18 رسیده که نشان دهنده رشد خوب صنعت در این استان است.
وی گفت : در سال گذشته که به نام اقتصاد مقاومتی ،اقدام وعمل نامگذاری شده بود با اجرای طرح رونق تولید ،اقدامات خوبی در سطح کشور وبه تبع آن در استان گلستان انجام شد ودر سایه برگزاری جلسات منظم کار گروه تسهیل ورفع موانع تولید استان ومعرفی این کارگروه 470 میلیارد تومان تسهیلات از محل طرح رونق تولید به واحدهاوطرح های صنعتی استان پرداخت شد.
قوانلو تاکید کرد که این مهم در شرایطی بوقوع پیوست که شاید در طول 3 سال قبل از آن 50 میلیارد تومان پول جدید به حوزه صنعت استان تزریق نشده بود.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان اضافه کرد: پرداخت این وام تحرک مطلوبی در استان ایجاد نمود ونتیجه آن یکهزار شغل جدید در واحدهای دریافت کننده تسهیلات بود ،ضمن اینکه تقریبآدر تمام تولیدات استان غیر از محصولات فولادی وآجر ،افزایش میزان تولید را شاهد بودیم و به عنوان مثال در حوزه آرد مجموع 30 واحد موجود در استان رشد 50 درصدی تولید داشته اند.
1648
تنظیم و انتشار: پری سالارنیا

 

 
انتهای پیام /* 

رشداقتصادى مورد انتظار مدیران ایرانی در چهارسال آینده

 چهارشنبه 21 تیر 1396 - 08:07:47  

رشداقتصادى مورد انتظار مدیران ایرانی در چهارسال آینده

اقتصاد > اقتصاد کلان - نتایج یک نظرسنجی از پانصد مدیر و صاحب نظر اقتصادی نشان می دهد که پیش‌بینی آنها بهبود وضعیت اقتصاد ایران طی چهارسال آینده خواهد بود.

 

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس نظر سنجى موسسه مطالعات اقتصادی بامداد از بيش از پانصد مدير و صاحب نظر اقتصادى اين نتايج به دست آمد : 
اول ، جمعا خوش بينى قابل توجهى بين پاسخگويان وجود دارد. به نظر مي‌رسد مديران به دولت دوازدهم اميد زيادى دارند. 

دوم ، حدود ٦٥ درصد از مديران معتقدند كه نرخ رشد اقتصادى در چهار سال آينده رو به بهبود خواهد بود و بازارها بزرگتر خواهد شد. 

سوم، تنها ده درصد از مديران معتقدند كه وضعيت نرخ رشد اقتصادى بدتر مى شود. 

چهارم،تنها نيم درصد مديران بسيار بدبينانه معتقد بودند كه نرخ رشد اقتصادى خيلى بدتر از وضع فعلى خواهد شد.  

3535

عدم اجرای برنامه و زیان های آن

چهارشنبه 21 تیر 1396 - 10:23:53  

اگر پارس‌جنوبی به‌موقع تکمیل می‌شد،دلارهای کشور سوزانده نمی‌شد

هر ۵سال تاخیر در پارس‌جنوبی۳۲میلیارد دلار ضرر زد که این زیان از جیب مردم پرداخت می‌شود

اقتصاد > انرژی - وزیر نفت گفت: در قراردادها هیچ محدودیتی برای کار شرکت های داخلی وجود ندارد و 100 درصد کار را می توانند به شرکت های داخلی ارائه کنند.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بیژن نامدار زنگنه در نشست علنی امروز مجلس در تشریح قرارداد نفتی با توتال فرانسه گفت: در آبان ماه سال 94 دولت مصوبه ای داشت که براساس آن اجرا و نحوه قراردادهای نفتی را تصویب کرد که بعد از تصویب این مصوبه بحث های زیادی در کشور صورت گرفت و نزدیک 10 ماه جلساتی را با منتقدان برگزار که آخرین جلسه با رئیس مجلس بود.

وزیر نفت ادامه داد: در نهایت در تاریخ 31 مرداد 95 در جلسه غیرعلنی مجلس این قراردادها توضیح داده شد و طی صحبت هایی که با نمایندگان داشتیم برای رفع دغدغه ها و نگرانی ها مقرر شد این مشکلات رفع شود. در نهایت مصوبات دولت براساس تصمیمات گرفته شده اصلاح شد و در تاریخ 21 شهریور 95 ؛رئیس مجلس اعلام کرد اینکه مصوبات مغایرتی را قوانین ندارد را رسما اعلام می کند. همچنین در ادامه این الگو و ساختار قطعی شد و اجماعی در کشور به وجود آمد مذاکرات را با کشورهای خارجی و داخلی برای عقد قرارداد شروع کردیم.

وی افزود:یکی از این قراردادها، عقد قرارداد فاز 11 پارس جنوبی بود که در تاریخ 8 بهمن 94 یادداشت تفاهم میان شرکت ملی نفت و توتال فرانسه امضا شد. در همان روز قرارداد رازداری و محرمانگی با این شرکت امضا شد که در پی آن اطلاعات میدان در اختیار آن ها قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در نهایت در 18 آبان 95 بعد از تصویب الگوی قراردادها، قراردادی با شرکت توتال امضا و شرکت ملی نفت چین و شرکت پتروپارس با سهام 50.1 درصد توتال، 30 درصد شرکت IPC و 19.5 درصد با شرکت پتروپارس قرارداد تنظیم و مذاکرات چندین ماهه انجام و یک قرارداد و 14 پیوست در دوشنبه 12 شهریور 94 امضا شد.

زنگنه افزود: در واقع این قراردادها از نظر کارشناسان نوعی سرمایه گذاری خارجی تلقی می شود، نه قرارداد عادی و پیمانکاری.

هزینه احداث فاز 11 پارس جنوبی

زنگنه در ادامه با بیان اینکه در دوره عمری که در نظر گرفتیم، بالای 130 میلیارد دلار افزایش فاز 11 است، گفت: در طول این مدت 30 حلقه چاه، 2 سکو، 2 رشته خط لوله 32 اینچ به طول 254 کیلومتر احداث می شود، بنابراین برآورد هزینه بخش اول احداث فاز 11 پارس جنوبی 2 میلیارد و 479 میلیون دلار خواهد بود.

وزیر نفت در ادامه با اشاره به بخش دوم احداث فاز 11 عنوان کرد: فشارافزایی در سکوها از اقدامات بعدی است که به آن می پردازیم تا تولید گاز تداوم پیدا کند و بعد از سه سال و نیم که فاز اول به مدار آمد سکوی جدید با هزینه 2.4 میلیارد دلار احداث می شود.

وی هزینه حفاری هر چاه در فاز 12 را 46.1 میلیون دلار برآورد کرد و ادامه داد: فاز 15 و 16 هزینه ای بالغ بر 44.14 میلیون دلار و فاز 17 و 18، 41.1 میلیون دلار هزینه دارد؛ در حالی که برآورد هزینه ای فاز 11، 31 میلیون دلار برآورد شده که به نسبت 25 درصد ارزان تر است.

اثر سکوی فشارافزایی در تولید گاز

زنگنه اظهار داشت: اگر سکوی فشارافزایی احداث نشود، بعد از رسیدن به حداکثر تولید افت می کند، بنابراین احداث سکوی فشارافزایی باعث می شود تا سال 2033 تولید نگه داشته شده و بعد شروع به افت کند. از این رو این تکنولوژی را باید به دست بیاوریم.

وزیرنفت همچنین اضافه کرد: سکوی یاد شده 20 هزارتن وزن دارد که نخستین سکو در این حجم است و سایر سکوهای پارس جنوبی زیر 3 هزار تن ظرفیت داشته اند؛ ضمن اینکه تمام قیمت ها در جریان مناقصه تعیین می شود و اولین قرارداد از روز اول نافذ بوده و زمان بندی ها آغاز می شود.

زنگنه عنوان کرد: مجموع تعهدات دولت با مصوبه شورای اقتصاد 120 میلیارد و 9 میلیون دلار است و در جدول رقم های بازپرداخت در مجموع میزان 12 میلیارد و 9 دلار است، پرداخت های سال هشتم 989 میلیون دلار، پرداخت های مربوط به سال نهم 983 میلیون دلار و پرداخت های سال دهم 980 میلیون دلار است که بعدا کمتر می شود. برخی می گویند دولت قراردادی بسته است که 50 درصد تولید از آن را به شرکت های خارجی واگذار کرده که البته این موضوع قابل اثبات است که ارزش روزانه تولید پارس جنوبی 15 میلیون دلار و ارزش سالانه در فاز 11، 5 میلیارد دلار است.

