کارویژه دولت روحانی باید تحول در کابینه و استانداران باشد
فیاض زاهد:
کارویژه دولت روحانی باید تحول در کابینه و استانداران باشد

فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: کارویژه دولت روحانی باید تحول در بخشهای مختلف کابینه و استانداران باشد؛ در مجموع اگر آقای رییسجمهور بتواند کابینه خود را ترمیم کند میتواند گامهای بعدی در حوزه داخلی را محکمتر و موثرتر بردارد.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، فیاض زاهد فعال سیاسی اصلاحطلب امروز یکشنبه ۹۵/۶/۱۴ طی یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: مهمترین کار ویژههای رییسجمهور در کمتر از یک سال باقیمانده از عمرش را میتوان بر اساس تحلیل دستاوردهای آن در یک مورد کلی بیان کرد و آن اینکه رییسجمهور باید اقدامات ضرب الاجلی را در قبال طبقات آسیب پذیر و محروم جامعه انجام دهد. آقای روحانی با اقداماتی که در حوزه بینالملل برای گشودن راه گفتوگو و تعامل با کشورهای دنیا به وجود آورد توانست سنگ بنای رفع معضلات اقتصادی را بگذارد. همین امر سبب خواهد شد که در آینده بتوان گامهای موثر اقتصادی را برای توسعه کشور برداشت. لیکن این اقدامات زود بازده نیستند.
علت لزوم تاکید بر توجه رییسجمهور به طبقات محروم جامعه این است که این گروهها خواستار اقدامات سریع و زود بازده هستند؛ به قول معروف طرفدار سیلی نقد هستند تا حلوای نسیه. لیکن طبقات متوسط جامعه که ارتباط نزدیکی با روشنفکران و گروههای مرجع دارند و همچنین دانشگاهیان، فرهنگیان و کارمندان میدانند علل ناکارآمدیها کجا است و چه نهادها و گروههایی بر سر راه دولت در حل مشکلات اقتصادی سنگ اندازی و ایجاد مزاحمت میکنند.
رییسجمهور برای رای گرفتن از این گروه اجتماعی در سال ٩٦ با مشکل حادی مواجه نخواهد شد. طبیعی است که بعد از یک دوره طولانی قفل شدن و زنگار گرفتن سیستم بینالمللی و دیگر مناسبات اقتصادی در دوره دوم ریاستجمهوری آقای روحانی گشایشها خود را نشان خواهد داد. لیکن این دوره طولانی رکود به بخشهای محروم جامعه فشار بیشتری وارد کرده و از این رو این دسته نیازمند اقدامات روشن و واضح رییسجمهور در معیشت خود هستند.
از این رو دولت باید با تمرکز بر وزارت اقتصاد، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، وزارت رفاه و وزارت کشاورزی و دیگر ظرفیتهای خود به اقداماتی چون توزیع بستههای اقتصادی حمایتی برای طبقات محروم، حل مشکلات بخشهایی از جامعه فرهنگیان، توجه به مشکلات معوقه بازنشستگان با بستههای زودبازده تا سال آینده به حل مشکلات بپردازد. همچنین از این طریق باید خلأ و گپ به وجود آمده میان دولت و این گروههای اجتماعی را از بین برد. در غیر این صورت بعید نیست که در انتخابات آتی راه برای پوپولیستها و فرصت طلبها باز شود و آنها از این خلأ بهره بگیرند. آقای روحانی به هیچوجه تا به حال از اقدامات پوپولیستی بهره نگرفته و تلاش کرده بهطور زیربنایی مشکلات را حل کند. همین بود که با ریشهیابی مشکلات اقتصادی به تحولاتی در حوزه سیاست خارجی کشور دست زد.
دولت در حوزه بینالملل عملکرد بسیار مثبتی از خود نشان داد چرا که کشور نیازمند حل مشکلاتش با جامعه جهانی، رفع تنشها با دیگر کشورها و روشن شدن پرونده هستهای کشور بود. این تنشها در سیاست خارجی کشور در طی دوازده سال گذشته کشور را به بن بست رسانده بود. کشور در آستانه تحریم کامل بود؛ فقط مانده بود که منطقه پرواز ممنوع برای ایران اعمال شود؛ در آستانه یک جنگ ویرانگر بودیم، لابیهای عربی و صهیونیستی با ارتباطاتی که داشتند و از طریق فشار بینالمللی ایران را با بحران بینالمللی روبهرو کرده بودند. در حوزه سیاست داخلی کارنامه دولت اگر چه عالی نیست اما قابل قبول است و میتوان از آن دفاع کرد.
ایراداتی به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور وارد است. همین است که میتوان گفت دیگر کارویژه دولت روحانی باید تحول در بخشهای مختلف کابینه و استانداران باشد. در مجموع اگر آقای رییسجمهور بتواند کابینه خود را ترمیم کند میتواند گامهای بعدی را در حوزه داخلی محکمتر و موثرتر بردارد. از کارهای خوبی که دولت در فرصت باقیمانده میتواند انجام دهد، تغییر برخی استانداران است.
آقای روحانی نیازمند دادن پیام به هواداران خود است. گلههایی از عملکرد استانداران در شهرستانها و استانها وجود دارد و فعالان ستادهای آقای روحانی هنوز مورد مهربانی قرار نگرفتهاند. از همین رو توجه دولت به بدنه هوادار خود میتواند نقش مهمی در رای آوری او در سال ٩٦ داشته باشد. همه اینها میتواند به بازگشت اعتماد و رابطه خوب و قوی میان روحانی و کمپینش کمک کند.






به مدیریت و زیر نظر علیرضا آیت اللهی مولف کتاب « اصول برنامه ریزی » ، و جزواتی متعدد در « برنامه ریزی اقتصادی » ، « برنامه ریزی و ارزشیابی طرحهای اجنماعی » ، « بر نامه ریزی و مدیریت محلی » و...و...و... که خود در دانشگاه و مراکز آموزش مدیریت عالی به دانشجویان برنامه ریزی ، و مسوولان ، مدیران کل ، مدیران عامل ، و مدیران عالیمرتبه جمهوری اسلامی ایران تدریس کرده است . پژوهشگر برنامه ریزی از سال 1352 ؛ وبرنامه ریز کشوری از سال 1363 .