وی افزود: پس یک میلیارد دلار و 989 میلیون دلار نسبت به 5 میلیارد دلار بیانگر این است که نسبت آن کمتر از 20 درصد است و ارزش تولید میزان 85 میلیارد دلار است که بیانگر 14 درصد است. اینکه گفته می شود در 20 سال پرداخت می شود حرف نادرستی است، به دلیل اینکه باید کمتر از حدود 9 درصد پرداخت شود و کسانی که این را می گویند، از وضعیت قرارداد خبر ندارد.

زنگنه گفت: براساس شاخص ها دوره بازگشت از سوی پیمانکار 9.6 است و نکته مهم این است که آثار زیست محیطی مهمی دارد و تولید دی اکسید کربن کاهش یافته است.

هیچ محدودیتی برای شرکت های داخلی وجود ندارد

وی درخصوص انتقال انرژی گفت: این فرآیند بالعکس قراردادهای فاینانس هیچ محدودیتی برای استفاده از ظرفیت داخلی ندارد؛ به دلیل اینکه در قراردادهای فاینانس اگر کارخانه ای با مبلغ 2 میلیارد دلار خریداری شود باید 30 درصد آن را آورده باشد و محدودیت هایی در زمینه شرکت های بیمه و بانک های آن کشور است که به 30 درصد بخش داخل نیز نمی رسد.

زنگنه تصریح کرد: در قراردادهای مذکور هیچ محدودیتی برای کار شرکت های داخلی وجود ندارد. یعنی 100 درصد کار را می توانند به شرکت های داخلی ارائه کنند. بحث حفاری ها، سکوهای دریایی، عرشه ها، پایه سکوها و تمامی خریدها باید از طریق مناقصه صورت گیرد البته تلاش می شود شرکت های ایرانی برنده شوند، انتقال تکنولوژی در 4 سد دیده شده و برای آن ملاحظاتی صورت گرفته که در هر قرارداد باید یک شریک ایرانی حضور داشته باشد.

تائید صلاحیت 14 شرکت ایرانی برای مشارکت در مناقصه ها

وی افزود: برخی ها گفته اند که شرکت های خارجی گرگ هستند و شما می خواهید یک سری گرگ زاده را تربیت کنید که آن ها هم گرگ شوند و کشور را پاره کنند و در این راستا 13 الی 14 شرکت ایرانی تایید صلاحیت شدند تا در مناقصه ها به هر طریقی شریک شوند که در حال حاضر شرکت پتروپارس که یک شرکت معتبر است،در این زمینه همکاری می کند.

وزیر نفت ادامه داد: عنوان می شود چرا سهم پتروپارس 19.9 درصد است این در حالی است که باید 1.2 میلیارد پول از طریق پتروپارس آورده شود که اگر قرار باشد این میزان از صندوق توسعه ملی تامین شود باید 16 میلیارد دلار منابع اخذ شود که سوال این است که مگر چه میزان پول در این صندوق است.

وی عنوان کرد: یک موافقتنامه مشارکت ملی با پتروپارس و شرکت های چینی و فرانسوی امضا شده که توانمندی های مهندسی مخزن و مدیریت دارایی ها و تامین مالی را به شرکت های ایرانی منتقل کند و در تمامی مراحل عملیات قرارداد حضور دارد.

وزیر نفت تصریح کرد: زمان بندی در این توافقنامه ها نقش مهمی دارد و در صورت تاخیر قیمت بالاتر می رود؛ یعنی هر یک سال تاخیر معادل 5 میلیارد دلار ضرر است. البته من دنبال قاصر و مقصر نیستم اما در فازهای پارس جنوبی هر 5 سال تاخیر حدود 32 میلیارد دلار به کشور ضرر زد که این زیان از جیب مردم پرداخت می شود و به بیکاری و فقر منجر می شود.

وقتی دلارهای نفتی سوخت
این عضو کابینه گفت: در 10 سال گذشته بالای 200 میلیارد دلار انرژی در نیروگاه ها و شرکت های وابسته مصرف شده؛ این در حالی است که اگر پارس جنوبی به موقع تکمیل می شد،لازم نبود دلارهای کشور سوزانده شود.

زنگنه افزود: رشد ظرفیت های تحقیقاتی و دانشگاهی نیز در این قرارداد لحاظ شده و با توجه به اینکه یک پژوهشکده وابسته به وزارت نفت مسئول مطالعات پارس جنوبی بوده مقرر شده است؛ توتال در قراردادهای تحقیقاتی مشترک حضور داشته باشد و نباید فراموش کرد برای اولین بار در تاریخ قراردادها به این موضوعات توجه شده است.

وی خاطرنشان کرد: ساز وکاری طراحی شده است که اگر شرکت در مناقصه باشد این امتیاز را دارد که با قیمت بیشتر سهم آن خریداری شود.کف تعهدات طرف قرارداد قانون حداکثر ساخت است؛ ولی بالاتر از آن نیز می توان عمل کرد و اگر شرکت های ایرانی عملکرد فعال تری داشته باشند بالای 70 درصد ارزش قرارداد می شود که بیانگر این است که 3.5 میلیون دلار قابل انتقال به شرکت های داخلی است.

35225

محیط زیست و آب اولویت دولت دوازدهم است

| تاریخ خبر: 20/04/1396 | ساعت: 20:55|

معاون رییس جمهوری:

محیط زیست و آب اولویت دولت دوازدهم است

شهرکرد- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: استمرار توجه به محیط زیست و مساله آب از اولویت های دولت دوازدهم خواهد بود.

 

معصومه ابتکار عصر سه شنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه توجه زیادی در این دولت به محیط زیست شده است، اظهار کرد: هنوز تا رسیدن به شاخص های مطلوب زیست محیطی فاصله داریم.
وی گفت: برای رسیدن به نقطه و نتیجه مطلوب در حوزه محیط زیست همه دستگاه ها، نهادها و مردم تکلیف و مسئولیت دارند و باید مسئولیت ها را در چهارچوب قانونی انجام دهند.
ابتکار اظهار کرد: با توجه به وضعیت آب و هوایی، اقلیمی، جمعیتی و مشکلات اقتصادی و اشتغال که در استان ها و کشور وجود دارد، باید برای رسیدن به توسعه پایدار از مزیت ها و ظرفیت های هر استان بخوبی استفاده کرد.
وی به ظرفیت ها و مزیت های طبیعی و بکر چهارمحال وبختیاری اشاره کرد و گفت: اگرچه در این استان با انجام برخی فعالیت ها و طرح های غیرکارشناسی از جمله، برداشت های آب آسیب فراوانی به طبیعت و سفره های زیر زمینی وارد شده است، اما با برنامه ریزی درست می توان توسعه پایدار و نگرش مدیریت زیست بومی جامعه را برای کل استان شروع کرد.
وی با تاکید بر اجرای طرح آمایش سرزمین در سطح کشور افزود: هم اینک 50 درصد طرح آمایش سرزمین در استان چهارمحال و بختیاری انجام شده و باید این طرح نیز در کلان در دستور کار قرار گیرد.
معاون رئیس جمهوری گفت: هم اینک طرح آمایش سرزمین بر اساس نگاه سلیقه ای تصمیم گیری می شود.
ابتکار اظهار کرد: در دولت یازدهم به بحث ارزیابی زیست محیطی توحه خاصی شده است، به گونه ای که در این دولت به اجرای هیچ پروژه‌ ای تاییدیه داده نشد، مگر اینکه ارزیابی زیست محیطی داشته باشد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت های گذشته بدون توجه به ارزیابی های زیست محیطی 167 پروژه در سطح ملی بدون رعایت الزامات و ارزیابی‌های زیست محیطی آغاز شده که بیشتر این پروژه ها بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما در برخی از این پروژه ‌ها مسیر عوض شد و برخی نیز متوقف شد.
وی با بیان اینکه 200 تالاب ارزشمند در سطح کشور وجود دارد، افزود: در دولت یازدهم ارزش گذاری اقتصادی و تنوع زیستی 14 تالاب مطالعه و انجام شده است.
به گفته وی، در این ارزش گذاری، ارزش این 14 تالاب 12 درصد کل «جی دی پی» کشور است، به گونه ای که هر هکتار تالاب 20 برابر یک زمین کشاورزی ارزش اقتصادی دارد.
وی با بیان اینکه زنگ بیدار باش مسائل زیست محیطی در دریاچه ارومیه به صدا درآمد، افزود: اگر دریاچه خشک می شد 14 میلیون نفر از زندگی ساقط می شدند که این امر نشاندهنده توسعه ناپایدار بخش کشاورزی بدون توجه به منابع آب است.
وی با تاکید اینکه باید ملاحظات زیست محیطی را در برنامه های توسعه ای دخالت دهیم، افزود: در برنامه ششم توسعه ارزیابی راهبردی، تجمعی و راهبردی مورد تاکید قرار گرفته شده است.
ابتکار اظهار کرد: در دولت دوازدهم نیز ارزیابی زیست محیطی در اجرای طرح ها و پروژه ها اجرا خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت های استان چهارمحال وبختیاری گفت: اجرای طرح حفاظت و مدیریت مناطق زاگرس در یک تفاهم نامه با استاندار این استان و 5 استان زاگرس نشین دیگر امضا شد که در این تفاهم نامه با مشارکت جوامع محلی و روستاییان و دولت اجرا شد و حفاظت از مناطق و ایجاد مشاغل پایدار و اصلاح الگوی کشاورزی اجرایی شد.
وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشاورزی یکی از راه حل های مهم استان چهارمحال وبختیاری برای توسعه پایدار است که اگر در سطح کشور استمرار داشته باشد علاوه بر اصلاح الگوی کشاورزی، در افزایش بهره وری کشاورزی و کاهش برداشت آب از سفره های زیر زمینی و روانآب ها نیز موثر است.
وی یکی از راه های توسعه استان چهارمحال وبختیاری با توجه به وضعیت گردشگری و طبیعت بکر آن را توسعه بخش گردشگری و سرمایه گذاری بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: برای توسعه بخش گردشگری در چارچوب قانونی و طبق ضوابط، مجوز فعالیت صادر می شود.
وی با اشاره به تصویب و اجرایی شدن طرح قرق اختصاصی با تصویب در شورای عالی محیط زیست با همکاری جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها و مراتع افزود: این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی و با همکاری منابع طبیعی در مناطق آزاد برای حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش منطقه اجرا می شود.
به گزارش ایرنا، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برای شرکت در مانور منطقه ای مقابله با آتش سوزی و دومین کنفرانس ملی هیدرولوژی آب ایران به شهرکرد سفر کرده است.
خبرنگار: سمیه پناهنده**انتشار:جهانبخش صفری
7360/6021

 

 
انتهای پیام /* 

روند افزایشی بیکاری در غرب کشور؛ بازارچه‌های مرزی احیا شوند

وضعیت اشتغال در استان‌های مرزی؛

روند افزایشی بیکاری در غرب کشور؛ بازارچه‌های مرزی احیا شوند

بیکاری
شناسهٔ خبر: 4022696 - سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۵
بیکاری در حالی به‌عنوان معضل اول سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام به شمار می‌رود که این استان‌ها با توجه به ظرفیت مرزی بودن، بسترهای مناسبی برای ایجاد شغل دارند.

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: بیکاری به‌عنوان یک معضل و چالش بزرگ در کشور شمرده شده و هرروز خبرهایی مبنی بر افزایش نرخ بیکاری در کشور شنیده می‌شود، دراین‌بین نام برخی استان‌های غربی و مرزی مثل ایلام، کرمانشاه و کردستان همواره در فهرست استان‌های بیکار به میان می‌آید.

اما گزارش اخیر مرکز ایران نیز نشان داد که بیکاری روند افزایشی داشته است به‌طوری‌که نرخ این شاخص اقتصادی برای بهار امسال ۱۲.۶ درصد اعلام شد.

این آمار نشان می‌دهد که جمعیت افراد بیکار در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر در پایان سال ۹۵به ۳ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۷۳ نفر در بهار ۹۶ افرایش یافته است.

به‌عبارت‌دیگر مقایسه آمار بیکاران کشورمان در سال گذشته با بهار امسال حکایت از آن دارد که طی ۳ ماهه نخست امسال ۱۶۳هزار و ۵۷۵ نفر به جمعیت بیکار کشور اضافه شده است.

بیکاری از معضل اقتصادی تا چالش اجتماعی

در حالی همچنان جوانان ایرانی بیکاری را مشکل اصلی خود اعلام می‌کنند که گزارش‌های مرکز آمار نیز می‌گوید: ۲۶.۴ درصد از فعالان گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ ساله  در بهار ۱۳۹۶ بیکار بوده‌اند که این روند افزایشی بوده است.

مرور آمارهای دیگر در سایر دستگاه‌های متولی نیز نشان‌دهنده وضعیت هشداردهنده بیکاری در کشور است به‌طوری‌که معاون وزیر کار، از ثبت‌نام بیش از ۶۰ هزار نفر واجد شرایط در سامانه کارورزی خبر داده است.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی نیز در فرصت‌های مختلف به این چالش می‌پردازند تا جایی که یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی هشدار داده است که با استمرار روند فعلی بیکاری به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود.

باوجود ۹ میلیون جویای کار در کشور؛ بیکاری به معضلی اقتصادی تبدیل‌شده استوی با یادآوری بیکاری ۴۰ تا۵۰درصدی دانش‌آموختگان دانشگاهی در کشور گفته است: اکنون باوجود ۹ میلیون جویای کار در کشور؛ بیکاری به معضلی اقتصادی تبدیل‌شده است که اگر راه‌کارهای مناسبی برای حل آن در نظر گرفته نشود این معضل اقتصادی می‌تواند منجر به ایجاد بحران‌های اجتماعی شود.

داودی با اشاره به نقش مشکلات معیشتی در وقوع طلاق به‌عنوان یک ناهنجاری اجتماعی یادآور شد: اگر امروز ۳۰درصد ازدواج‌ها به جدایی و طلاق منجر می‌شود، در بسیاری از موارد ردپای مشکلات اقتصادی  به‌وضوح نمایان است.

روند افزایشی بیکاری در غرب کشور

و اما استان‌های غربی ایران که با ظرفیت‌های کم‌نظیر مرزی باید امروز جزو استان‌های با نرخ پایین بیکاری باشند به استان‌های بیکار کشور تبدیل‌شده‌اند که این مسئله موجب شده هزاران نفر از جوانان این مناطق به سایر استان‌های کشور مهاجرت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد معضلات اجتماعی در این سه استان نیز بالاتر از میانگین‌های کشوری است که طبق گفته کارشناسان بیشترین علت آسیب‌های اجتماعی در این مناطق از بیکاری و کمبود درآمد نشات می‌گیرد.

دولت‌های گذشته تعهدات و برنامه‌های مختلفی برای ایجاد اشتغال در این سه استان طراحی و اجرا کردند ولی متأسفانه این اقدامات جوابگو نبوده است، در دولت یازدهم نیز تاکنون از ظرفیت‌های مختلف این سه استان برای اشتغال به‌خوبی استفاده‌نشده است.

مرکز آمار ایران با اعلام نرخ بیکاری کشور به تفکیک استان‌ها، بازهم کرمانشاه، را جزو بیکارترین‌های کشور اعلام کرد.

در آخرین آمار مرکز آمار ایران، کرمانشاه با ۲۰.۲ در صدر جدول بیکارترین استان‌های ایران قرارگرفته است، بیکاری کرمانشاه ۸.۶ درصد از میانگین کشور بالاتر بوده و این معضل اقتصادی در شرایط بحرانی قرار دارد.

آمار بیکاری کرمانشاه رشد داشته است

عبدالرضا مصری رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه دراین‌باره معتقد است: انتظار داریم دولت یک برنامه ویژه برای استانی که بالاترین آمار بیکاری را دارد و در زمان دفاع مقدس بیشترین سختی را به لحاظ هم‌مرز بودن با دشمن کشیده است داشته باشد.

وی تأکید کرد: هر کاری هم که از دست ما نمایندگان استان بربیاید به توفیق اینکه دولت برای بیکاری و اشتغال برنامه‌ریزی کند انجام خواهیم داد.

مصری گفت: این استان رتبه اول بیکاری را دارد و تا دیروز رتبه اول جنگیدن با دشمن را داشته است.

آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه هم گفت: ایجاد اشتغال با توجه به استعدادهای موجود مهم‌ترین نیاز استان کرمانشاه و سریع‌ترین راه برطرف کردن بیکاری در این استان است.

وی در نشست با رئیس و برخی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، رئیس اتاق بازرگانی کشور و جمعی از مسئولان استانی مربوطه اظهار داشت: امروز بزرگ‌ترین دغدغه استان کرمانشاه بحث بیکاری بالای آن است که نیازمند توجه ویژه و خاص به این موضوع است.

وی افزود: ایجاد اشتغال‌های  صنعتی  هزینه بالایی را در بر خواهد داشت اما  ایجاد اشتغال با توجه به استعدادهای استان  مانند استعدادهای کشاورزی، دام‌پروری  و صنایع تبدیلی آن  می‌تواند سریع‌ترین راه و مؤثرترین راه ایجاد اشتغال در این استان باشد.

وضعیت بیکاری در کرمانشاه به‌گونه‌ای است که مسئولان در سازمان تأمین اجتماعی نیز از مشکلات ناشی از این معضل خبر می‌دهند.

۳ هزار و ۸۰۰ کارگران شاغل اخراج شدند که ماهیانه حدود ۴ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان ماهیانه بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت می‌شودمدیرکل تأمین اجتماعی استان کرمانشاه در این رابطه گفته است: ۳ هزار و ۸۰۰ کارگران شاغل اخراج شدند که ماهیانه حدود ۴ میلیارد و ۳۹۰ میلیون تومان ماهیانه بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت می‌شود.

فلاحی یکی از چالش‌ها را که بیشترین لطمه را به استان زده بیکاری اعلام کرد و گفت: تا الآن ۱۱۰ میلیارد تومان از کارفرمایان طلب داریم.

وی ابراز داشت: علی‌رغم اینکه تلاش کردیم حوزه تأمین اجتماعی را در استان توسعه دهیم اما به دلیل بالا بودن نرخ بیکاری، تعطیلی بخش صنایع، پایین بودن درآمدها و ... مانع این کار شد و ما حتی نتوانستیم طلب خود را از بخش خصوصی وصول کنیم.

وضعیت بیکاری در کرمانشاه در حالی است که ظرفیت های اقتصادی متعددی در این استان مرکزی وجود دارد. به گفته کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه این استان در تولید نخود رتبه اول، تولید جو و ذرت رتبه دوم را داراست. ۵۱۷ واحد صنعتی فعال، ۲۲ شهرک صنعتی ۵ نیروگاه در دست بهره‌برداری در استان داریم و ۳ نیروگاه دیگر نیز در دست احداث است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به وجود ۳ پتروشیمی فعال در استان کرمانشاه گفت: یک پتروشیمی دیگر نیز در حال احداث است که ظرفیتی برای صنایع تولیدی است و متأسفانه در بحث ایجاد صنایع تبدیلی دچار محرومیت هستیم.

۵۰ درصد بیکاران استان ایلام دارای تحصیلات تکمیلی هستند

و اما بیکاری در ایلام نیز به یک چالش و بحران بزرگ تبدیل‌شده است، این استان به‌رغم جمعیت کم و دارا بودن منابع غنی نفت و گاز، مرز مهران و ...بازهم با بیکاری مواجه است.

حشمت‌الله عسگری معاون امور اقتصادی استانداری ایلام در این رابطه اظهار داشت: امروز شرایط بیکاری در کشور به‌گونه‌ای شده که بخش زیادی از این افراد را جوانان تحصیل‌کرده و به‌ویژه با درجات تحصیلات عالی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه در سالیان گذشته روند جذب دانشجویان به شکلی بوده که ظرفیت‌های بسیاری برای رشته‌هایی که در بازار کار متقاضی ندارند ایجاد شد که اکثر آن‌ها در رشته‌های حوزه علوم انسانی هستند و امروز پس از فراغت از تحصیل شرایط برای ورود آن‌ها به بازار کار فراهم نیست.

بر اساس آمارهای رسمی ۵۰ درصد بیکاران ایلام که تعداد آن‌ها به ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد دارای تحصیلات تکمیلی هستندمعاون امور اقتصادی استانداری ایلام از وجود ۲۴ هزار نیروی فاقد کار در استان ایلام خبر داد و یادآور شد: بر اساس آمارهای رسمی ۵۰ درصد بیکاران این استان که تعداد آن‌ها به ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر می‌رسد دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

عسگری بهبود وضعیت تولید، افزایش سرمایه‌گذاری و رونق فضای کسب‌وکار را تنها را اشتغال‌زایی عنوان کرد و بر لزوم اجرای برنامه‌های راهبردی در این حوزه تأکید کرد.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر سال تولید و اشتغال، اضافه کرد: دولت برای ایجاد یک‌میلیون شغل برنامه‌ریزی کرده که سهم استان ایلام در این زمینه کمتر از یک درصد معادل ۱۰ هزار شغل است.

معاون استاندار ایلام از تلاش مسئولان استان برای جذب اعتبار موردنیاز تحقق این میزان اشتغال‌زایی خبر داد و گفت: در صورت هماهنگی ارگان‌های مسئول تحقق این مقدار اشتغال‌زایی قابل‌دسترس است.

عسگری اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین برنامه دولت در استان ایلام ایجاد ۱۰ هزار شغل طی سال جاری است.

بیکاری دغدغه مهم مردم کردستان

در استان کردستان نیز وضعیت مشابهی وجود دارد؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان نیز معتقد است: بیکاری  یکی از دغدغه‌های اصلی مردم استان است و همه دستگاه‌های اجرایی باید برای توسعه استان تلاش کرده تا با افزایش فرصت‌های شغلی از میزان بیکاری استان کاسته شود.

وی عنوان کرد: به دلایل مختلف در گذشته استان کردستان در مقایسه با دیگر استان‌های توسعه‌یافته کشور از توسعه لازم برخوردار نشده و این امر مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده که تخصیص اعتبارات جهشی می‌تواند روند توسعه استان را تسریع بخشد.

وی اظهار داشت: با توجه به رایزنی‌های صورت گرفت با مقامات اقلیم کردستان عراق امیدواریم به‌زودی شاهد افتتاح رسمی مرزی سیرانبد بانه باشیم.

حسین فیروزی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز گفت: استان ما سهم ۳.۷ درصدی در اجرای طرح اشتغال فراگیر در سطح کشور را دارد.

وی عنوان کرد: این اشتغال در سه بخش شامل اهداف و سیاست‌های کلی اقتصادی، طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی (طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی) و کسب‌وکار اشتغال‌زایی حمایتی ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: برای اجرای بخش نخست این طرح حدود هشت هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته‌شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان افزود: دولت متعهد شده که در این بخش ۶۵۱ هزار و ۹۰۰ شغل ایجاد کند که سهم کردستان از این بخش حدود ۲۱ هزار شغل است.

فیروزی با بیان اینکه  در بخش طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی نیز ۲۲۸ هزار شغل ایجاد می‌شود، اظهار داشت: طرح کاج (کارانه اشتغال جوانان) و طرح کارورزی دانش‌آموختگان دانشگاهی مهم‌ترین بخش در اولویت طرح‌های مختلف اشتغال‌زایی کشور است.

 وی بیان کرد: سهم کردستان از اشتغال‌زایی‌ها پنج هزار شغل است و تاکنون ۶ هزار و ۸۵۰ نفر متقاضی و ۱۲۲ بنگاه اقتصادی از استان در سایت کارورزی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود:  از تعداد متقاضیان ثبت‌نام کننده یک هزار و ۳۶۶ نفر از دانش‌آموختگان تحصیلات دانشگاهی واجد شرایط طرح کارورزی شناخته شدند.

با وجود این اظهارات مسئولان دولتی کردستان دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان می‌گوید: در چند سال اخیر قاچاق موجب بیکاری بیش از هزار نفر در استان به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی شده است.

این امر نشان می‌دهد از ظرفیت های مرزی در این استان به درستی استفاده نشده است. در میان مرزهای استان کردستان، تنها مرز باشماق مریوان دارای پایانه مرزی مسافربری بوده و امکان ورود و خروج مسافر از آن فراهم‌شده است.

مدیرکل پایانه‌ها و حمل‌ونقل کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: سایت موقت مسافربری در سیرانبند بانه از سال ۹۲ آماده‌شده است.

نعمت‌الله خواجه‌ای عنوان کرد: هنوز زمین مدنظر ما تأمین نشده، به‌محض تأمین و تحویل زمینی بدون معارض ملکی و بعد از موافقت دولت مرکزی عراق و اعلام آن به وزارت امور خارجه و سپس به سازمان راهداری، استارت ایجاد پایانه مرزی در این مرز هم زده می‌شود.

وی عنوان کرد: تا زمانی که دولت مرکزی عراق موافقت نکند امکان صدور مجوز هیچ کاری در مرز سیرانبند امکان‌پذیر نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در ارتباط با وضعیت مرز سیرانبند بانه و بازارچه سیف سقز گفت: حضور استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در تیرماه امسال در کردستان ایران و اعلام رسمی شدن مرز سیرانبند بانه در مردم ما توقع ایجاد کرده و آن‌ها همچنان منتظر فراهم شدن شرایط تردد از این مرز هستند.

تاکید معاون اول رئیس جمهور بر استفاده از ظرفیت های مرزی

«مرز» یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های هر کشوری محسوب می‌شود و به‌عنوان فرصتی طلایی در بهبود فضای کسب‌وکار و رونق اقتصاد با مبادلات تجاری و اقتصادی به شمار رفته و می‌رود، مرز هم چون کاتالیزوری است که می‌تواند سرعت توسعه و اشتغال در استان‌های مرزی را افزایش دهد و می‌طلبد که از این فرصت برای کمک به استان‌های مرزی به شکل بهتری استفاده شود.

با اینکه همچنان از ظرفیت کنونی مرزهای سه استان کردستان، کرمانشاه و ایلام برای ایجاد اشتغال و رفع بیکاری استفاده نشده است، هیئت دولت در جلسه روز چهارشنبه خود با ایجاد تعدادی بازارچه‌های مشترک مرزی، حذف بازارچه‌های غیرفعال از فهرست بازارچه‌های مشترک مرزی و ادغام بازارچه‌های هم‌جوار با گمرکات اجرایی موافقت کرد.

به‌موجب این مصوبه، بازارچه مرزی «تیله کوه» واقع در استان کرمانشاه و نیز بازارچه‌های «چیلات» و «شهابی» واقع در استان ایلام که دارای مرز مشترک با کشور عراق، ایجاد می‌شوند.

داشتن مرز مشترک با کشور همسایه می‌تواند به کانون خوبی برای توسعه استان تبدیل شوداسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز در دیدار با مجمع نمایندگان استان کردستان با بیان اینکه داشتن مرز مشترک با کشور همسایه می‌تواند به کانون خوبی برای توسعه استان تبدیل شود، ‌تصریح کرد: دولت امیدوار است تا تصویب منطقه آزاد بانه و مریوان در مجلس شورای اسلامی بخشی از مسائل مرزی در کردستان حل‌وفصل شود.

وی سپس به موضوع کولبری در استان اشاره کرد و با ابراز تأسف از رواج این شغل طاقت‌فرسا به دلیل مشکلات معیشتی، ‌اظهار داشت: دیدن تصاویر مردم منطقه که برای امرارمعاش از طریق کولبری بارهای سنگین و حجیمی را بر دوش حمل می‌کنند دردآور است و باید برای کمک به آن‌ها چاره‌ای اندیشیده شود.

جهانگیری با تأکید بر اینکه استاندار و نمایندگان مجلس باید برای ساماندهی و حل‌وفصل این موضوع طرح‌هایی نظیر ایجاد بازارچه‌های مرزی ارائه کنند، گفت:‌ دولت برای حل این مسئله از ایده‌ها و طرح‌های جایگزین و حتی کمک مادی به‌منظور برطرف کردن نیازهای این قشر از جامعه حمایت می‌کند تا کولبری به‌عنوان یک شغل از حیات اجتماعی کردستان رخت بربندد.

انتشار آمار تجارت خارجی متوقف شد

مهر خبر می‌دهد؛

انتشار آمار تجارت خارجی متوقف شد

زمزمه‌های کاهش صادرات غیرنفتی

آغاز صادرات خط تولید خودروی دنا به الجزایر
 
شناسهٔ خبر: 4023341 - پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
اگرچه گمرک ایران به صورت مرتب، آمار تجارت خارجی کشور را اعلام می‌کرد، اما اکنون از اردیبهشت ماه به بعد، انتشار آمار تجارت خارجی کشور متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، گمرک ایران طی سنوات گذشته همواره به صورت مرتب، آمار تجارت خارجی کشور اعم از صادرات و واردات و کشورهای هدف را ماه به ماه اعلام می‌کرد، اما اکنون از فروردین ماه سال ۹۶ به بعد تاکنون، هیچ آماری اعلام نشده است.

اکنون مراجعه کاربران به سایت رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران نشانگر این است که آمار تجارت خارجی کشور در سال ۹۶، تنها در یکماهه منتهی به فروردین ماه نمایش داده می‌شود.

منابع آگاه حکایت از کاهش ۱۲ تا ۱۳ درصدی صادرات غیرنفتی کشور در سه ماهه منتهی به خردادماه خبر می دهند و این نگرانی میان فعالان اقتصادی وجود دارد که صادرات غیرنفتی رو به کاهش گذاشته باشد. این درحالی است که سال پیش هم فعالان اقتصادی هشدار داده بودند در صورت عدم حمایت از صادرات و رفع موانع آن، کاهش صادرات اجتناب ناپذیر است.

خبرگزاری مهر آمادگی دارد توضیحات گمرک جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با عدم انتشار آمارهای تجارت خارجی در سال ۹۶ منتشر کند.

پیش‌بینی ایجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه فرش دستباف

  •  جمعه / ۱۶ تیر ۱۳۹۶ / ۰۱:۳۴

مقام مسئول تعاونی خبر داد

پیش‌بینی ایجاد ۲۰ هزار شغل در حوزه فرش دستباف

شغل

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور از طرح ایجاد ۲۰ هزار شغل در صنعت فرش دستباف طی سال جاری خبر داد.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره جزییات این طرح اظهار کرد: این طرح با هدف کاهش بیکاری، تحقق برنامه‌های اشتغالزای دولت و رونق صنعت فرش به وزارت کار ارائه شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

وی ادامه داد: به موجب این طرح امسال برای ۲۰ هزار نفر در بخش فرش دستباف، فرصت شغلی پیش‌بینی شده که در فاز اول برای هزار نفر اشتغالزایی شده و به دنبال تامین زیرساختهای لازم بازاریابی و فروش، برای تعداد بیشتری اشتغالزایی خواهد شد.

بهرامی ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته فرش و بیمه شاغلان و بافندگان را از مهمترین ویژگی‌های این طرح برشمرد و درباره تامین اعتبار اجرای طرح، گفت: با همراهی وزارت تعاون و حمایت صندوق کارآفرینی امید، صندوق توسعه ملی و مرکز ملی فرش، ‌ منابع لازم در قالب تسهیلات ارزان و کم بهره قابل تامین است.

این مقام مسئول تعاونی با تاکید بر استفاده از پتانسیل‌های صنعت فرش دستباف در کشور، اظهار کرد: ظرفیتهای بالای صنعت فرش برای ایجاد اشتغال به ویژه اشتغال پایدار و توسعه صادرات غیرنفتی غیرقابل انکار است و در شرایطی که چنین پتانسیل عظیمی را در اختیار داریم، باید از مزیتهای این بخش در جهت تولید و اشتغال و درآمدزایی کشور استفاده کنیم.

وی در عین حال از ساماندهی تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فرش دستباف و صنایع دستی به عنوان یکی از برنامه‌های سالجاری نام برد و گفت: این اقدام به منظور توانمندسازی تعاونی‌ها و تثبیت و تقویت جایگاه بخش تعاون از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور با اشاره به فعالیت ۳۰۰۰ تعاونی فرش دستباف و صنایع‌دستی در بخش تعاون خاطرنشان کرد: در حال حاضر تولید فرش دستباف و صنایع دستی در سطح کشور بومی‌سازی شده و انطباق و همخوانی کاملی با سیاستهای اقتصاد مقاومتی دارد که از این جهت می‌تواند نقش موثری در تولید و اشتغال و صادرات داشته باشد.

به گزارش ایسنا، با ابلاغ برنامه اشتغال فراگیر از سوی معاون اول رییس جمهوری و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به دستگاههای اجرایی در تیرماه امسال، فرش دستباف به عنوان یکی از رسته‌های منتخب بخش صنعت، معدن و تجارت شناخته و به همین منظور هدفگذاری ایجاد ۲۰ هزار شغل جدید در این بخش پیش‌بینی شده است.

به موجب این برنامه، تکالیف و الزامات دستگاههای مختلف برای آماده سازی پیش نیازهای اجرای طرح نظیر تامین اعتبار و منابع، ارایه آموزشهای مهارتی، ارایه مشوق‌های کارفرمایی و پرداخت تسهیلات بانکی مشخص شده است.

انتهای پیام

مالیات؛ شاخص ترین منابع درآمد دولت ها

 تاریخ خبر: 16/04/1396 | ساعت: 8:7|

به مناسبت روز مالیات؛

مالیات؛ شاخص ترین منابع درآمد دولت ها

تهران- ایرنا- اقدام های شفاف دولت و بنگاه های اقتصادی در کنار افزایش رفاه عمومی سبب تمایل به پرداخت مالیات می شود. این مهم از شاخص ترین منابع درآمد دولت ها و از ضرورت های زندگی اجتماعی است که پیامدهای سازنده و مثبت آن می تواند جامعه را در مسیر پیشرفت و توسعه یاری دهد.

 

مالیات به عنوان وجوهی که دولت برای تامین هزینه های خود از شهروندان دریافت می کند به طور تقریبی در همه کشورهای جهان امری پذیرفته شده است و بهترین راهکار برای تامین بودجه و افزایش درآمدهای ملی محسوب می شود. به موازات توسعه یافتگی کشورهای جهان، تکیه آنها بر اخذ مالیات های گوناگون از مالیات بر ارث و املاک گرفته تا حقوق و درآمد افزایش پیدا می کند و بدین شکل شهروندان این جوامع، پرداخت مالیات را وظیفه خویش برای پیشبرد امور کشورشان می دانند. 

اخذ و پرداخت مالیات در ایران، موضوع تازه ای نیست و پیشینه آن به سده ها پیش و زمان هخامنشیان باز می گردد که البته انواع مالیات، مرکزهای اخذ مالیات و روش های دریافت آن به صورت کنونی نبوده است. به عبارت دیگر، نظام مالیات دهی و مالیات گیری با گذر زمان تغییر یافت و به تکامل رسید.

پس از انقلاب مشروطه تحولی بزرگ در این عرصه روی داد، با تشکیل مجلس شورای ملی در 1285 هجری خورشیدی، نخستین وزیر مالیه معرفی شد و از این مجلس رای اعتماد گرفت. از 1300 خورشیدی به بعد تحول های زیادی در این وزارتخانه روی داد تا اینکه در 1353 خورشیدی قانون تشکیل وزارت امور اقتصادی و دارایی با 6 ماده به تصویب مجلس شورای ملی وقت رسید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل تحول در ساختار سیاسی و اقتصادی کشور، مقررات گوناگونی در ارتباط با نظام مالیات به تصویب رسید تا اینکه در 1378 خورشیدی وزارت امور اقتصادی و دارایی برای افزایش کارایی نظام مالیاتی به تدوین برنامه سوم در زمینه تحول اداری و تعقیب سیاست های اصلاحی ساماندهی اقتصادی پرداخت و یک موسسه مستقل دولتی با نام سازمان امور مالیاتی کشور زیر نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی شکل گرفت و پس از راه اندازی و طراحی نظام جامع اطلاعات مالیاتی کشور، تحولی نوین و ارزنده در جامعه مالیاتی و اقتصادی ایران اسلامی ایجاد شد. 

اهمیت و تاثیر مالیات بر اقتصاد سبب شد تا 16 تیر با عنوان «روز مالیات» نامگذاری شود تا شهروندان و دولت با توجه به نقش آن در پیشرفت و توسعه کشور برای تحقق و اعمال آن بسترهای لازم را فراهم آورند و بیش از گذشته به این مهم توجه کنند. 

پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت فرارسیدن روز مالیات با «سیدفرزاد هاشمی» استاد دانشگاه، مدیر گروه اسبق تحقیقات صنعت وزارت اقتصاد و دارایی معاونت اقتصادی و اقتصاددان به گفت وگو پرداخت.

- متن کامل گفت وگوی ایرنا در ادامه آمده است: 

** ایرنا: با توجه به اینکه مالیات از مهمترین راهکارهای درآمدزایی دولت ها به شمار می رود، این ابزار چه سهمی در درآمد ملی و بودجه کشورمان دارد و چه نقشی در پویایی اقتصاد ایفا می کند؟
*** هاشمی: مالیات می تواند تاثیر زیادی در بودجه کشورها داشته باشد به طوری که در کشورهای پیشرفته نزدیک به 80 درصد درآمدهای دولت ها را تشکیل می دهد؛ در ایران نیز با وجود اینکه مالیات ابزاری تاثیر گذار بر بودجه دولت محسوب می شود اما هنوز به طور کامل از آن بهره گیری نشده است. سهم بودجه کشورمان از مالیات میان 28 تا 30 درصد تخمین زده می شود که ضرورت دارد این میزان به کشورهای توسعه یافته نزدیک تر شود. 

** ایرنا: دلیل سهم پایین مالیات در ایران چیست؟
*** هاشمی: بیشترین حجم بودجه ایران از راه فروش نفت به دست می آید که تکیه بر درآمدهای این بخش موجب می شود، سهم مالیات در بودجه و درآمدهای کشور کاهش پیدا کند. در زمان حاضر بودجه کشور بیش از 50 درصد به نفت وابسته است. نزدیک به 30 درصد مربوط به مالیات و 20 درصد باقی مانده از راه درآمدهای اختصاصی و انحصارات دولت همچون سود آوری های آب، برق و گاز به دست می آید. مالیات به دلیل اینکه سالم ترین نوع درآمدزایی دولت ها به شمار می رود باید بیشترین سهم را در بودجه کشور داشته باشد. 

** ایرنا: همانطور که اشاره کردید مالیات نقش موثری در بودجه ایفا می کند، چگونه می توان نظام مالیاتی را اثر بخش کرد؟
*** هاشمی: افزایش کارآمدی نظام مالیاتی از یک طرف و توجه به موضوع خصوصی سازی از طرف دیگر می تواند سهم دولت را از مالیات افزایش دهد. اینک بیشتر اداره ها و سازمان ها، دولتی و شبه دولتی هستند و این نهادها مالیات کمی به دولت می دهند؛ این در حالی است که بخش خصوصی می تواند بیشترین مالیات را به دولت بپردازد. 

بنابراین با فعال سازی بخش خصوصی می توان نظام مالیاتی را اثر بخش کرد. برپایه اصل 44 قانون اساسی باید 80 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی و تعاونی ها باشد و سهم دولت در این حوزه تنها 20 درصد در نظر گرفته شود اما هنوز این موضوع محقق نشده است. بنابراین بایستی بسترهای لازم برای پیاده سازی اصل 44 قانون اساسی فراهم شود تا بتوان گام های بعدی را برای فعالیت نظام مالیاتی کشور برداشت.

** ایرنا: یکی از مهم ترین موضوع هایی که در بحث مالیات مطرح می شود، «شفافیت» در پرداخت و دریافت این نوع درآمدها است. به نظر شما چگونه می توان در این زمینه به بالاترین شفافیت دست یافت؟
*** هاشمی: برای رسیدن به شفافیت مالیاتی نخست باید زیرساخت های اقتصادی تقویت شود. همانطور که گفته شد، به منظور ایجاد شفافیت باید بخش خصوصی برای درآمدزایی به پویایی برسد. سپس فرهنگ مالیات در کشور ایجاد شود و این امر تنها با فعالیت رسانه ها و تبلیغات صورت نمی گیرد بلکه باید دولت و شهرداری درآمدهایی را که از این راه به دست می آورند، صرف ایجاد رفاه (همچون حمل و نقل عمومی، جاده سازی و راه سازی، ارتقای نظام سلامت و مدرسه سازی) برای شهروندان کنند تا نتیجه این پرداخت ها برای جامعه قابل لمس شود. 

** ایرنا: با توجه به این که مالیات انواع مختلفی دارد به نظر شما پرکاربردترین آن کدام است؟
*** هاشمی: در بحث مالیات انواع مختلفی وجود دارد که مالیات بر ارث، فروش، مصرف، درآمد، ارزش افزوده و دارایی نمونه ای از آن محسوب می شود که هر کدام از آنها به نوعی در اقتصاد کشور تاثیر گذارند اما مهم ترین نوع مالیاتی که می تواند درآمدهای دولت را افزایش دهد، مالیات بر مصرف و فروش به شمار می رود زیرا همه مردم به نوعی مصرف کننده هستند. این 2 نوع مالیات بیشترین کاربرد را در کشورهای درحال توسعه دارد اما در ایران نظام مالیاتی بیش از همه بر مالیات بر درآمد استوار است چون این مقوله بیشتر مشمول درآمد کارمندان دولت می شود و مسوولان دولتی می توانند به طور مستقیم از این درآمدها مالیات کسر کنند اما در بخش های دیگر که نظارت و اشراف مسوولان کمتر است، فرار مالیاتی صورت می گیرد. بنابراین بهترین مالیات که کارآمدترین آنان به شمار می رود، مالیات بر مصرف و فروش خواهد بود که می تواند به پویایی اقتصاد کمک بیشتری بکند. 

** ایرنا: همانطور که می دانید در کشورهای پیشرفته افراد پرداخت مالیات را وظیفه ای اجتماعی می دانند و برای ارایه آن پیشگام می شوند، در این کشورها چه اقدام هایی به منظور دستیابی به این فرهنگ صورت گرفته است؟
*** هاشمی: دستیابی به این فرهنگ فرآیندی زمانبر به شمار می رود و دولت ها باید برای رسیدن به این مهم با سال ها کار و تلاش در راه ایجاد رفاه مردم اعتماد آنان را جلب کنند. بنابراین نمی توان در فرصتی کوتاه این اخلاق را در جامعه نهادینه کرد. به عنوان نمونه مترو پاریس یکی از قوی ترین سرویس های حمل و نقل دنیا محسوب می شود به گونه ای است که با هر هشت دقیقه پیاده روی در این شهر به ایستگاه مترو خواهید رسید، این یعنی قوی بودن زیرساخت ها و اقدام هایی که دولت با مالیات های مردم انجام داده است. اگر در ایران نیز پس از دریافت مالیات چنین فعالیت هایی صورت بگیرد و بخش حمل و نقل به روز رسانی شود، مردم نیز به صورت داوطلبانه مالیات خود را پرداخت خواهند کرد. از طرف دیگر برقراری عدالت در اخذ مالیات عنصری مهم در جلب اعتماد مردم محسوب می شود. دولت زمانی می تواند بهترین استفاده را از مالیات ببرد که به طور دقیق درآمدها را در تمامی بخش ها شناسایی کند و با برقراری عدالت برپایه نوع عملکرد و درآمدهای کسب شده مالیات اخذ کند. 

دوپینگ سرمایه‌‌خارجی برای اشتغالزایی

جمعه 16 تیر 1396 - 09:26:23  

دوپینگ سرمایه‌‌خارجی برای اشتغالزایی

هدف‌گذاری برنامه ششم تحقق رشد ۸ درصدی با جذب سرمایه‌گذاری خارجی است

اقتصاد > اقتصاد کلان - به دنبال امضای قرارداد با توتال و مذاکرات درحال جریان اروپایی‌ها برای سرمایه‌گذاری در ایران، تحقق برنامه جذب 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی در طول برنامه ششم نزدیک‌تر شده است.

 

به گزارش خبرآنلاين، در برنامه ششم توسعه پيش‌بيني شده است که 25 ميليارد دلار سرمايه خارجي جذب شود.امسال اولين سال اجراي برنامه ششم است و در نيمه اول سال به پايان نرسيده قرارداد جذب یک ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي فقط در بخش نفت منعقدشده است.5 شركت نفتي ديگر نيز مذاكرات خود را براي سرمايه گذاري در ايران تقريبا به قرارداد نزديك كرده اند كه مهمترين آنها شركت نفتی اني ايتالياست.

بنا به گفته علي طيب نيا وزير اقتصاد ميزان منابع مورد نياز براي تحقق رشد اقتصادي 8 درصدي در طول برنامه ششم حداقل 90 ميليارد دلار است.

همه منتظر بودند      

«اين قراردادي بود كه همه منتظر امضاي آن بودند.» اين جمله را خبرگزاري هاي بين المللي پس از امضاي قرارداد يك ميليارد دلاري توتال با ايران مخابره كردند و تاكيد كردند كه « ایران در این هفته پیشرفت‌های چشمگیری در جذب سرمایه های خارجی داشته که جایگاه  خود را در اقتصاد جهانی بهبود ببخشد.

دوسال بعد از توافق برجام،حالا ديگر اروپايي ها با خيال راحت تري براي سرمايه گذاري در ايران مي آيند.هرچند كه از همان روزهاي مذاكرات برجام،هيات هاي اقتصادي آنها در خفا علامت هاي مثبتي به بازار ايران داده بود،اما به دنبال لغو تحريم ها كار با جديت بيشتري دنبال شد.حتي زماني كه دونالد ترامپ به عنوان رييس جمهور آمريكا با سياست هاي ضد ايراني اش به كاخ سفيد رفت، خللي در تصميم آنان كه براي سرمايه گذاري در ايران مصمم بودند،پيش نيامد.

هرچند در اين ميان برخي شركت ها محتاطانه تر عمل كرده و به دنبال صف شكن بودند،اما حالا با توافق توتال كه سرمايه گذاري یک ميليارد دلاري را در قالب يك كنسرسيوم فرانسوي-چيني و ايراني رقم خواهد زد، توافق برجام عملیاتی شده است.

غول نفتی توتال و فوکس واگن آلمان در حالی توافقنامه هایی  را برای سرمایه گذاری با  ایران به امضا رسانده اند که این توافق هاي سرمايه گذاري بعد از روي كار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا است.او تهدید کرده بود که توافق 2015 را اجرا نمی کند و تحریم های ایران را باز خواهد گرداند.

شكاف بين ترامپ و اروپايي ها

تحليل‌گران اقتصادي معتقدند كه اين توافق نشان‌دهنده شکاف بین ترامپ و متحدان اروپایی آمریکاست؛ زيرا توتال قردادي 20 ساله با ايران منعقد كرده و  در نظر دارد که یک میلیارد دلار در ميدان گازي پارس جنوبي ایران سرمایه گذاری کند که این کار به وضوح نشان دهنده بی توجهی به  تهديدهاي ترامپ است.

خبرگزاری بلومبرگ در تحلیلی نوشت:«شركت هاي زيادي براي سرمایه گذاری درايران ابراز تمايل كرده اند.حتي اگر ترامپ بخواهد توافق هسته ای را زيرپا بگذارد،او نیاز به همراهی روسیه دارد.روسیه یک متحد کلیدی ایران و چین است. در قرارداد با توتال یک شرکت چینی در این سرمایه گذاری حضور دارد.»

تحریم ها هنوز محدودیت هاي قبلي را براي  همکاری اروپایی ها با بانكهاي ايران  اعمال مي كند. سرمایه گذاری در ایران نمی تواند با دلار و با بانک‌های آمریکایی انجام شود. با اين حال آنها در نظردارند،مراودات خود را از دلار به ارزهاي خود تغيير دهند.

اجراي پيمان پولي دوجانبه يعني استفاده همزمان از دو پول ملي كشورهاي مبدا و مقصد در تجارت و تامين مالي بين دو كشور، به گونه‌اي كه نيازي به ارزهاي ثالث نباشد، موضوعی است که از سوي كارشناسان اقتصادي براي قراردادهاي سرمايه گذاري به شدت توصيه مي شود.

به گفته آنها براي اجرايي شدن اين پيمان‌ها نياز است كه بانك‌هاي مركزي كشور مبدا و مقصد در تجارت، وارد مذاكره با يكديگر شده و پيمان پولي دوجانبه را امضا کنند. با توجه به شرايط خاص ايران، اجرا اين سياست مي تواند ضربه گير تحريم هاي احتمالي باشد.

 

دولت آینده باید در چارچوب برنامه ششم حرکت کند

 

۹۶/۰۴/۱۵ :: ۱۹:۵۰

رئیس مجلس در فومن:

.....

مجلس فقط از کابینه ای حمایت می کند که دغدغه آن رفع بیکاری باشد

 

دولت آینده باید در چارچوب برنامه ششم حرکت کند

................

لاریجانی بابیان اینکه نباید در توانمندی اقتصادی سستی کنیم، گفت: اگر در کشوری فقر و بیکاری زیاد شود نمی‌توان در مورد ارزش‌های آن صحبت کرد.

وی بابیان اینکه مسئله اصلی کشور جدی گرفتن مسائل اقتصادی است، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که کشور را در مقابل بیگانگان کمک می کند پرداختن به مسائل اقتصادی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی مسئله اقتصادی مشکل بزرگی است، گفت: اینکه مقام معظم رهبری در خصوص تولید ملی و توانمندی و اقتصادی تأکید دارند به دلیل این است که حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی درگرو تحول و توانمندی اقتصادی است.

لاریجانی گفت: در مجلس شورای اسلامی نمایندگانی باسلیقه‌ها و تخصص‌های مختلفی حضور دارند که متفق‌القول هستند که مسئله اصلی کشور اشتغال، تورم و صادرات کشور است.

وی با تأکید بر اینکه چالش‌های بعدی کشور بعد از معیشت مردم باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: نمایندگان مجلس زمینه‌ای لازم برای اشتغال و کار جوانان فارغ‌التحصیل را در برنامه ششم دیده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه دولت آینده باید در چارچوب برنامه ششم حرکت کند، گفت: مجلس تنها از کابینه‌ای حمایت می کند که تمام هم‌وغم آن ایجاد اشتغال و رفع بیکاری در کشور باشد.

لاریجانی بابیان اینکه شرایط لازم برای تولید و کشاورزی منطقه گیلان باید بهبود یابد تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در روستاهای وجود داشت این بود که زمین‌های موجود جوابگوی مردم برای کشت و کار نیست و این موضوع موجب مهاجرت و خالی شدن سکنه می‌شد و به‌طور طبیعی تنها کشاورزی نمی‌تواند اقتصاد روستا را رونق ببخشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه طرح‌های زیادی در این زمینه وجود دارد، گفت: باید پشتوانه‌های صنعتی و تبدیلی برای کشاورزان ایجاد کرد که بتواند مزید رونق اقتصاد روستاها شود.

لاریجانی بابیان اینکه باید اعتباری از صندوق توسعه در اختیار بانک‌ها قرار دهد، گفت: باید وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا جوان‌ها بتوانند از آن به‌عنوان زمینه فعالیت تولیدی در روستاها استفاده کنند.

وی بابیان اینکه روزهای آینده مجلس چنین طرحی را تصویب می کند، گفت: دولت مصر است تا زمینه تولید در روستاها را افزایش دهد.

انتهاس پیام/ج/

ابربدهی‌ها چگونه در اقتصاد ایران شکل گرفتند؟

 

 پنجشنبه 15 تیر 1396 - 08:41:44  

ابربدهی‌ها چگونه در اقتصاد ایران شکل گرفتند؟

افزايش بدهی‌های دولت نتيجه نگاه صندوق‌محورانه به منابع بانک‌ها‌ است

اقتصاد > اقتصاد کلان - بررسی ها نشان می‌دهد که بی‌انضباطی‌های مالی دولت‌های مختلف و شیوه تامین مالی غیرمتعارف در راستای رفع مشکلات بودجه‌ای و غیربودجه‌ای موجب انباشت ابربدهی در دولت یازدهم شده است.

 

به گزارش خبرآنلاين،در سال 92 ذولتی بدهکار تحویل  حسن روحانی داده شد و این چالش بزرگ بدهی ها همچنان لاینحل باقی مانده تا شاید در دولت دوازدهم تعیین تکلیف شود.اما سئوال اینجاست که این بدهی های بزرگ از کجا آمد وچگونه تبدیل به غولی شد؟ پاسخ روشن است: بی انضباطی مالی دولت های گذشته.

تجربه اقتصاد ايران نشان مي‌دهد که يکي از مهمترين متغيرهاي تاثيرگذار بر اقتصاد کشور، بي‌انضباطي‌هاي مالي دولت‌هاي مختلف و شيوه تامين مالي آنها در راستاي رفع مشکلات بودجه‌اي و غيربودجه‌اي در کشور بوده است که خود منجر به ايجاد بي‌انضباطي پولي از مسير افزايش حجم نقدينگي شده است.

عدم هم‌ترازي منابع و مصارف سالانه دولت، تعريف تعداد زيادي پروژه‌هاي دولتي و اتکاي بالاي بودجه به منابع ناپايدار، به طور پيوسته منجر به انباشته شدن بدهی‌های دولت در سال‌های گذشته شده، تا جايي که در حال حاضر مساله بدهي‌هاي دولت به يکي از معضلات جدي نظام اقتصادي کشور مبدل شده است.

در دهه‌های گذشته، دولت‌ها به ‌طور مداوم در تامین نقدینگی مورد نیاز خود به بانک مرکزی و شبکه بانکی وابسته بوده و مطالبات پیمانکاران و فعالان بخش خصوصی همکار با دولت را به تعویق ‌انداخته‌اند.

 انضباط مالي و پولي به عنوان اثرگذارترين عامل ايجاد تورم در اقتصاد ايران درست برهمين اساس اجرايي شد.نخستين گام در اين مسير، راه‌اندازي بازار بدهي و حرکت به سمت تسويه بدهي‌ها بود. تا قبل از روی کار آمدن دولت یازدهم، تصوير روشني درباره حجم و میزان بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف وجود نداشت.

در دولت یازدهم حل این موضوع در اولویت قرار گرفت.برای رفع مشکلات و تسویه بدهی‌های دولت به بخش‌های مختلف و ایجاد بخش مدیریت بدهی‌های دولت ابتدا پیشنهاد اوراق بهادارسازی بدهی‌های دولت و توسعه بازار بدهی جهت خروج غیر تورمی از رکود در دستور کار قرار گرفت.به دنبال آن اسناد خزانه اسلامی برای تسویه مطالبات طلبکاران غیردولتی معرفی شد.

بدهي هايي كه 60 درصد رشد كرد

 بررسی ها نشان می دهد فضاي سياست‌گذاري دولت در نيمه دوم دهه هشتاد مملو از بي‌انضباطي‌هاي مالي و عدم تقيد به منابع و مصارف در حوزه تأمين مالي و دست‌اندازي دولت به منابع نظام بانکي بود. بدهي بخش دولتي به شبکه بانکي در سال 1383 معادل 6/103 هزار ميليارد ريال بود که با افزايشي قابل توجه به رقم 1/596 هزار ميليارد ريال در پايان سال 1391 رسيده بود.

اگرچه برخي منتقدان بدهي بخش دولتي در دولت يازدهم را عامل اين افزايش مي دانند، اما بررسي ها نشان مي دهد عمده افزايش صورت گرفته در بدهي بخش دولتي به شبکه بانکي مربوط به تضمين‌ها و تعهداتي بوده است که دولت در نيمه دوم دهه 80 در قبال تسهيلات تکليفي صريح و ضمني مختلف (دولتي و غيردولتي) ارائه شده و به دليل اين که آنها را پرداخت نکرده است، جريمه‌هاي مرتبط با هر کدام از تسهيلات مزبور نيز به صورت مستمر در سرفصل بدهي دولت به شبکه بانکي انباشته شده است.

از اين‌رو، افزايش قابل توجه بدهي‌هاي دولت در سال‌هاي اخير نيز نتيجه رفتارهاي دولت‌هاي نهم و دهم در عدم تقيد به منابع و مصارف و نگاه صندوق‌محورانه به منابع بانک‌ها‌ است که نتيجه آن بلوکه شدن بخش قابل توجهي از منابع بانک‌ها در قالب بدهي‌هاي دولت بوده است.

به طوري كه از مجموع 5/1483 هزار ميليارد ريال بدهي بخش دولتي به شبکه بانکي در پايان آذرماه 1395، رقمي معادل 4/410 هزار ميليارد ريال مربوط به اصل، سود و جرايم اوراق مشارکت بخش دولتي است که تا هشتم اسفند 1395 در پورتفوي شبکه بانکي انباشت شده است.

براين اساس بخش قابل توجهي از اين اوراق در سال‌هاي قبل از سال 1392 منتشر شده که به محض سررسيد شدن، در ترازنامه بانک‌ها و موسسات اعتباري رسوب کرده است.

انضباط در درآمدهاي نفتي

با نگاهي تاريخي به ترکيب منابع بودجه دولت، سهم بالاي درآمدهاي نفتي خودنمايي مي‌کند. اين منابع نفتي به دليل ماهيت نوساني و تاثيرپذيري جدي از تحولات قيمت نفت در بازار جهاني همواره دولت‌ها را در معرض خطر عدم امکان ايفاي تعهدات و ايجاد کسري بودجه قرار مي‌دهد. 

در مسير حرکت به سمت افزايش اتکا بودجه دولت به درآمدهاي پايدار (ماليات)، سهم ماليات از منابع بودجه عمومي دولت از 5/33 درصد سال 1392 به 9/40 درصد در يازده ماه سال 1395 افزايش و در مقابل سهم فروش نفت و فرآورده‌های نفتی از منابع بودجه عمومي دولت از 3/41 درصد سال 1392 به 5/28 درصد در يازده ماه سال 1395 کاهش يافت.

نمودار سهم درآمدهاي مالياتي و نفتي از منابع بودجه دولت (درصد)

  

 

امید و تدبیر برای عبور از بحران بدهی ها

و در نهایت آنکه با شروع به کار دولت يازدهم و شکل‌گيري انتظارات مثبت نسبت به تحولات سياسي و اقتصادي آتي، روند صعودي تورم متوقف شد. همزمان با اجراي اصلاحات سياستي، تقويت سازگاري ميان سياست‌هاي اقتصادي و برقراري ثبات در بازار ارز و صیانت از ارزش پول ملی - حتي در شرايطي که قيمت جهاني نفت خام به شدت افت کرد و درآمدهاي نفتي مطابق انتظار محقق نشد که خود از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی در مقابل شوک‌های بیرونی در دولت یازدهم به شمار می‌رود- زمينه کنترل نرخ تورم طي سال‌هاي فعاليت دولت يازدهم فراهم شد؛ تا جایی که نرخ تورم در خردادماه 1395 در محدوده تک رقمي ( 7/9 درصد) محقق شد.

 با استمرار اين سياست تا پايان سال 1395، پس از 26 سال بار ديگر نرخ تورم سال 1395 (9 درصد) در مقطع سال تک رقمي شد.اگرچه نتیجه اعمال این سیاست ها هنوز به حل چالش ابربدهی ها نشده اما کارشناشان پیش بینی می کنند با اعمال سیاست های انظباط پولی،بدهی های دولت در 4 سال آینده تسویه خواهد شد.

3535